moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Druga ekologiczna Bryza z silnikami PZL-10S

W ubiegłym tygodniu zakończył się proces modernizacji zespołów napędowych na drugim samolocie monitoringu ekologicznego An-28E. Podobnie jak poprzednia maszyna w miejsce silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN otrzymał on silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell.


25 września samolot An-28E 0405 został przebazowany z Mielca na macierzyste lotnisko 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. Poprzednia ekologiczna Bryza nr 0404 powróciła do jednostki po modernizacji pod koniec marca.

Samoloty 0404 i 0405 trafiły do lotnictwa morskiego w październiku 1988 roku, początkowo w wersji transportowej. W 2001 roku lotnictwo Marynarki Wojennej nawiązało z Urzędem Morskim w Gdyni współpracę w zakresie działań na rzecz ochrony morskiego środowiska naturalnego, a wyżej wymienione samoloty zostały przystosowane do prowadzenia monitoringu ekologicznego Polskiej Strefy Ekonomicznej Bałtyku. W ramach modernizacji doposażono je w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Samolot z numerem 0404 otrzymał również dwa dodatkowe zbiorniki paliwa, dzięki czemu jego maksymalna długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godzin. Początkowo ekologiczne Bryzy trafiły do 1 Dywizjonu Lotniczego w Gdyni-Babich Dołach, a po jego przeformowaniu do 28 Puckiej Eskadry Lotniczej. Od listopada 2004 roku ich macierzystym lotniskiem są Siemirowice.

W 2008 (samolot 0405) i 2014 roku (samolot 0404) maszyny te zostały wyposażone w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który wspomaga prowadzenie nawigacji na akwenach o dużym natężeniu ruchu, a także umożliwia wzajemną wymianę danych identyfikacyjnych oraz parametrów ruchu. Załogom An-28E umożliwia identyfikację jednostek pływających bez potrzeby prowadzenia bezpośredniego rozpoznania wzrokowego.

Zadania na rzecz ochrony środowiska naturalnego Bałtyku lotnicy z Siemirowic wykonują od niemal 10 lat. Patrolując Polską Strefę Ekonomiczną na morzu, spędzili w powietrzu 650 godzin.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: mjr pil. Robert Maciejuk/149RPW

dodaj komentarz

komentarze


Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
 
Sierż. Artur Pelo i Patrycja Bereznowska najlepsi w Maratonie Komandosa
Wojskowy śmigłowiec dyżuruje w Zakopanem
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
„Błękitni” lecą do Afganistanu
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Na ASzWoj ruszyły studia generalskie
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
T-72 strzelają na poligonie
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
Żołnierze GROM-u na kursie działań specjalnych
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
Plan ćwiczeń WOT dla pracodawców
16 Dywizja Zmechanizowana mistrzem wojska w futsalu
Wrocław czeka na Amerykanów
Listopad, czas walki. „Za wolność naszą i waszą”
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Dzień Podchorążego w rocznicę wybuchu powstania
Unwanted Treaty
Z archiwum „Szarego”
NATO wzmocni obecność na wschodniej flance
Szanse i zagrożenia rodzimej radiolokacji
Ostre strzelanie artylerzystów
Wirtualna batalia w obronie sojusznika
Leopardy na Podkarpaciu
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
Studia MBA na wojskowej uczelni. Jedyne takie w Polsce
Los Polski naszym losem
Kontenery dla Wisły
Szwedzki baypass przed „Orką”
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Volhynian Lion Hearts
Obrona bez polityki
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Klasy wojskowe po nowemu
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Trudna droga
Nowe maszyny w LAW
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Nowe laboratorium WAT
... że moja ofiara nie pójdzie na marne
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Włosko-polski sojusz kosmiczny
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Gorące obrady NATO w Londynie
MON dofinansowuje budowę kolejnych strzelnic
Minister Błaszczak nadal szefem resortu obrony
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Terytorialsi za oceanem
Głosuj na wojskowego sportowca roku
Długa droga do wolności – sensacyjny tunel na terenie Polski
Holownik „Semko” stanął na wodzie
Jak gra dowódca, grają wszyscy
Ludzie niebezpiecznej profesji
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Klucz do dobrych relacji
Razem się szkolą, razem walczą
Święto pod znakiem „Ślązaka” i okrętów podwodnych
Kto zostawia ślady w sieci
Dołącz do zawodowców

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO