moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Kierowcy „gąsienic” zdali egzamin

Kilkunastotonowym transporterem musieli pokonywać wzniesienia, slalomem omijać przeszkody, a nocą używać tylko świateł maskujących. W Toruniu trzynastu żołnierzy przez miesiąc uczyło się prowadzić pojazdy gąsienicowe. W swoich jednostkach będą kierowcami wozów inżynieryjnych lub dowodzenia.


Wojsko używa kilkudziesięciu pojazdów na podwoziu gąsienicowym (MTLB). To głównie transportery rozpoznania inżynieryjnego, wozy inżynieryjne czy pomocy technicznej. Żołnierze nazywają je żartobliwie „drągami”. – To dlatego, że steruje się nimi za pomocą dźwigni kierowania. Żeby na przykład skręcić, trzeba zwolnić lub zatrzymać gąsienicę – wyjaśnia kpt. Tomasz Kisiel z Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia. Przyznaje, że prowadzenie pojazdów gąsienicowych nie jest łatwe. W toruńskim centrum trzynastu szeregowych przez miesiąc uczyło się kierować ciężkimi wozami.

Przyjechali z jednostek w całej Polsce, między innymi z batalionu saperów w Nisku, 18 Pułku Rozpoznawczego w Białymstoku, 1 Brzeskiego Pułku Saperów i 10 Brygady Kawalerii Pancernej w Świętoszowie. Szkolenie zaczęli od teorii. Uczyli się przepisów ruchu drogowego, budowy pojazdów gąsienicowych i zasad ich bezpiecznego używania. Potem dopiero mogli wyjechać w teren.

Ćwiczyli w transporterze rozpoznania inżynieryjnego (MTLB, MTLB TRI), którego wojsko używa m.in. podczas budowy dróg i mostów czy akcji rozpoznania skażeń chemicznych. – Na trasie zwanej patelnią uczyliśmy żołnierzy uruchamiania podgrzewacza rozruchowego, ruszania, przełączania biegów, hamowania i zatrzymywania. Ich zadaniem było także pokonywanie przeszkód, na przykład specjalnie poustawianych opon ciężarówek. Musieli też sprawnie przejechać odcinek drogi slalomem i prowadzić pojazd nocą przy użyciu świateł maskujących – opowiada kpt. Dariusz Kurantowicz, wykładowca cyklu budowy i eksploatacji CSAiU. Podczas drugiej części kursu kierowcy ćwiczyli precyzyjne skręcanie ciężkim pojazdem i pokonywanie terenu pagórkowatego.


Co było dla żołnierzy najtrudniejsze? Instruktorzy przyznają, że najwięcej kłopotów sprawiało oswojenie się z potężnymi pojazdami. Przeciętnie ważą one kilkanaście ton. – W takich wozach widoczność bywa ograniczona. Nieco trudności sprawia też technika jazdy, gdy w pojeździe zamiast kierownicy jest dźwignia, a zamiast kół – gąsienice – mówi kpt. Kurantowicz.

Na koniec kursu żołnierze musieli zdać egzaminy teoretyczny i praktyczny. Wszyscy dostali świadectwa uprawniające do kierowania pojazdami na podwoziu MTLB. W swoich jednostkach będą mogli zająć stanowiska kierowców, kierowców-mechaników lub kierowców-operatorów.

Toruńskie Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia powstało w 2002 roku. Do jego zadań należy m.in.: szkolenie rezerw osobowych, prowadzenie kursów specjalistycznych dla podoficerów oraz szkolenie specjalistów Wojsk Lądowych.

REKLAMA

PG

autor zdjęć: kpt. Dariusz Kurantowicz

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1383124200
fajnie jest w tym naszym wojsku. Zawsze wszyscy , wszystko zdają .... .
DB-A6-73-01

Lato z czerwonym terrorem
 
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Druga kadencja prezydenta Dudy
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Skok na głęboką wodę
Łączność: fundament operacji specjalnej
Kierunek: misja
Największa bitwa kawaleryjska XX wieku
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Zanurkować i wymknąć się śmierci…
Rusza praktyczny etap Legii Akademickiej
Hekatomba na Woli
Czarne berety biorą odwet za Warszawę
Mobility: specjaliści od pojazdów bojowych
Kurs dla saperskich ekspertów
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Wojsko przeciw wirusowi
Not Contaminated With Routine
Polskie porty bardziej otwarte
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Strzelnice dla terytorialsów
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Online z mistrzami sportu
Wysunięte dowództwo V Korpusu w Polsce
Więcej celowników z PCO dla wojska
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Chłopiec, który przyniósł śmierć
Ukraiński kurs na Zachód
Polsko-amerykańska współpraca
Przeciwlotnicy w drodze do USA
F-16 kończą misję w Estonii
Galicyjskie przesilenie
Godzina „W”. Aby ojczyźnie przywrócić wolność
Innowacyjne rozwiązania dla wojska
Na misjach święta inne niż zwykle
Ruszyła budowa muzeum w Ossowie
Military Doctor 2020 – z kliniki na pole walki
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Laserowa artyleria US Army
Amerykanie odmładzają F-16
Międzynarodowy Trybunał Wojskowy – przełom w światowym sądownictwie
Wojskowy Hot450Challenge
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
W tym roku wojskowe święto bez defilady
Pamięci ofiar niemieckiej zbrodni
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
Nowoczesny trał konstruktorów z Gdyni
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Powstańcy – bohaterowie naszych czasów
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Chwała powstańcom
Cud Piłsudskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO