moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Dodatkowe szkolenie pilotów Gulfstreamów

FlightSafety International, jedna z największych amerykańskich firm zajmujących się treningiem personelu latającego, zorganizuje szkolenie dla pilotów samolotów Gulfstream G550. To właśnie na pokładzie tych maszyn podróżują najważniejsze osoby w państwie, m.in. prezydent czy premier. Za kurs dla dwunastu pilotów MON zapłaci ponad 3,5 mln złotych.

Kontrakt został zawarty pomiędzy 1 Bazą Lotnictwa Transportowego a firmą FlightSafety International. Przedsiębiorstwo ma siedzibę w Nowym Jorku, a filie w kilkunastu państwach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Norwegii, Francji i Holandii. Zatrudnia ponad 1800 instruktorów, którzy prowadzą rocznie około 1,4 miliona godzin szkoleniowych, z czego ponad połowę w różnego typu symulatorach lotów. Porozumienie zostało podpisane po tym, jak FlightSafety International wygrał rozpisany przez wojsko przetarg. Wartość umowy wynosi 3 mln 600 tys. złotych i przewiduje zorganizowanie szkoleń dla 12 polskich pilotów G550. Pierwsi mają rozpocząć kurs za kilka tygodni.

W programie szkolenia jest 16 godzin zajęć teoretycznych oraz 16 godzin ćwiczeń w lotniczych symulatorach. Piloci polskich Gulfstreamów będą mieć zajęcia na symulatorach typu FFS - Full Flight Simulator, czyli obecnie najbardziej zaawansowanych technicznie urządzeniach szkolenia lotniczego. W skrócie, są to zbudowane w skali 1:1 repliki kabin danego modelu statku powietrznego, które są wyposażone we wszystkie urządzenia i systemy, jakie ma latający oryginał. 

REKLAMA

Jak wygląda szkolenie w symulatorze? – To, co zwykle znajduje się na zewnątrz samolotu, widzi się na ekranach wstawionych w miejsce szyb, z kolei silniki hydrauliczne poruszają całą kabiną, imitując ruch maszyny – opowiada Mirosław Jackowski, emerytowany pilot, który szkolił się na symulatorach pasażerskich Boeingów. Jackowski dodaje, że w symulatorach załogi mogą przećwiczyć procedury działania w sytuacjach kryzysowych, np. awarii kluczowych systemów.

Wojskowi piloci G550, aby móc usiąść za sterami Gulfstreamów, przeszli wszystkie szkolenia zorganizowane przez producenta tych maszyn. Kursy, na które teraz została podpisana umowa, to dodatkowe przedsięwzięcie, mające utrwalać zdobyte umiejętności.

Kontrakt na zakup dwóch samolotów, które mogą zabierać na pokład maksymalnie 16 pasażerów i bez międzylądowania pokonać trasę Warszawa – Nowy Jork, podpisano 14 listopada 2016 roku. Pierwszy polski G550 został przekazany wojsku 21 czerwca 2017 roku i otrzymał nazwę „Książę Józef Poniatowski”. Drugi, który otrzymał nazwę „Gen. Kazimierz Pułaski”, przyleciał z fabryki amerykańskiego producenta 29 lipca 2017 roku. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Ślązak
1553351160
Oby następne G550 przyleciały do nas w wersji WRE ( program Płomykówka )
0C-C4-6B-89

Polskie porty bardziej otwarte
 
Wojsko ma ofertę dla cywili
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Prezydent Duda jedzie do USA
Fordy, a nie Nissany
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Most do współpracy
Kawalerowie Orderu Krzyża Wojskowego, wystąp!
Czarna taktyka w kawalerii powietrznej
MON dofinansuje mural o Bitwie Warszawskiej
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Żołnierze w sztafecie pomocy
Wojsko przeciw wirusowi
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Prezydent Andrzej Duda w Białym Domu
Amerykanie odmładzają F-16
Ochotnicy na ratunek
Kolejne Groty dla wojska
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Informacja Prasowa
Laserowa artyleria US Army
Amerykanie zredukują swój kontyngent w Niemczech
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Online z mistrzami sportu
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
16 sekund Liberatora
Kraby w Bolesławcu
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Minister Błaszczak dziękuje medykom
Baretki Orderu Krzyża Wojskowego
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
„Karakal ’20”: wyzwanie w Nowej Dębie
Szef MON w Żelaznej Dywizji
Na WAT o cyberbezpieczeństwie
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Przysięga podkarpackich terytorialsów
PGZ będzie obecna na MSPO
Rakiety z Mesko w F-35
Ogromne zainteresowanie Soną
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Ofensywa Tuchaczewskiego
Weterani znów staną na macie
Ułańska szarża
Powstaną kolejne strzelnice
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Nowa strategia z podpisem prezydenta
Brawurowe zagony motorowe
Na misjach święta inne niż zwykle
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Groty z granatnikiem
Powstaje Szkoła Podoficerska Logistyki
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Współzawodnictwo rozwija
Zbiegowie z innego świata
„Defender” – pracowity poligon saperów
F-16 kończą misję w Estonii
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Kawalerzyści na Jeziorze Solińskim
Testament Polski Walczącej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO