moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Specjalistyczne wsparcie

Ośrodek Szkolenia Leopard 10 Brygady Kawalerii Pancernej jest jedynym ośrodkiem szkoleniowym w Wojsku Polskim prowadzącym szkolenie dla specjalistów technicznych sprzętu rodziny Leopard.

Prowadzone są tu nie tylko kursy specjalistów załóg i kierowców czołgu Leopard 2, ale również specjalistów personelu technicznego.

W ostatnich dniach prowadzony jest kurs kierowców – operatorów ciągników ewakuacyjnych bergepanzer 2. Kurs ten jest prowadzony w dwóch etapach: pierwszy etap dotyczy nauki kierowania pojazdem, a drugi – obsługi żurawia ciągnika.

10 maja 2016 roku odbyły się zajęcia z nauki jazdy na temat Ewakuacja uszkodzonego wozu bojowego (Przygotowanie uszkodzonego pojazdu do ewakuacji i sposoby ewakuacji. Przygotowanie do samoewakuacji. Holowanie uszkodzonego pojazdu.) Jest to jedno z ciekawszych zajęć prowadzonych podczas pierwszego etapu szkolenia, a jednocześnie bardzo ważne, choćby ze względu bezpieczeństwa.

Przed przystąpieniem do ewakuacji uszkodzonego sprzętu z pola walki kursanci powinni wykonać wiele złożonych czynności, by osiągnąć cel. Do takich czynności należy choćby przygotowanie wyciągarki i lemiesza spychacza, lin holowniczych czy urządzenia holowniczego będącego w wyposażeniu ciągnika ewakuacyjnego. Nad zajęciami czuwa doświadczony instruktor starszy sierżant Tomasz Jamroziński. – Kursanci znajdują się tutaj w zaimprowizowanej sytuacji, w której czołg Leopard 2A4 stoi uszkodzony w leju. Ich zadaniem, jako załogi wozu bergepanzer 2, jest wyciągnięcie pojazdu z dołu przy pomocy wyciągarki. Następnie muszą podłączyć hol sztywny – zrelacjonował sierżant Jamroziński. – W międzyczasie nastąpiło dodatkowe utrudnienie - w czołgu spadła gąsienica i muszą to własnymi siłami naprawić.

Przy pracy z wyciągarką główną lemiesz spychacza używany jest jako podparcie i podwyższenie bezpieczeństwa stateczności pojazdu. Natomiast holowanie za pomocą lin w terenie może się odbywać w wyjątkowych wypadkach.

Po wykonaniu ewakuacji uszkodzonego pojazdu z trudnego terenu zmieniono sposób ewakuacji na urządzenie holownicze. Holowany wóz został przemieszczony w bezpieczne miejsce celem dokonania weryfikacji uszkodzeń.

– Zostałem wytypowany na kurs kierowców – operatorów ciągnika ewakuacyjnego bergepanzer 2 przez przełożonego, a jestem żołnierzem, który niedawno ukończył służbę przygotowawczą – powiedział szeregowy Mateusz Lewandowski z 34 BKPanc. – Cenię sobie zajęcia praktyczne, ponieważ wiedza praktyczna uzupełnia wiedzę teoretyczną. Wcześniej nie miałem styczności z ciężkim sprzętem wojskowym. Nie wiedziałem też, ile czynności należy wykonać, aby przetransportować uszkodzoną jednostkę sprzętową i jakiej trzeba wiedzy, aby zrobić to zachowując warunki bezpieczeństwa.

Tekst: kpt. Waldemar Smętek

red. PZ

autor zdjęć: Katarzyna Przepióra

dodaj komentarz

komentarze


For the Right Cause
 
Pretorianie na Mazurach
Własne interesy Europy
Ważka bliżej
F-16 pod opieką sokołów i jastrzębi
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Zaproponują zmiany w systemie kształcenia żołnierzy
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Stulatka hydrografia
Nauka zimowego pływania
Delegatura Departamentu Kontroli uhonorowała poległego żołnierza
Obradowała Rada Gabinetowa
Krwawe walki o Monte Cassino
Wybierzmy najlepszego żołnierza w sporcie powszechnym w 2019 roku
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Double Eagle po nowemu
Podziemna potęga
USA nie zacznie wojny z Iranem
Nowy wiceminister w MON
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
Klasy wojskowe po nowemu
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Chciałem walczyć z Niemcami
Symulatory strzelań Rosomaków
Medyczne ćwiczenia zawiszaków
Przekaż 1 proc. dla poszkodowanych saperów
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
„San 2020” – międzynarodowy trening na mapach
Władze Cassino chcą oddać hołd gen. Andersowi
Pamiętajmy o przeszłości – konkursy MON
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
Powstanie Muzeum Bitwy Warszawskiej
Arsenał Iranu
They Train Together, They Fight Together
Rozpoznają skażenie Rosomaków
Rywalizacja strzelców wyborowych
Defense Without Politics
Śmierć bohatera
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
„Defender 20”: pierwszy transport US Army już w Europie
Nowy pilot F-16 Tiger Demo Team
Iran uderza w USA
Darłowo czeka na śmigłowce
JWK z odznaką pamiątkową
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
We Are All Darfur
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Wojownicy w Akademii Wojsk Lądowych
Ćwierćwiecze lublinieckiej Mety

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO