moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Druga ekologiczna Bryza z silnikami PZL-10S

W ubiegłym tygodniu zakończył się proces modernizacji zespołów napędowych na drugim samolocie monitoringu ekologicznego An-28E. Podobnie jak poprzednia maszyna w miejsce silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN otrzymał on silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell.


25 września samolot An-28E 0405 został przebazowany z Mielca na macierzyste lotnisko 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. Poprzednia ekologiczna Bryza nr 0404 powróciła do jednostki po modernizacji pod koniec marca.

Samoloty 0404 i 0405 trafiły do lotnictwa morskiego w październiku 1988 roku, początkowo w wersji transportowej. W 2001 roku lotnictwo Marynarki Wojennej nawiązało z Urzędem Morskim w Gdyni współpracę w zakresie działań na rzecz ochrony morskiego środowiska naturalnego, a wyżej wymienione samoloty zostały przystosowane do prowadzenia monitoringu ekologicznego Polskiej Strefy Ekonomicznej Bałtyku. W ramach modernizacji doposażono je w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Samolot z numerem 0404 otrzymał również dwa dodatkowe zbiorniki paliwa, dzięki czemu jego maksymalna długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godzin. Początkowo ekologiczne Bryzy trafiły do 1 Dywizjonu Lotniczego w Gdyni-Babich Dołach, a po jego przeformowaniu do 28 Puckiej Eskadry Lotniczej. Od listopada 2004 roku ich macierzystym lotniskiem są Siemirowice.

W 2008 (samolot 0405) i 2014 roku (samolot 0404) maszyny te zostały wyposażone w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który wspomaga prowadzenie nawigacji na akwenach o dużym natężeniu ruchu, a także umożliwia wzajemną wymianę danych identyfikacyjnych oraz parametrów ruchu. Załogom An-28E umożliwia identyfikację jednostek pływających bez potrzeby prowadzenia bezpośredniego rozpoznania wzrokowego.

Zadania na rzecz ochrony środowiska naturalnego Bałtyku lotnicy z Siemirowic wykonują od niemal 10 lat. Patrolując Polską Strefę Ekonomiczną na morzu, spędzili w powietrzu 650 godzin.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

REKLAMA

red. PZ

autor zdjęć: mjr pil. Robert Maciejuk/149RPW

dodaj komentarz

komentarze


Trwała odporność terytorialsów
 
Na misjach święta inne niż zwykle
Tak się zostaje prymusem
Strzelnice dla terytorialsów
Ruszyła budowa muzeum w Ossowie
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Druga kadencja prezydenta Dudy
Chemicy do zadań specjalnych
Zanurkować i wymknąć się śmierci…
Nowoczesny trał konstruktorów z Gdyni
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Czarne berety biorą odwet za Warszawę
Mobility: specjaliści od pojazdów bojowych
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Międzynarodowy Trybunał Wojskowy – przełom w światowym sądownictwie
Dawny „Sokół” dostanie drugie życie
Polsko-amerykańska współpraca
Uroczystości na Westerplatte przygotuje wojsko
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Military Doctor 2020 – z kliniki na pole walki
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Kierunek: misja
Cud Piłsudskiego
Ukraiński kurs na Zachód
Łączność: fundament operacji specjalnej
Amerykanie znów w Drawsku
Więcej celowników z PCO dla wojska
Not Contaminated With Routine
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Szarża „Hallerczyka”
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Online z mistrzami sportu
Amerykanie odmładzają F-16
Innowacyjne rozwiązania dla wojska
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Nowi generałowie na Święto Wojska Polskiego
Rusza praktyczny etap Legii Akademickiej
Dla odważnych i walecznych
Chwała powstańcom
Polskie porty bardziej otwarte
F-16 kończą misję w Estonii
Laserowa artyleria US Army
Skok na głęboką wodę
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
Wojsko przeciw wirusowi
Komuniści przeciwko legendzie Generała
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Chłopiec, który przyniósł śmierć
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Służba przygotowawcza, czyli krok bliżej armii
Przeciwlotnicy w drodze do USA

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO