moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Drugie życie Mi-2

Służył do szkolenia pilotów i techników, wykonywał zadania transportowo-łącznikowe. Po wycofaniu ze służby dostał drugie życie. Śmigłowiec Mi-2 o numerze 4711 z Darłowskiej Grupy Lotniczej trafił do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. 


– To był typowy śmigłowiec „od wszystkiego” – mówi kpt. Mariusz Kalinowski, inżynier z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Maszyna była wykorzystywana do szkolenia pilotów i techników, wykonywała zadania transportowo-łącznikowe. – Pod koniec ubiegłego roku skończył się jej resurs. Kolejny remont był nieopłacalny. Śmigłowiec został wycofany z eksploatacji i przekazany Agencji Mienia Wojskowego – opowiada kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

W nowych barwach

Mi-2 o numerze 4711 został wyprodukowany w 1976 roku. Służył w 3 Eskadrze Lotniczej z Poznania i w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego. Kiedy w 2009 roku trafił do Darłowa, na jego koncie było 4800 godzin spędzonych w powietrzu. – Śmigłowiec miał kamuflaż typowy dla sił powietrznych i wojsk lądowych. Po obu stronach kadłuba miał godło poznańskiej eskadry, a lakier był mocno zużyty – wspomina kpt. Kalinowski. – Nasi przełożeni uznali więc, że należy go przemalować w barwy charakterystyczne dla lotnictwa morskiego – dodaje.

REKLAMA

Powstały wówczas dwa projekty. Wygrał ten autorstwa kpt. Kalinowskiego. Nawiązywał on do szaro-niebieskiego malowania dużych śmigłowców Mi-14PŁ. Stare symbole na kadłubie zastąpiono godłem darłowskiej eskadry. Swój pierwszy lot w nowych barwach Mi-2 odbył 21 października 2009 roku.

Po wycofaniu ze służby śmigłowiec został przekazany do Muzeum Sił Powietrznych w Darłowie. Trafił tam drogą lądową, na specjalnej platformie. – W zbiorach mamy już trzy inne śmigłowce Mi-2. Żaden z nich nie służył jednak w lotnictwie morskim – podkreśla dr Andrzej Szmania, zastępca dyrektora dęblińskiego muzeum. Zaznacza, że maszyna była w bardzo dobrym stanie.

„Morski” Mi-2 już na wystawie

 – Śmigłowiec przyjechał do nas bez silników, które włożyliśmy na miejscu. Musimy jeszcze uzupełnić kabinę o kilka wymontowanych wcześniej zegarów. Kiedy to zrobimy, dla zwiedzających udostępnimy również wnętrze maszyny – zapowiada wicedyrektor.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej ma jeszcze cztery śmigłowce Mi-2. Dwa z nich są w wyposażeniu bazy w Darłowie, dwa kolejne służą w Gdyni-Babich Dołach.

Mi-2 to dwusilnikowy, średni, wielozadaniowy śmigłowiec zaprojektowany przez biuro sowieckiego konstruktora Michaiła Mila. Od początku był produkowany w Świdniku. W ciągu 20 lat tamtejszą fabrykę opuściło 5,5 tysiąca maszyn w różnych wersjach. Były one wykorzystywane przez lotnictwo cywilne, policję, wojsko. Służyły między innymi w armiach NRD, Czechosłowacji, Jugosławii, Iraku, Algierii, Libii. Część z tych państw odsprzedawała je dalej. W ten sposób trafiły choćby do Wenezueli i Etiopii.

Śmigłowce tego typu miały okazję sprawdzić się na polu walki podczas wojny sowiecko-afgańskiej i konfliktu peruwiańsko-ekwadorskiego. W 1986 roku Mi-2 brały udział w akcji ratowniczej po katastrofie w elektrowni jądrowej w Czarnobylu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. Mariusz Kalinowski

dodaj komentarz

komentarze


Wojsko przeciw wirusowi
 
Chłopiec, który przyniósł śmierć
Polsko-amerykańska współpraca
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Przeciwlotnicy w drodze do USA
Kierunek: misja
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Trwała odporność terytorialsów
Na misjach święta inne niż zwykle
Zanurkować i wymknąć się śmierci…
Druga kadencja prezydenta Dudy
Not Contaminated With Routine
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Online z mistrzami sportu
Mobility: specjaliści od pojazdów bojowych
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Powstańcy – bohaterowie naszych czasów
Cud Piłsudskiego
Szarża „Hallerczyka”
Łączność: fundament operacji specjalnej
Czarne berety biorą odwet za Warszawę
Dawny „Sokół” dostanie drugie życie
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
F-16 kończą misję w Estonii
Strzelnice dla terytorialsów
Międzynarodowy Trybunał Wojskowy – przełom w światowym sądownictwie
Nowoczesny trał konstruktorów z Gdyni
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Służba przygotowawcza, czyli krok bliżej armii
Innowacyjne rozwiązania dla wojska
Military Doctor 2020 – z kliniki na pole walki
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Chwała powstańcom
Polskie porty bardziej otwarte
Tak się zostaje prymusem
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Hekatomba na Woli
Skok na głęboką wodę
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Chemicy do zadań specjalnych
Ukraiński kurs na Zachód
Amerykanie odmładzają F-16
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Laserowa artyleria US Army
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Więcej celowników z PCO dla wojska
Ruszyła budowa muzeum w Ossowie
Rusza praktyczny etap Legii Akademickiej
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO