moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Pierwsza taka obsługa na cyfrowej Bryzie

Żołnierze eskadry technicznej 8 Bazy Lotnictwa Transportowego wykonali pierwszą obsługę okresową numer 1. Do tej pory jednostka wysyłała samoloty M-28/B/PT z awioniką Glass Cockpit, które wylatały w powietrzu 200 godzin, do producenta w Mielcu. Teraz jej żołnierze przejęli to zadanie.


W 2013 roku w zakładach PZL Mielec odbyło się miesięczne szkolenie, które przygotowało 29 żołnierzy i jednego pracownika eskadry technicznej do wykonywania obsług okresowych i specjalnych. Składało się z części teoretycznej i praktycznej, a skończyło się egzaminami. Następnym etapem była miesięczna praktyka w eskadrze obsługi, podczas której technicy wykonywali obsługi samolotu M-28B/PT/GC pod nadzorem przedstawicieli firmy. Cały cykl szkolenia zakończyły egzaminy zdawane przed komisją, po których przeszkoleni zostali dopuszczeni do samodzielnego wykonywania obsług samolotu M-28/B/PT/GC.

Egzaminy zdało 18 żołnierzy w specjalności płatowiec i silnik, 6 w specjalności osprzęt oraz 6 specjalistów od urządzeń radioelektronicznych. W 2014 roku planowane jest przeszkolenie kolejnych 25 żołnierzy eskadry technicznej.

Pierwszym samolotem, na którym wykonano własną obsługę okresową, była Bryza o numerze bocznym 0218. Obsługa trwała około dwóch miesięcy, czyli podobnie jak w Mielcu. Teraz personel bazy może wykonywać takie obsługi na samolotach M-28B/PT/GC od numeru 0218 do numeru 0221, ponieważ upłynął już termin ich gwarancji.

Obsługa okresowa nr 1 dotyczy samolotów po 200 godzinach spędzonych w powietrzu i polega na sprawdzeniu wszystkich systemów, instalacji i podzespołów maszyny. Odbywa się ona zgodnie z zaleceniami producenta oraz obowiązującymi dla danego typu statku powietrznego przepisami inżynieryjno-lotniczymi. Każda czynność wykonywana jest na podstawie kart technologicznych i odnotowywana jest w dokumentacji samolotu oraz nadzorowana i sprawdzana  przez inżynierów SIL. Obsługę kończą próby na ziemi sprawdzające poprawność działania oraz parametry wszystkich urządzeń samolotu.

Po wykonaniu obsługi piloci odbywają lot próbny kontrolny, po zaliczeniu którego samolot może być dopuszczony do użytkowania. Taki oblot odbył się 21 maja, po czym samolot 0218 został przekazany do eskadry obsługi, a 22 maja wykonuje zadania lotnicze.

Przeszkolenie personelu eskadry technicznej pozwala na oszczędności na pracach wykonywanych na miejscu własnymi siłami oraz efektywniejsze wykorzystanie techników, którzy mogą obsługiwać dwa typy samolotów, C-295M i M-28B/PT/GC. Jednocześnie osoby dopuszczone do wykonywania obsługi nr 1 mogą pomóc eskadrze obsługi w przygotowaniu samolotów przed codziennymi lotami.

Tekst: kpt. Maciej Nojek

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze


O Patriotach na WAT
 
Szturmani na Lipie
Defense Without Politics
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
„Defender 20”: pierwszy transport US Army już w Europie
Krwawe walki o Monte Cassino
Darłowo czeka na śmigłowce
They Train Together, They Fight Together
Medyczne ćwiczenia zawiszaków
Chciałem walczyć z Niemcami
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
Jałta była zdradą naszych sojuszników
Klasy wojskowe po nowemu
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Chcę zadbać o sprawy wszystkich żołnierzy
Arsenał Iranu
Pamiętajmy o przeszłości – konkursy MON
Ćwierćwiecze lublinieckiej Mety
We Are All Darfur
Obradowała Rada Gabinetowa
Żyj zdrowiej
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Double Eagle po nowemu
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
For the Right Cause
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
Nowy pilot F-16 Tiger Demo Team
Rywalizacja strzelców wyborowych
Władze Cassino chcą oddać hołd gen. Andersowi
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Podziemna potęga
Iskra – dama polskiego lotnictwa
„San 2020” – międzynarodowy trening na mapach
Centrum dla Viperów w Łodzi?
Symulatory strzelań Rosomaków
Iran uderza w USA
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Czerwoni w odwrocie
Nowy wiceminister w MON
Przekaż 1 proc. dla poszkodowanych saperów
USA nie zacznie wojny z Iranem
Nauka zimowego pływania
„Brilliant Jump” – gotowi na sygnał
Stulatka hydrografia
Własne interesy Europy
Rozpoznają skażenie Rosomaków
Wojownicy w Akademii Wojsk Lądowych
Ważka bliżej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO