moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot

19 stycznia polskie F-16 biorące udział w VIII zmianie PKW Orlik przechwyciły rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MR, który leciał nad Morzem Bałtyckim, w pobliżu granicy z państwami bałtyckimi. Maszyna nie miała włączonego transpondera – urządzenia służącego do identyfikacji samolotów. Nie było również łączności z jego załogą.

Informację o zdarzeniu podało litewskie Ministerstwo Obrony Narodowej, a potwierdził ją ppłk pil. Adam Kalinowski, dowódca PKW Orlik. – Polskie myśliwce przechwyciły samolot Federacji Rosyjskiej. Piloci zrobili zdjęcia, sprawdzili charakter jego misji i po wykonaniu zadania samoloty wróciły miejsca dyslokacji – informuje ppłk Kalinowski.

Rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MR leciał z Rosji w stronę Kaliningradu. Nie miał włączonego transpondera, dzięki któremu służby naziemne identyfikują statek powietrzny, nie było też łączności z jego załogą. Combined Air Operations Centre (CAOC), natowskie dowództwo, któremu podlegają piloci służący w PKW Orlik, wydało rozkaz poderwania myśliwców do lotu i przechwycenia nieznanej maszyny. Jak mówi ppłk Adam Kalinowski, tego typu misja może trwać od kilku minut do nawet godziny, nie udziela jednak informacji na temat tego, ile trwała w tym przypadku. – Po wykonaniu misji rozpoznawczej piloci F-16 eskortowali rosyjski samolot do granicy z Federacją Rosyjską. W tym momencie rola polskich pilotów skończyła się i wrócili do miejsca dyslokacji – mówi dowódca kontyngentu.

Ministerstwo Obrony Narodowej Litwy podało również, że kilka dni wcześniej, 16 stycznia para dyżurna NATO przechwyciła Ił-20 lecący z Rosji do Kaliningradu. Samolot również nie miał włączonego transpondera. Ta operacja nie była jednak wykonywana przez polskich pilotów.

Polska jest krajem wiodącym w trwającej misji Baltic Air Policing. Polacy chronią przestrzeń powietrzną nad terytorium Litwy, Łotwy i Estonii. Do ich zadań należą m.in. misje rozpoznania powietrznego oraz misje polegające na przechwyceniu niezidentyfikowanego samolotu, który wtargnąłby w przestrzeń powietrzną któregoś z państw. Myśliwce wykonują również loty patrolowe.

Misja Baltic Air Policing rozpoczęła się w 2004 roku, gdy Litwa, Łotwa i Estonia – nieposiadające własnych myśliwców – poprosiły NATO o pomoc w patrolowaniu ich przestrzeni powietrznej. Polacy weszli w skład BAP dwa lata po jej rozpoczęciu. Jako pierwsi polecieli tam piloci z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Od I do VI zmiany nad krajami bałtyckimi latały wyłącznie myśliwce MiG-29. VII zmianę tworzyły F-16 z Krzesin, natomiast rozpoczynającą się VIII zmianę PKW Orlik miały ponownie tworzyć MiG-29. Niestety, ze względu na tragiczny wpadek, w którym zginął pilot myśliwca kpt. Krzysztof Sobański, maszyny zostały uziemione. Postanowiono, że zmianę utworzą F-16 z Krzesin.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~Karol R.
1549542360
BRAWO POLSCY PILOCI I POLSKIE JASTRZĘBIE.....
2C-7D-FE-13

Łask ponownie z dyżurem bojowym
 
A Wave of Alliances
Amerykańska przyszłość WZL
Kobiety w armii chcą mieć piłkarską reprezentację
Spełniliśmy swój obowiązek
Sprawdzają Brutusa
Obrady Rady Unii Europejskiej
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Rozpoczynamy nową erę
Świętuj z wojskiem na piknikach!
„Operacja Wuhan”: Spadochroniarstwo
Terytorialsi na poligonie w Wędrzynie
Zielonka dla Patriotów
Desant z transportowca-giganta
„Operacja Wuhan”: Biegi na orientację
Najpierw czekanie, potem pośpiech
Śladami Pierwszej Pancernej
Jedna misja, jeden zespół
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Wozy amunicyjne do Raków
Bohaterowie jadą na wakacje
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Rivalry on Closed Sea
Piknik ze smakiem
„Agile Spirit”. Gruziński sprawdzian LITPOLUKRBRIG
Czarny odchodzi do cywila
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
High Confidence Operations
Blitzkrieg na stepach Mongolii
Szukamy następcy Herculesa
Od sojusznika do kata
Wielofunkcyjny scyzoryk
Brunatno-czerwona zmowa
Pętla dla terytorialsów z Wielkopolski
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
„Pułaski” wrócił do kraju
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Strzelać nauczyłem się sam
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Przez krew zdobyty Śląsk
Gen. Błazeusz na wysokim stanowisku w NATO
Przysięga śląskich terytorialsów
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Najpierw „Sonda”, później promocja
Wojsko wróciło do Lublina
A Torn Subcontinent
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Festyn Komandosa w Dziwnowie już w najbliższy weekend
Nowa misja i nowy sprzęt
Cienka niebieska linia
Preselekcja u komandosów
Zmiany w kształceniu przyszłych kaprali
Wędrówka dla Dwóch Serc
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Wojna wywiadów
Irańskie szachy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO