moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot

19 stycznia polskie F-16 biorące udział w VIII zmianie PKW Orlik przechwyciły rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MR, który leciał nad Morzem Bałtyckim, w pobliżu granicy z państwami bałtyckimi. Maszyna nie miała włączonego transpondera – urządzenia służącego do identyfikacji samolotów. Nie było również łączności z jego załogą.

Informację o zdarzeniu podało litewskie Ministerstwo Obrony Narodowej, a potwierdził ją ppłk pil. Adam Kalinowski, dowódca PKW Orlik. – Polskie myśliwce przechwyciły samolot Federacji Rosyjskiej. Piloci zrobili zdjęcia, sprawdzili charakter jego misji i po wykonaniu zadania samoloty wróciły miejsca dyslokacji – informuje ppłk Kalinowski.

Rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MR leciał z Rosji w stronę Kaliningradu. Nie miał włączonego transpondera, dzięki któremu służby naziemne identyfikują statek powietrzny, nie było też łączności z jego załogą. Combined Air Operations Centre (CAOC), natowskie dowództwo, któremu podlegają piloci służący w PKW Orlik, wydało rozkaz poderwania myśliwców do lotu i przechwycenia nieznanej maszyny. Jak mówi ppłk Adam Kalinowski, tego typu misja może trwać od kilku minut do nawet godziny, nie udziela jednak informacji na temat tego, ile trwała w tym przypadku. – Po wykonaniu misji rozpoznawczej piloci F-16 eskortowali rosyjski samolot do granicy z Federacją Rosyjską. W tym momencie rola polskich pilotów skończyła się i wrócili do miejsca dyslokacji – mówi dowódca kontyngentu.

Ministerstwo Obrony Narodowej Litwy podało również, że kilka dni wcześniej, 16 stycznia para dyżurna NATO przechwyciła Ił-20 lecący z Rosji do Kaliningradu. Samolot również nie miał włączonego transpondera. Ta operacja nie była jednak wykonywana przez polskich pilotów.

Polska jest krajem wiodącym w trwającej misji Baltic Air Policing. Polacy chronią przestrzeń powietrzną nad terytorium Litwy, Łotwy i Estonii. Do ich zadań należą m.in. misje rozpoznania powietrznego oraz misje polegające na przechwyceniu niezidentyfikowanego samolotu, który wtargnąłby w przestrzeń powietrzną któregoś z państw. Myśliwce wykonują również loty patrolowe.

Misja Baltic Air Policing rozpoczęła się w 2004 roku, gdy Litwa, Łotwa i Estonia – nieposiadające własnych myśliwców – poprosiły NATO o pomoc w patrolowaniu ich przestrzeni powietrznej. Polacy weszli w skład BAP dwa lata po jej rozpoczęciu. Jako pierwsi polecieli tam piloci z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Od I do VI zmiany nad krajami bałtyckimi latały wyłącznie myśliwce MiG-29. VII zmianę tworzyły F-16 z Krzesin, natomiast rozpoczynającą się VIII zmianę PKW Orlik miały ponownie tworzyć MiG-29. Niestety, ze względu na tragiczny wpadek, w którym zginął pilot myśliwca kpt. Krzysztof Sobański, maszyny zostały uziemione. Postanowiono, że zmianę utworzą F-16 z Krzesin.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~Karol R.
1549542360
BRAWO POLSCY PILOCI I POLSKIE JASTRZĘBIE.....
2C-7D-FE-13

Prezydenckie odznaczenia da pracowników WIM
W Normandii upamiętnią polskich pilotów
Deputowani z USA murem za NATO
Macedonia Północna w drodze do NATO
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot
W środę kontrakt na dostawę HIMARS-ów
Triumf szpadzistek w zawodach o Puchar Świata
Wsparcie na czterech łapach
Kontrakt na HIMARS-y podpisany
Nurkowie ćwiczą pod lodem
Rozbiegany podporucznik z Krakowa
„Pułaski” wraca do zespołu NATO
O honor Polski walczącej
Szer. rez. Kamila Żuk wicemistrzynią świata juniorek w biatlonie
Ramię w ramię z pogranicznikami
Na straży historii
W Brukseli o bezpieczeństwie
Boeing walczy o Harpię
75 lat od akcji „Kutschera”
Podchorążowie na zimowym survivalu
Pokonać strach przed ogniem
Najlepsi z najlepszych
Płk Molenda: Mamy cyberplan dla polskiej armii!
Cel – bezpieczna Europa
Testament geopolityczny prezydenta
Panie bez taryfy ulgowej
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Podwójne zamrożenie
Bałtyk. Okno na świat
77 lat temu powstała Armia Krajowa
Krew na śniegu – początek bitwy o Monte Cassino
Spotkanie ministrów obrony państw NATO
„Bull Run” po raz ósmy
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Cel: bezpieczny dowódca
Zimowe szkolenie spadochroniarzy
Sądny dzień Parośli
Misja jest święta
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Patagonia Does not Forgive Mistakes
Prof. Odziemkowski: Polska była skazana na wojnę z bolszewicką Rosją
Mike Pompeo spotkał się z żołnierzami NATO
Wypływamy na prostą
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Diabły po Żelaznych Koniach
Desmond Doss, żołnierz bez karabinu
Sukces kaprala Marcina Lewandowskiego
Czerwone łuny na Wileńszczyźnie
Pożegnanie żołnierzy przed wyjazdem do Iraku
Rozejm w Trewirze zakończył wielkopolski zryw
Peaceful Pretexts of Putin
Obrady NATO w Brukseli
Zwiadowcy w głębokim śniegu
IPN zidentyfikował ofiary UPA
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Zwiad w miejskiej dżungli
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
HIMARS: broń dalekiego zasięgu
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Służyć i towarzyszyć
Wojskowi lotnicy na ratunek cywilom
Niemcy i Brytyjczycy połączyli siły. Powstał zbrojeniowy gigant

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO