moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Instruktorzy lądowali na jednym silniku

Najpierw musieli się wznieść na wysokość kilkuset metrów, potem wyłączyć jeden z silników, w końcu bezpiecznie posadzić maszynę na płycie lotniska. Awaryjne lądowanie ćwiczyli piloci śmigłowców z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, którzy pilotażu uczą młodszych kolegów.


Szkolenie instruktorów odbyło się w Siemirowicach na Pomorzu. Tego rodzaju ćwiczenia są prowadzone w brygadzie lotnictwa i podległych jej jednostkach raz w roku. – Wszystko po to, by ujednolicić metody szkolenia na poszczególnych samolotach czy śmigłowcach, lub przećwiczyć nowe elementy wprowadzane do programu – wyjaśnia kmdr ppor. pil. Sebastian Rak z Pionu Szkolenia Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdyni.

Szkolenia metodyczne prowadzi grupa najbardziej doświadczonych instruktorów. Sprawdzają oni umiejętności młodszych kolegów, którzy z kolei przekazują wiedzę pozostałym lotnikom.

Tym razem w Siemirowicach ćwiczyli wspólnie piloci śmigłowców pokładowych SH-2G, ratowniczych W-3RM oraz śmigłowców Mi-2. Musieli oni wystartować z miejscowej bazy i w powietrzu wyłączyć jeden z dwóch silników. Potem trzeba było wykonać tak zwane przejście na drugi krąg i bezpiecznie wylądować. – Podczas tego rodzaju ćwiczeń silnik jest wyłączany na wysokości od 200–300 do przeszło tysiąca metrów. Wszystko zależy od rodzaju maszyny i szczegółowych instrukcji, które zostały jej przypisane. Ale pewne schematy zachowania są tutaj wspólne – tłumaczy kmdr ppor. pil. Rak.


Piloci ćwiczą lądowanie z jednym wyłączonym silnikiem, by wiedzieć, w jaki sposób zachować się podczas ewentualnej awarii maszyny. – Wówczas pilot pod żadnym pozorem nie może wpaść w panikę. Musi sobie uświadomić, że lądowanie w takich warunkach to także element naszej pracy – podkreśla kmdr ppor. pil. Rak.

Ale podczas szkoleń metodycznych sprawdzane są wszystkie trudniejsze elementy pilotażu. – Na przykład piloci z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego ćwiczyli tak zwany lot do strefy parą samolotów, piloci śmigłowców pokładowych SH-2G zaś loty koszące na niskich wysokościach – tłumaczy kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Loty metodyczne były organizowane również w związku wyposażeniem tego typu śmigłowca w karabin maszynowy PK. – Wówczas instruktorzy ćwiczyli niszczenie zarówno celów naziemnych, jak i nawodnych – wspomina kmdr ppor. Cichy.

W szkoleniu, które odbyło się w Siemirowicach, loty mieli ćwiczyć także piloci-instruktorzy samolotów Bryza i śmigłowców Mi-14PŁ, które są przystosowane do zwalczania okrętów podwodnych. Jednak z powodu złej pogody ich udział w zajęciach trzeba było odwołać.

REKLAMA

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
 
Trwała odporność terytorialsów
Więcej celowników z PCO dla wojska
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Zanurkować i wymknąć się śmierci…
Tak się zostaje prymusem
Online z mistrzami sportu
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Wojsko przeciw wirusowi
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Mobility: specjaliści od pojazdów bojowych
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Kierunek: misja
Druga kadencja prezydenta Dudy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Nowi generałowie na Święto Wojska Polskiego
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Międzynarodowy Trybunał Wojskowy – przełom w światowym sądownictwie
Nowoczesny trał konstruktorów z Gdyni
Ruszyła budowa muzeum w Ossowie
Laserowa artyleria US Army
Łączność: fundament operacji specjalnej
Amerykanie znów w Drawsku
Czarne berety biorą odwet za Warszawę
Military Doctor 2020 – z kliniki na pole walki
Chwała powstańcom
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Ukraiński kurs na Zachód
Dawny „Sokół” dostanie drugie życie
Służba przygotowawcza, czyli krok bliżej armii
Strzelnice dla terytorialsów
Na misjach święta inne niż zwykle
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Skok na głęboką wodę
Polsko-amerykańska współpraca
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Chemicy do zadań specjalnych
Amerykanie odmładzają F-16
Komuniści przeciwko legendzie Generała
Uroczystości na Westerplatte przygotuje wojsko
F-16 kończą misję w Estonii
Chłopiec, który przyniósł śmierć
Szarża „Hallerczyka”
Rusza praktyczny etap Legii Akademickiej
Przeciwlotnicy w drodze do USA
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
Cud Piłsudskiego
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Dla odważnych i walecznych
Polskie porty bardziej otwarte
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Not Contaminated With Routine
Innowacyjne rozwiązania dla wojska

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO