moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Instruktorzy lądowali na jednym silniku

Najpierw musieli się wznieść na wysokość kilkuset metrów, potem wyłączyć jeden z silników, w końcu bezpiecznie posadzić maszynę na płycie lotniska. Awaryjne lądowanie ćwiczyli piloci śmigłowców z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, którzy pilotażu uczą młodszych kolegów.


Szkolenie instruktorów odbyło się w Siemirowicach na Pomorzu. Tego rodzaju ćwiczenia są prowadzone w brygadzie lotnictwa i podległych jej jednostkach raz w roku. – Wszystko po to, by ujednolicić metody szkolenia na poszczególnych samolotach czy śmigłowcach, lub przećwiczyć nowe elementy wprowadzane do programu – wyjaśnia kmdr ppor. pil. Sebastian Rak z Pionu Szkolenia Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdyni.

Szkolenia metodyczne prowadzi grupa najbardziej doświadczonych instruktorów. Sprawdzają oni umiejętności młodszych kolegów, którzy z kolei przekazują wiedzę pozostałym lotnikom.

Tym razem w Siemirowicach ćwiczyli wspólnie piloci śmigłowców pokładowych SH-2G, ratowniczych W-3RM oraz śmigłowców Mi-2. Musieli oni wystartować z miejscowej bazy i w powietrzu wyłączyć jeden z dwóch silników. Potem trzeba było wykonać tak zwane przejście na drugi krąg i bezpiecznie wylądować. – Podczas tego rodzaju ćwiczeń silnik jest wyłączany na wysokości od 200–300 do przeszło tysiąca metrów. Wszystko zależy od rodzaju maszyny i szczegółowych instrukcji, które zostały jej przypisane. Ale pewne schematy zachowania są tutaj wspólne – tłumaczy kmdr ppor. pil. Rak.


Piloci ćwiczą lądowanie z jednym wyłączonym silnikiem, by wiedzieć, w jaki sposób zachować się podczas ewentualnej awarii maszyny. – Wówczas pilot pod żadnym pozorem nie może wpaść w panikę. Musi sobie uświadomić, że lądowanie w takich warunkach to także element naszej pracy – podkreśla kmdr ppor. pil. Rak.

Ale podczas szkoleń metodycznych sprawdzane są wszystkie trudniejsze elementy pilotażu. – Na przykład piloci z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego ćwiczyli tak zwany lot do strefy parą samolotów, piloci śmigłowców pokładowych SH-2G zaś loty koszące na niskich wysokościach – tłumaczy kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Loty metodyczne były organizowane również w związku wyposażeniem tego typu śmigłowca w karabin maszynowy PK. – Wówczas instruktorzy ćwiczyli niszczenie zarówno celów naziemnych, jak i nawodnych – wspomina kmdr ppor. Cichy.

W szkoleniu, które odbyło się w Siemirowicach, loty mieli ćwiczyć także piloci-instruktorzy samolotów Bryza i śmigłowców Mi-14PŁ, które są przystosowane do zwalczania okrętów podwodnych. Jednak z powodu złej pogody ich udział w zajęciach trzeba było odwołać.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: BLMW

dodaj komentarz

komentarze


NATO wzmocni obecność na wschodniej flance
 
Ludzie niebezpiecznej profesji
Studia MBA na wojskowej uczelni. Jedyne takie w Polsce
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Z archiwum „Szarego”
Los Polski naszym losem
Żołnierze GROM-u na kursie działań specjalnych
Długa droga do wolności – sensacyjny tunel na terenie Polski
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Terytorialsi za oceanem
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Dzień Podchorążego w rocznicę wybuchu powstania
Razem się szkolą, razem walczą
Listopad, czas walki. „Za wolność naszą i waszą”
Święto pod znakiem „Ślązaka” i okrętów podwodnych
Ostre strzelanie artylerzystów
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
16 Dywizja Zmechanizowana mistrzem wojska w futsalu
Unwanted Treaty
„Błękitni” lecą do Afganistanu
Klasy wojskowe po nowemu
Wrocław czeka na Amerykanów
Sierż. Artur Pelo i Patrycja Bereznowska najlepsi w Maratonie Komandosa
Jak gra dowódca, grają wszyscy
Minister Błaszczak nadal szefem resortu obrony
Obrona bez polityki
Kontenery dla Wisły
Gorące obrady NATO w Londynie
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
Trudna droga
Dołącz do zawodowców
T-72 strzelają na poligonie
Szanse i zagrożenia rodzimej radiolokacji
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Kto zostawia ślady w sieci
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
... że moja ofiara nie pójdzie na marne
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Klucz do dobrych relacji
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Na ASzWoj ruszyły studia generalskie
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Nowe maszyny w LAW
Leopardy na Podkarpaciu
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
Szwedzki baypass przed „Orką”
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Włosko-polski sojusz kosmiczny
Wojskowy śmigłowiec dyżuruje w Zakopanem
Volhynian Lion Hearts
Nowe laboratorium WAT
Holownik „Semko” stanął na wodzie
Głosuj na wojskowego sportowca roku
Wirtualna batalia w obronie sojusznika
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
MON dofinansowuje budowę kolejnych strzelnic
Plan ćwiczeń WOT dla pracodawców

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO