moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Pierwsza taka obsługa na cyfrowej Bryzie

Żołnierze eskadry technicznej 8 Bazy Lotnictwa Transportowego wykonali pierwszą obsługę okresową numer 1. Do tej pory jednostka wysyłała samoloty M-28/B/PT z awioniką Glass Cockpit, które wylatały w powietrzu 200 godzin, do producenta w Mielcu. Teraz jej żołnierze przejęli to zadanie.


W 2013 roku w zakładach PZL Mielec odbyło się miesięczne szkolenie, które przygotowało 29 żołnierzy i jednego pracownika eskadry technicznej do wykonywania obsług okresowych i specjalnych. Składało się z części teoretycznej i praktycznej, a skończyło się egzaminami. Następnym etapem była miesięczna praktyka w eskadrze obsługi, podczas której technicy wykonywali obsługi samolotu M-28B/PT/GC pod nadzorem przedstawicieli firmy. Cały cykl szkolenia zakończyły egzaminy zdawane przed komisją, po których przeszkoleni zostali dopuszczeni do samodzielnego wykonywania obsług samolotu M-28/B/PT/GC.

Egzaminy zdało 18 żołnierzy w specjalności płatowiec i silnik, 6 w specjalności osprzęt oraz 6 specjalistów od urządzeń radioelektronicznych. W 2014 roku planowane jest przeszkolenie kolejnych 25 żołnierzy eskadry technicznej.

Pierwszym samolotem, na którym wykonano własną obsługę okresową, była Bryza o numerze bocznym 0218. Obsługa trwała około dwóch miesięcy, czyli podobnie jak w Mielcu. Teraz personel bazy może wykonywać takie obsługi na samolotach M-28B/PT/GC od numeru 0218 do numeru 0221, ponieważ upłynął już termin ich gwarancji.

Obsługa okresowa nr 1 dotyczy samolotów po 200 godzinach spędzonych w powietrzu i polega na sprawdzeniu wszystkich systemów, instalacji i podzespołów maszyny. Odbywa się ona zgodnie z zaleceniami producenta oraz obowiązującymi dla danego typu statku powietrznego przepisami inżynieryjno-lotniczymi. Każda czynność wykonywana jest na podstawie kart technologicznych i odnotowywana jest w dokumentacji samolotu oraz nadzorowana i sprawdzana  przez inżynierów SIL. Obsługę kończą próby na ziemi sprawdzające poprawność działania oraz parametry wszystkich urządzeń samolotu.

REKLAMA

Po wykonaniu obsługi piloci odbywają lot próbny kontrolny, po zaliczeniu którego samolot może być dopuszczony do użytkowania. Taki oblot odbył się 21 maja, po czym samolot 0218 został przekazany do eskadry obsługi, a 22 maja wykonuje zadania lotnicze.

Przeszkolenie personelu eskadry technicznej pozwala na oszczędności na pracach wykonywanych na miejscu własnymi siłami oraz efektywniejsze wykorzystanie techników, którzy mogą obsługiwać dwa typy samolotów, C-295M i M-28B/PT/GC. Jednocześnie osoby dopuszczone do wykonywania obsługi nr 1 mogą pomóc eskadrze obsługi w przygotowaniu samolotów przed codziennymi lotami.

Tekst: kpt. Maciej Nojek

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze


Na misjach święta inne niż zwykle
 
Amerykanie znów w Drawsku
Trwała odporność terytorialsów
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Nowoczesny trał konstruktorów z Gdyni
Wystawa ku pamięci bohaterów 1920 roku
Przeciwlotnicy w drodze do USA
Online z mistrzami sportu
Bon turystyczny także w wojsku
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
Bitwa Warszawska, dzień pierwszy: Armia Czerwona w natarciu
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Laserowa artyleria US Army
Dawny „Sokół” dostanie drugie życie
Jeźdźcy apokalipsy w Płocku
Polskie porty bardziej otwarte
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Czarne berety biorą odwet za Warszawę
Super Warrior w GROM-ie
Rusza praktyczny etap Legii Akademickiej
Sprawdzony sojusznik
Szarża „Hallerczyka”
Artylerzyści z USA na poligonie, czyli manewr i ogień
Uroczystości na Westerplatte przygotuje wojsko
Military Doctor 2020 – z kliniki na pole walki
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
F-16 kończą misję w Estonii
Kierunek: misja
Polsko-amerykańska współpraca
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Chemicy do zadań specjalnych
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Międzynarodowy Trybunał Wojskowy – przełom w światowym sądownictwie
Amerykanie odmładzają F-16
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Wojsko przeciw wirusowi
Odznaczenia z okazji Święta Wojska Polskiego
Awanse na Święto Wojska Polskiego
Więcej celowników z PCO dla wojska
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Biblią w bolszewików
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Ukraiński kurs na Zachód
Bitwa Warszawska, dzień drugi: Walka wręcz o stolicę
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Świętuj z żołnierzami
Służba przygotowawcza, czyli krok bliżej armii
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Nowi generałowie na Święto Wojska Polskiego
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Dla odważnych i walecznych
Strzelnice dla terytorialsów
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Innowacyjne rozwiązania dla wojska

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO