moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Następca HMMWV zaczyna służbę

Choć waży prawie 6,5 tony i ma ponad 6 metrów długości, lepiej radzi sobie w terenie, zapewnia żołnierzom nie tylko wysoki poziom ochrony balistycznej, lecz także komfort podróżowania. JTLV to nowoczesna konstrukcja, która zastąpi popularne w amerykańskiej armii HMMWV. Pierwszych sześć wozów JTLV dotarło już do 3 Dywizji Piechoty.

Rozpoczęła się pokoleniowa zmiana we flocie pojazdów US Army. Sprawdzone na wojnach przez ostatnie cztery dekady samochody terenowe HMMWV – potocznie nazywane Humvee – zostaną zastąpione przez nowy wóz – JTLV (Joint Light Tactical Vehicle). Opracował go amerykański koncern motoryzacyjny Oshkosh. JTLV waży w podstawowej wersji prawie 6500 kilogramów, ma długość 6,2 metra, szerokość 2,5 metra i wysokość 2,6 metra. Pojazd napędza silnik Gale Banks Engineering 866T o pojemności 6,6 litra, który generuje moc 300 koni mechanicznych. Dzięki niemu JTLV może rozpędzić się do 110 kilometrów na godzinę (po drogach asfaltowych). Prędkość uzależniona jest od rodzaju podłoża, ale jak zapewniają konstruktorzy, regulowane zawieszenie TAK-4i sprawia, że 70–80 kilometrów na godzinę nie jest niczym niezwykłym.

Plany amerykańskiej armii zakładały, że nowe pojazdy zastąpią HMMWV w wojskach lądowych i Korpusie Piechoty Morskiej. W sumie to około 60 tysięcy wozów! Wymagania od początku były jasne: następca Humvee musi być pod każdym względem lepszy.

Program skonstruowania JTLV ruszył w 2006 roku. – Biuro programowe skupiło się na opracowaniu pojazdu o znacznie większych możliwościach taktycznych, który lepiej radzi sobie w terenie i jest w większym stopniu niezawodny. Zapewnia żołnierzom nie tylko wysoki poziom ochrony balistycznej, ale również wyższy komfort podróżowania – wyjaśnia płk Shane Fullmer, kierownik projektu Joint Light Tactical Vehicles.

Propozycję zbudowania nowego pojazdu zgłosiło kilkanaście czołowych amerykańskich firm zbrojeniowo-motoryzacyjnych. Ostatecznie w 2012 roku (w tym czasie zmieniały się wymagania, pojawił się m.in. wymóg odporności na miny) Pentagon wybrał trzy z nich: Lockheeda Martina, Oshkosha i AM General, którym zlecił stworzenie prototypów.

Ostatecznie za najlepszy US Army oraz US Marine Corps uznały – a decydowały możliwości techniczne, cena, terminarz dostaw, okres gwarancji – opracowany przez Oshkosha L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle – to nazwa handlowa wozu).

Koncern zgodził się, za 6,7 mld dolarów, dostarczyć 16 tys. tych pojazdów do końca 2024 roku. Umowa obejmuje cztery typy: wielozadaniowy M1280 General Purpose, wóz wsparcia ogniowego M1281 Close Combat Weapon Carrier, nośnik uzbrojenia M1278 Heavy Guns Carrier oraz wóz wsparcia M1279 Utility. Pojazdy mają być – w zależności od oczekiwań odbiorcy – dostarczone w wersji dwudrzwiowej: Combat Support Vehicle (CSV) lub czterodrzwiowej: Combat Tactical Vehicle (CTV).

Wprowadzanie JTLV do służby już się rozpoczęło. W połowie stycznia do 1 Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej (ABCT, Armored Brigade Combat Team) z 3 Dywizji Piechoty US Army dotarło pierwszych sześć wozów.

Zanim jednak JTLV rozpoczął służbę w US Army i US Marine Corps (a chce go również US Air Force), kupiły go inne armie. W 2017 roku prawie 2800 tych pojazdów zamówiła armia brytyjska (zapłaci za nie 1 mld dolarów), a w 2018 roku 200 sztuk zamówiła Litwa, a 38 Słoweńcy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army

dodaj komentarz

komentarze


Spotkanie ministrów obrony państw NATO
Deputowani z USA murem za NATO
W Normandii upamiętnią polskich pilotów
75 lat od akcji „Kutschera”
Peaceful Pretexts of Putin
Boeing walczy o Harpię
Zwiadowcy w głębokim śniegu
Najlepsi z najlepszych
Wypływamy na prostą
Sukces kaprala Marcina Lewandowskiego
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Szer. rez. Kamila Żuk wicemistrzynią świata juniorek w biatlonie
Niemcy i Brytyjczycy połączyli siły. Powstał zbrojeniowy gigant
Kontrakt na HIMARS-y podpisany
W Brukseli o bezpieczeństwie
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
„Bull Run” po raz ósmy
Nurkowie ćwiczą pod lodem
Sądny dzień Parośli
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
HIMARS: broń dalekiego zasięgu
Rozbiegany podporucznik z Krakowa
Cel: bezpieczny dowódca
Na straży historii
Krew na śniegu – początek bitwy o Monte Cassino
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Pożegnanie żołnierzy przed wyjazdem do Iraku
O honor Polski walczącej
Czerwone łuny na Wileńszczyźnie
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Służyć i towarzyszyć
Ramię w ramię z pogranicznikami
Płk Molenda: Mamy cyberplan dla polskiej armii!
„Pułaski” wraca do zespołu NATO
77 lat temu powstała Armia Krajowa
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
W środę kontrakt na dostawę HIMARS-ów
Zwiad w miejskiej dżungli
Cel – bezpieczna Europa
Mike Pompeo spotkał się z żołnierzami NATO
Podwójne zamrożenie
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot
Diabły po Żelaznych Koniach
Macedonia Północna w drodze do NATO
Rozejm w Trewirze zakończył wielkopolski zryw
Obrady NATO w Brukseli
Wsparcie na czterech łapach
Pokonać strach przed ogniem
Bałtyk. Okno na świat
Misja jest święta
Wojskowi lotnicy na ratunek cywilom
Prof. Odziemkowski: Polska była skazana na wojnę z bolszewicką Rosją
Zimowe szkolenie spadochroniarzy
Triumf szpadzistek w zawodach o Puchar Świata
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Podchorążowie na zimowym survivalu
Desmond Doss, żołnierz bez karabinu
Panie bez taryfy ulgowej
Prezydenckie odznaczenia da pracowników WIM
Patagonia Does not Forgive Mistakes
Testament geopolityczny prezydenta
IPN zidentyfikował ofiary UPA

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO