moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Boeing walczy o Harpię

Myśliwce F-15 Advanced, wielozadaniowe F/A-18E/F Super Hornet oraz samoloty walki elektronicznej EA-18G Growler – koncern Boeing proponuje polskiej armii w ramach programu „Harpia” aż trzy typy samolotów. – Staramy się teraz określić, która z naszych platform najlepiej spełni wymagania postawione przez MON – mówi David Courtney, menedżer sprzedaży Boeing Defense, Space & Security.

„Harpia" to program modernizacyjny, zgodnie z którym 60 samolotów Su-22 i MiG-29 w polskiej armii zostanie zastąpionych przez nową konstrukcję. Myśliwce (Su-22 to maszyna myśliwsko-bombowa) trzeba będzie w najbliższym czasie wycofać ze służby nie tylko ze względu na kończące się im resursy techniczne, ale również na coraz trudniejszy dostęp do części zamiennych, szczególnie silników.

Bogata oferta Boeinga

REKLAMA

Do wyścigu o wielomiliardowy kontrakt na dostawę Harpii chcą stanąć wszyscy liczący się zachodni producenci – Lockheed Martin, Saab, Leonardo oraz Boeing, który według Sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań nad Pokojem, jest drugim co do wielkości sprzedaży koncernem zbrojeniowym na świecie (w 2017 roku zdobył umowy o wartości prawie 27 mld dolarów).

I choć na razie program jest dopiero w fazie analityczno-koncepcyjnej, która obejmuje m.in. dialog techniczny z firmami na temat ich produktów, to z nieoficjalnych informacji wynika, że tylko Boeing zaproponował naszej armii aż trzy konstrukcje. Chodzi o ciężkie myśliwce przewagi powietrznej F-15 Advanced, wielozadaniowe samoloty F/A-18E/F Super Hornet oraz EA-18G Growler, czyli maszyny walki elektronicznej (Lockheed Martin oferuje samoloty F-35 i F-16V, Saab – Gripena, a Leonardo – Eurofightera Typhoona).

Jak podkreślają przedstawiciele Boeinga, taka strategia ich firmy to zdecydowane wyjście w stronę oczekiwań klienta. – Staramy się teraz określić, która z naszych platform najlepiej spełni wymagania postawione przez MON – mówi David Courtney, menedżer sprzedaży Boeing Defense, Space & Security.

Sprawdzone

Czym charakteryzują się maszyny proponowane przez Boeinga? Najkrócej mówiąc, to najnowsze wersje produkowanych od lat siedemdziesiątych samolotów F-15 i F/A-18, które na tyle różnią się od poprzedników, że traktowane są przez ekspertów jako zupełnie nowe modele (w przypadku F/A-18 wersja oznaczona symbolami E/F otrzymała nawet nazwę wyróżniającą: Super Hornet).

Przedstawiciele Boeinga podkreślają, że każdy z zaproponowanych Polsce samolotów ma wiele zalet. – Super Hornet to najbardziej sprawdzony i przystępny cenowo myśliwiec wielozadaniowy na świecie. Plany zakładają, że będzie dalej modernizowany, a jego zdolności rozwijane – zapowiada David Courtney i zachwala wersję Super Hornet Block III. – Wyposażony jest w czujniki nowej generacji, łącza danych o niskiej latencji, zaawansowane środki walki elektronicznej. Ma też wystarczające zdolności stealth, które umożliwiają wykonywanie misji i przetrwanie w warunkach intensywnej walki powietrznej. US Navy sporo zainwestowała w rozwój F/A-18E/F Block III, dzięki temu ta konstrukcja jest już dziś gotowa na wyzwania, które pojawią się w przyszłości – dodaje.

David Courtney podkreśla także zalety samolotu walki elektronicznej EA-18G Growler. Jego zdaniem maszyna jest doskonałym uzupełnieniem potencjału bojowego F/A-18 E/F. Growler przeznaczony jest do zakłócania systemów radiolokacyjnych i komunikacyjnych przeciwnika, czyli m.in. do paraliżowania obrony powietrznej wroga. Ponieważ jest oparty na tym samym płatowcu co F/A-18 E/F, koszty jego eksploatacji, gdy jest w linii razem z Super Hornetami, są znacząco niższe.

Obu typów maszyn używają armie amerykańska (US Air Force) i australijska (Royal Australian Air Force).

Ciężkie wsparcie

Trzeci z oferowanych Polsce samolotów, czyli F-15 Advanced, to tzw. ciężki myśliwiec przewagi powietrznej. W ogromnym skrócie oznacza to o wiele większe możliwości bojowe niż te, które prezentuje Super Hornet. O ile ten ostatni jest w stanie zabrać około 7–8 t uzbrojenia, to F-15 Advanced aż 13 t. Przekładając to na konkrety, F-15 Advanced może zostać wyposażony np. w 22 rakiety klasy powietrze-powietrze albo osiem rakiet przeciwlotniczych i aż 28 bomb małej średnicy lub osiem pocisków przeciwlotniczych i siedem bomb o masie 900 kg.

Przedstawiciele Boeinga podkreślają, że zakres unowocześnień w F-15 Advanced, w stosunku do starszej wersji maszyny, nie ograniczył się tylko do zwiększenia udźwigu. – Samolot ma m.in. zaawansowany system walki radioelektronicznej Eagle Passive Active Warning Survivability System, nowoczesne wyświetlacze w technologii Glass Cockpit, system sterowania w technologii fly-by-wire, radar APG-82 AESA oraz nowy system łączności radiowej i satelitarnej – wymienia Randy Jackson z biura F-15 Boeing Defense, Space & Security.

Kiedy może zostać ogłoszony przetarg w sprawie Harpii, na razie nie wiadomo. Pod koniec listopada ubiegłego roku minister obrony Mariusz Błaszczak polecił jednak szefowi Sztabu Generalnego WP, aby przyspieszył realizację tego programu. Dotychczasowe plany zakupowe Sił Zbrojnych RP zakładały bowiem, że samoloty, które mają zastąpić w jednostkach lotniczych maszyny wsparcia pola walki Su-22 i myśliwce MiG-29, zostaną zakupione po 2026 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. mar. Arkadiusz Dwulatek / CC DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~obserwator
1551910920
Ten czas na zakup nowych samolotów już nadszedł ,choć szkoda ,że te trzy lata przespano z zajęciem sie ta sprawom ,tylko czekano nie wiadomo na co .Tym sposobem poza brakiem zmiany MIG -29 ,trzeba będzie jeszcze zmienić SU. Pragnę przypomnieć sławetne zerwanie przetargu na śmigłowce ,które są również bardzo potrzebne zwłaszcza wojskom lądowym ,które w najbliższym czasie będą musiały wycofać wszystkie śmigłowce radzieckiej produkcji . Takie kupowanie 4-ch śmigłowców zamiast od razu większą ilość jest nie praktyczne ,gdyż przedroża sprawę pozostałych do kupienia maszyn. Ponadto ,gdzie mamy o.p. ,czy okręty bojowe? Co przez te lata tej władzy poprawiło się w P.M.W ? Przykro ,ale tylko to ,że zmieniała się kadra dowódcza a nie okręty. Tak więc straconych lat nic nie jest w stanie naprawić . To jest wielka strata i problem dla tego rodzaju sił zbrojnych .
5F-A5-94-0A
~Scooby
1550432100
~neo-Grippen 39 0 to ma silnik od F-18 bo na szwedzkim spadał., zresztą nie tylko silnik. DOL na F-16 ćwiczyli na Tajwanie. na autostradach- poczytaj w necie. ~Luke - tylko jeden model tz F-35 lub F-16. Potrzebujemy polskich dywizji zmechanizowanych . Samolotami sojusznicy podleca najłatwiej. Nawet F-22.
EC-B4-95-43
~neo
1550063760
I znowu Amerykańskie tylko co dla polskiego przemysłu w ramach offsetu ?, pewnie wysoko zaawansowana technologia....malowanie i kurniki, he he he Polacy nigdy się nie nauczą dbać o własny INTERES. DL polski idealnym samolotem jest szwedzki Grippen 39 jako jedyny może operować z DOL-i i jest przystosowany do bazowania pod gołym niebem a nie wymaga sterylnych lotnisk, które w razie wojny zostaną zniszczone w 1 dzień i wtedy będą musiały F16 startować i lądować w Niemczech.
F6-2A-5E-EE
~Luke
1549913580
@Scooby - jak tak bedziemy sobie mowic to nic nie osjagniemy. Polska zawsze operowal co najmniej trzema ruznymi modelami tak jak teraz mamy F16, SU22 i Mig29. Ja widze ze F16 weszly za Mig21, F18 albo F35 wejdzie za SU22 i mysle ze F15 byl by dobry za Mig29 ale moza mazyc, byle co SP nie dostanie to bedzie krok do przodu bo kazda maszyna na dzisjeszym rynku (F15,16,18,35, Jas39, EF2000, Rafale) so lepsze od SU i Miga w naszym wojsku. Polska nie jest bjedna Polscy politycy boja sie decyzi boja sie dyskutowac i stawiac wymagania i warunki, jestesmy zkorumpowani i zkuceni.
89-B5-6E-3D
~Scooby
1549559400
Jesteśmy za małym krajem na dwa modele samolotów. Harpia powinna być modelem , który w czasie przyszłej wojny sojusznicy dostarczą nam w stosownych ilościach. Moim zdaniem wybór jest ograniczony i sprowadza się do F-35 , który to ma być koniem roboczym następnych dekad. Nie wiem jak z dostępnością F-35 . W razie braku pozostaje zakup F-16. p.s. jesteśmy za małym i biednym krajem ,by zbroiły nas dwa różne koncerny. Od Boeinga kupiłbym śmigłowce szturmowe.
EC-B4-95-43
~Gerd
1549525800
Zakup każdej z tych maszyn będzie sukcesem. Uzbrojenie już mamy więc pozostanie tylko sukcesywne uzupełnianie zapasów. Zastanawia mnie tylko porównanie możliwości EA-18G i F-15 Advanced. Czy F-15 w tej wersji byłby w stanie zwalczać OPL? Przy okazji tego kontraktu koniecznie trzeba zapytać jeszcze o ofertę w opcji z Krukiem. AH-64G. Jak wyjdzie, że Boeing podejdzie do Polski i współpracy inaczej niż LM. Wybór jest prosty. Za mniejszymi F18 i EA 18 przemawia możliwość korzystania z DOL. Za F 15 możliwości bojowe. poderwanie pary dyżurnej na F-15 skokowo zwiększa możliwości obrony.
CC-FD-13-79
~Luke
1549464360
Myśliwce F-15 Advanced, wielozadaniowe F/A-18E/F Super Hornet oraz samoloty walki elektronicznej EA-18G Growle, wszystkie platrormy spełniaja wymagania postawione przez MON
89-B5-6E-3D

Polscy biatloniści wygrali wojskowe zawody
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Selekcja do Agatu. Zobacz sam!
Sukcesy biegających żołnierzy
Umowa offsetowa na śmigłowce ZOP/CSAR
Jaki sprzęt zobaczymy na defiladzie?
Minister Błaszczak w Drawsku Pomorskim
Defilada 3 maja. Kogo zobaczymy na Wisłostradzie?
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Jakie egzaminy dla kandydatów na podchorążych
Czołgi błota się nie boją
„Bukowo” u brzegów Łotwy
Premier złożył żołnierzom życzenia świąteczne
Alarm dla Jastrzębi
Wsparcie Państwa Podziemnego dla zrywu w getcie
Panie bez taryfy ulgowej
Tarcza przeciwko agresji
Okręty zespołu NATO ćwiczą z polską marynarką
„Sophia” z nową zmianą
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Żołnierskie podium mistrzostw Polski w maratonie
Komandosi uczcili we Włoszech swoich poprzedników
Do Dęblina przylecą nowe Bieliki
Żołnierski dar serca
Podpułkownik „Sokole Oko”
Region Without a Key
„Marsz ’19”. Systemy rakietowe wyjechały na ulice
Prezydent Duda z wizytą na Bałkanach
Wojna w świętym mieście, epilog
Kampania wyborcza poza armią
Kontrola zbrojeń w polskich jednostkach
Leopards in a Trap
Natowscy żołnierze w Dolinie Rospudy
Bliski Wschód. Region bez klucza
Wodowanie „Artemisa”
Cel – bezpieczna Europa
Zwiadowcy wkroczyli do miast
Remont „Piasta” na finiszu
Szef NATO w Warszawie
Irackie zapiski gen. Bieńka
Tryumf w cieniu Jałty
Żołnierze z medalami w biegach przełajowych
Rozgrywka Stalina
Załoga „Kaszuba” zdała test z obsługi nowej armaty
Ducha nie wolno tracić
Bieliki wystartowały. Za sterami podchorążowie
Wilno w polskich rękach
Żołnierze WOT-u na litewskich zawodach
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Leopardy w pułapce
Życzenia od zwierzchnika sił zbrojnych i szefa MON
Zajrzyj do poniemieckich bunkrów
Bohater Yoga
Defilada 3 maja: formacje mundurowe
Kurier podziemnego państwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO