moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
PGZ zmodernizuje Bergepanzery

Konsorcjum zawiązane przez Polską Grupę Zbrojeniową jest jedynym podmiotem, który ubiega się o milionowy kontrakt na modernizację wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2. Pojazdy mają być przystosowane do obsługi czołgów Leopard w wersji 2A5. Dostawy pierwszych 8 unowocześnionych WZT zostały zaplanowane na lata 2018–2022.

Wyposażenie pododdziałów uzbrojonych w czołgi Leopard 2 w nowe lub unowocześnione wozy zabezpieczenia technicznego (WZT) to jedna z najpilniejszych potrzeb modernizacyjnych jednostek pancernych naszej armii. Dlaczego? Polska armia dysponuje 28 sztukami wozów Bergepanzer 2. Problem w tym, że mogą one holować jedynie czołgi ważące maksymalnie 55 ton. Takie możliwości techniczne wystarczają do obsługi Leopardów 2A4, ale nie sprawdzają się w przypadku nowszej wersji tych czołgów, czyli 2A5, które ważą około 60 ton. WZT są pilnie potrzebne, tym bardziej że już wkrótce wszystkie polskie Leopardy 2A4 mają być zmodernizowane do standardu Leopard 2PL (około 60 ton).

Wiosną ubiegłego roku polska armia przeprowadziła analizę (w ramach dialogu technicznego), która miała dać odpowiedź na pytanie, czy musimy kupić zupełnie nowe WZT do Leopardów, czy na nasze potrzeby wystarczy jedynie unowocześnić Bergepanzery 2. Okazało się, że modernizacja tych wozów zaspokoi potrzeby operacyjne wojsk pancernych.

Jesienią 2017 roku został więc ogłoszony przetarg – w trybie otwartym z wyłączeniem prawa zamówień publicznych – na unowocześnienie 28 Bergepanzerów. Ośmiu w zamówieniu gwarantowanym (pojazdy muszą być dostarczone armii w latach 2018 – 2022) oraz 20 sztuk jako opcja (termin dostawy nie został sprecyzowany). Wartość kontraktu to kilkaset milionów złotych (w zależności od stopnia oczekiwanej modernizacji pojazdów).

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował, że o zamówienie ubiega się tylko jeden podmiot. – Jedyną ofertę złożyło konsorcjum w składzie PGZ SA, ZM Bumar Łabędy SA, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Przedstawiciele PGZ nie ukrywają, że chcą dokonać modernizacji Bergepanzerów z wykorzystaniem niemieckiej technologii. – Zdolność do jej przeprowadzenia mają dwie firmy. Chodzi o Rheinmetall Landsysteme (RLS), producenta ciągników, oraz Flensburger Fahrzeugbaugesellschaft GmbH (FFG), czyli niemiecką firmę zajmującą się produkcją i modernizacją ciężkiego sprzętu gąsienicowego – wyjaśnia Robert Papliński, zastępca dyrektora Biura Komunikacji i Promocji PGZ. Narodowy holding zbrojeniowy jeszcze nie wybrał strategicznego partnera w tym projekcie. – Decyzje w tej sprawie, w tym co do ewentualnej formuły współpracy i podziału prac w grupie, są uzależnione od przejścia do kolejnego etapu oraz otrzymania szczegółowych wymagań i oczekiwań zamawiającego – podkreśla Papliński.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1516949280
A co dalej z zakupami następnych Leopardów ?
01-5E-3A-7B

O służbach specjalnych na ASzWoj
 
Wojny wygrywa rezerwa
GROM na kursie działań specjalnych
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Cybersec’19
Nowa spółka lotnicza PGZ
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Klasy wojskowe po nowemu
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Jak Polacy wyzwalali Bredę
Złoto i srebro maratończyków na zakończenie igrzysk
Korpus podoficerów – tu zajdą zmiany
Plan modernizacji marynarki wojennej
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
101 lat Niepodległej!
Tyraliera terytorialsów
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Wołyńskie lwie serca
ORP „Ślązak” gotowy do służby
Codziennie składamy legunom raport
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Logistycy w akcji
Niechciany traktat
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Jani, Miraculously Saved
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Black Jack ściąga do Polski
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
Awanse generalskie dla dziewięciu oficerów
Polscy lekkoatleci pokazali moc
Plan modernizacji technicznej – lotnictwo
Mroczne serce okupowanej Europy
Ministrowie obrony NATO o sytuacji w Syrii
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
Thin Blue Line
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Najwyższy skok w tandemie
Wierny Polsce
Awanse na 11 listopada
Razem się szkolą, razem walczą
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
68W Means Lifesaver
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Plany modernizacji wojsk lądowych, część III
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Polacy świętowali niepodległość
LITPOLUKRBRIG na Rapid Trident
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Sierż. Artur Pelo po raz czwarty zwycięzcą Ćwierćmaratonu Komandosa
Spotkajmy się na piknikach „Służymy Niepodległej”
Nowy wiceminister w MON
Symbol zaklęty w dacie
Wielonarodowy Korpus ćwiczył dowodzenie
Wojsko na Biegu Niepodległości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO