moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Bieliki wystartowały. Za sterami podchorążowie

Po długich przygotowaniach, szkoleniu naziemnym i symulatorowym pierwsi podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej wzbili się w powietrze samolotem M-346 Bielik. Lot trwał 1,5 godziny. – Najpierw na Bielikach szkolili się instruktorzy, teraz za stery chwycili podchorążowie. To przełomowy moment dla polskich sił powietrznych – mówi płk pil. dr Konrad Madej.

Pierwszy lot M-346 Bielik odbył się 16 kwietnia. W południe maszynę z płyty lotniska w Dęblinie poderwał podchorąży Lotniczej Akademii Wojskowej. Lot trwał półtorej godziny, a w powietrzu młodego pilota nadzorował doświadczony instruktor z 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego. Przed startem lotnicy wzięli udział w długim briefingu, w czasie którego podchorąży dokładnie poznał swoje zadania.

Na początku szkolenia w powietrzu każdy z wojskowych studentów musi wykonać lot zapoznawczy. Chodzi o to, aby przećwiczył obsługę systemów samolotu, uruchomienie i wyłączenie go oraz podstawowe manewry, czyli m.in. lot do wyznaczonej strefy i podejście do lądowania. – Sprawdziłem przygotowanie instruktora i podchorążego przed lotem. Jestem pewny umiejętności kadry instruktorskiej i wojskowych studentów, bo ukończyli długie teoretyczne i praktyczne przygotowania – mówi płk pil. dr Konrad Madej, szef szkolenia 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. – Przed startem uścisnąłem im ręce i życzyłem powodzenia – dodaje oficer.

REKLAMA

Szef szkolenia lotniczego, odwołując się do swojego doświadczenia w pilotażu, przyznaje, że podchorążowie są przed lotem zestresowani. – To zupełnie normalne. Czeka ich coś nowego, innego. W powietrzu wykonają skomplikowane manewry, poruszać się będą z dużymi prędkościami. A do tego, każdy założy kombinezon antyprzeciążeniowy i maskę. Zapoznali się z tym w ograniczonym zakresie w czasie szkolenia symulatorowego – podkreśla płk Madej.

Do lotów na Bielikach wytypowano czterech najlepszych podchorążych LAW. I teraz, zgodnie z planem, każdego dnia jeden z nich wykona swój pierwszy lot. – Wczoraj poleciał pierwszy student, dziś startuje drugi. Właśnie przygotowujemy się do lotu, więc będę miał możliwość osobiście sprawdzić w powietrzu jego umiejętności – mówił tuż przed startem płk Madej. Oficer dodaje, że kilka dni wcześniej pierwszy lot na M-346 wykonał oficer, który cały program szkolenia przeszedł w Polsce. – To przełomowy moment dla naszych sił powietrznych i systemu szkolenia lotniczego – podkreśla.

Pierwsze loty podchorążych poprzedziło szkolenie naziemne. Czterech studentów LAW rozpoczęło je w połowie marca. Uczyli się specyfiki samolotu M-346, czyli np. jego możliwości, procedur obowiązujących w czasie wykonywania lotów i komunikacji radiowej. Następnie każdy z nich przeszedł szkolenie symulatorowe. Z wykorzystaniem symulatorów uczyli się uruchamiania silników, obsługi systemów pokładowych i zachowania w sytuacjach awaryjnych.

Szkolenie naziemne młodych pilotów trwa od 4 do 6 tygodni. Obecnie 4 Skrzydło Lotnictwa Szkolnego dysponuje ośmioma samolotami szkolno-treningowymi M-346 Bielik. Do 2022 roku jednostka ma otrzymać jeszcze osiem takich maszyn. Instruktorzy zakładają, że w ciągu roku będą w stanie przeszkolić od 10 do 12 podchorążych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 41 BLSz

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1556119080
Sugeruję, by z Bielikami zintegrować Spice 250. Niech się młodzi piloci uczą "prostego" bombardowania .... .
EC-B4-95-43

Kierunek: Afganistan
Ich zadanie – zdobyć informację
Uchylone wrota piekieł
Weterani 2 Korpusu przynieśli nam wolność
ORP „Czajka” pomaga Łotyszom
„Kościuszko” i „Arctowski” idą do remontu
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Victory Fly Past Memorial ku czci polskich pilotów
Zmiany w przepisach mundurowych
Święto specjalsów
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Czarna taktyka Agatu
„Dragon ’19” na lądzie, morzu, w powietrzu i w cyberprzestrzeni
Grupa Bojowa gotowa do unijnego dyżuru
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Tu się zadań nie wybiera
Targi Air Fair 2019
Nowy batalion podhalańczyków
Modernizacja bombowców
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Konkurs „Zoom” rozstrzygnięty
St. szer. Radosław Zawrotniak drugi w Pucharze Świata
Nie bądź głupi, nie daj się zabić
„Baltic Protector”
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Dołącz do zawodowców
WOT pomaga na Lubelszczyźnie
Follow Me
Fabryka dżihadystów
Kampania wyborcza poza armią
My, Włosi zawsze będziemy kustoszami pamięci o polskich żołnierzach
Wywiad AK w służbie aliantów
Medale dla uczestników walk w Karbali
Bieg na Monte Cassino – coś więcej niż sport
Żołnierze pomagają powodzianom
Zdążyć przed deszczem
Don’t Be Stupid, Don’t Get Killed
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Pomóżmy bliskim żołnierza
Jelcze dla Wisły
Region Without a Key
ORP „Lech” niósł pomoc ofiarom symulowanej kolizji na morzu
15 lat JFTC
75 lat temu Polacy zdobyli Monte Cassino. Cześć i chwała bohaterom!
Specjalsi dołączyli do „Projektu Wojownik”
22 maja 1919 – błękitna odsiecz Lwowa
Śmigłowiec na „Ślązaku”
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Konkurs „Wdzięczni bohaterom”
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi w oktagonie
Generałowie i olimpijczycy z „Sokoła”
Legionowo – kolebka polskiego spadochroniarstwa
F-16 wracają do Polski
FENIXFS - ręczny inhibitor aerozolowy
Sprawdzian dla WOT-u
Nano-drony dla specjalsów
Upamiętnienie ofiar niemieckiej okupacji – czas na konkrety
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Ostatnie pożegnanie red. Andrzeja Wernica
Jihadist Mill
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Szef NATO w Warszawie
Modernizacja floty powietrznej
Obrady Rady Unii Europejskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO