moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wojskowi lotnicy na ratunek cywilom

To nie był spokojny weekend dla załóg SAR z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego z Gdyni. Piloci dwa razy podejmowali akcje ratunkowe. Najpierw ewakuowali mężczyznę z platformy oddalonej o około 100 km od Gdyni. Później wojskowy śmigłowiec poderwał się, by pomóc pasażerowi promu. Obaj mężczyźni są już pod opieką lekarzy, ich życiu nie zagraża niebezpieczeństwo.

– Pierwsze wezwanie załoga dyżurna otrzymała w piątek, 9 lutego, chwilę po godzinie 19 – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak, rzecznik prasowy Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Okazało się, że jeden z pracowników platformy wydobywczej potrzebował pomocy medycznej. Platforma znajdowała się około 100 km na północ od Gdyni – dodaje rzecznik.

Parą dyżurną SAR (search and rescue) w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni dowodził tego wieczoru kmdr ppor. pil. Adam Sołopa. Śmigłowiec Anakonda wyleciał o godzinie 19.22. Załoga musi być gotowa do lotu w 20 minut od otrzymania rozkazu do lotu. Decyzję o przeprowadzeniu ewakuacji przez pilotów podejmuje Centrum Operacji Morskich. Akcja trwała nieco ponad godzinę. – O 20.37 Anakonda wylądowała na lotnisku Oksywie, gdzie na mężczyznę czekała już karetka pogotowia ratunkowego – relacjonuje Braszak.

Druga akcja rozpoczęła się dziś kilkanaście minut przed czwartą rano. – Tym razem pomocy potrzebował pasażer promu Stena Spirit. Mężczyzna miał uraz głowy – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak. Prom znajdował się około 54 km na północ od Łeby. Załogą dowodził kmdr por. pil. Waldemar Orliński. Gdy śmigłowiec zawisł nad promem, ratownik medyczny zszedł na jego pokład na specjalnej linie. Nieprzytomnego mężczyznę wciągnięto na noszach na pokład śmigłowca. Tuż przed godziną 5 maszyna wylądowała na lotnisku w Gdyni Babich Dołach. – Poszkodowany natychmiast znalazł się pod opieką załogi karetki pogotowia – wyjaśnia rzecznik Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Morskiego.

Były to druga i trzecia akcja poszukiwawczo-ratownicza przeprowadzona przez lotników morskich w tym roku. Od momentu powstania Brygady w 1995 roku morscy lotnicy wykonali 641 tego rodzaju operacji, udzielili pomocy 340 osobom. – Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymującą ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak. Całodobowy dyżur SAR jest pełniony przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Ewa Korsak

autor zdjęć: BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Zmiany emerytalne dla żołnierzy
 
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
F-16 pod opieką sokołów i jastrzębi
Wybierzmy najlepszego żołnierza w sporcie powszechnym w 2019 roku
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Rozpoznają skażenie Rosomaków
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Śmierć bohatera
Pretorianie na Mazurach
Nauka zimowego pływania
They Train Together, They Fight Together
Nowy wiceminister w MON
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
Przekaż 1 proc. dla poszkodowanych saperów
Nowy pilot F-16 Tiger Demo Team
Delegatura Departamentu Kontroli uhonorowała poległego żołnierza
„San 2020” – międzynarodowy trening na mapach
Podziemna potęga
Double Eagle po nowemu
Klasy wojskowe po nowemu
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
Symulatory strzelań Rosomaków
Powstanie Muzeum Bitwy Warszawskiej
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Darłowo czeka na śmigłowce
Własne interesy Europy
Arsenał Iranu
Obradowała Rada Gabinetowa
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Wojownicy w Akademii Wojsk Lądowych
For the Right Cause
Pamiętajmy o przeszłości – konkursy MON
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
USA nie zacznie wojny z Iranem
„Defender 20”: pierwszy transport US Army już w Europie
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
We Are All Darfur
Iran uderza w USA
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Stulatka hydrografia
Krwawe walki o Monte Cassino
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
Rywalizacja strzelców wyborowych
Ważka bliżej
Defense Without Politics
Medyczne ćwiczenia zawiszaków
JWK z odznaką pamiątkową
Chciałem walczyć z Niemcami
Władze Cassino chcą oddać hołd gen. Andersowi
Ćwierćwiecze lublinieckiej Mety
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Zaproponują zmiany w systemie kształcenia żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO