moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Pierwszy krok do „Mewy”

Ruszyła budowa ORP „Mewa”, trzeciego z serii niszczycieli min typu Kormoran II. Symbolicznym początkiem inwestycji było tzw. cięcie blach, które zostało przeprowadzone w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. W tym miejscu powstaje również drugi z Kormoranów – ORP „Albatros”. Natomiast pierwsza jednostka tego typu od dwóch lat służy w marynarce.


ORP Mewa będzie okrętem klasy Kormoran

Tym razem obyło się bez dziennikarzy, błysku fleszy i okolicznościowej uroczystości. W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. kilka dni temu zostało przeprowadzone cięcie blach pod nowy okręt dla marynarki wojennej – ORP „Mewa”. Oznacza to, że budowa trzeciego i (na razie) ostatniego niszczyciela min typu Kormoran II oficjalnie się rozpoczęła. – Będziemy pracowali przy dwóch Kormoranach jednocześnie – przypomina Grzegorz Landowski, rzecznik Remontowa Holding S.A., do którego należy gdańska stocznia. W grudniu ubiegłego roku została położona stępka pod bliźniaczą jednostkę ORP „Albatros”.

To dla stoczni spore wyzwanie. Kadłuby okrętów budowane są bowiem z amagnetycznej stali, a to wymaga zachowania specjalnych procedur. Z myślą o takich inwestycjach na terenie zakładu została urządzona specjalna hala odgrodzona od reszty pomieszczeń śluzą, gdzie między innymi filtrowane jest powietrze. Dostęp do tego miejsca mają jedynie odpowiednio przeszkoleni pracownicy.

REKLAMA

Landowski zapewnia, że stocznia podoła zadaniu. – Harmonogram inwestycji został ustalony dużo wcześniej. Hala jest wystarczająco duża, by budować w niej dwie jednostki równolegle. Mamy też odpowiednią do tego liczbę pracowników – podkreśla rzecznik Holdingu. W myśl założeń budowa „Mewy” powinna się zakończyć w czwartym kwartale 2021 roku. „Albatros” ma być gotowy rok wcześniej. Tymczasem prototypowa jednostka serii – ORP „Kormoran” został przekazany marynarce w listopadzie 2017 roku.

Okręt został przeznaczony przede wszystkim do poszukiwania, klasyfikacji i niszczenia min morskich. Sam również może je stawiać, zarówno pojedynczo, jak i w zagrodach. W przyszłości będzie reprezentował Polskę podczas misji stałych zespołów NATO. ORP „Kormoran” ma 58,5 metra długości, 10,3 metra szerokości oraz wyporność 850 ton. Konstrukcja kadłuba i cichy napęd znacząco podnoszą bezpieczeństwo marynarzy podczas operacji bojowych. Współcześnie używane miny reagują bowiem najczęściej na odpowiednio wysokie pole magnetyczne albo natężenie dźwięków. Podczas ich poszukiwania załoga może korzystać z kilku sonarów. Pierwszy został umieszczony pod kilem, dwa kolejne zaś na pojazdach podwodnych Double Eagle Mk III oraz Hugin. Miny wykryte przez marynarzy mogą być likwidowane na kilka sposobów. Służą do tego kolejne dwa typy podwodnych pojazdów. Zdalnie sterowany Morświn podkłada pod niebezpieczne znaleziska ładunki wybuchowe zwane toczkami. Głuptak w wersji bojowej sam detonuje się w pobliżu miny.

Na pokładzie ORP „Kormoran” jest także miejsce dla wyspecjalizowanych nurków minerów, którzy do dyspozycji mają na przykład komorę dekompresyjną. Niszczyciel min posiada trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm oraz armatę Wróbel kalibru 23 mm.

Już dziś wiadomo, że dwa kolejne niszczyciele min będą się nieco różniły od prototypu. – Zamawiający zgłosił pewne pomysły na modernizację w trakcie budowy oraz rozszerzenie systemów okrętowych. Propozycje te są obecnie negocjowane – przyznaje Landowski. Na pewno „Albatros” i „Mewa” zamiast armaty Wróbel będą miały na pokładzie 35-mm armatę opartą na konstrukcji Tryton. Pewien czas temu urządzenie zostało zamontowane na korwecie ORP „Kaszub” i tam pomyślnie przeszło testy

Wszystkie Kormorany będą stacjonować w Gdyni. Trafią do 13 Dywizjonu Trałowców, który podlega 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Zastąpią tam starsze jednostki projektu 206FM.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze

~bcgv
1561837680
Co z systemem Tryton? Czy można na "kormoranach" do samoobrony zamontować Poprada?
CC-FD-13-79
~Ślązak
1561388460
Kończyć tą serie to błąd brak wyobraźni i szacunku dla pieniędzy podatników mamy jeszcze drugi dywizjon trałowców wybudujmy niszczyciele min także dla niego koszty jednostkowe pójdą wyraźnie w dół , ale to trzeba mieć odrobinę zdrowego rozsądku.
08-62-4F-44

Jakie zmiany w umundurowaniu?
 
Kierunek Turcja, czyli nowa misja polskich żołnierzy
Sąd nad systemem
HackYeah, czyli programiści na start!
„GeoTrashing”, czyli aplikacja na medal
F-16 kończą misję w Estonii
Bitwa zwana „maszynką do mielenia mięsa”
Święto sportowców w mundurach
Wojskowi wspierają medyków
Oświetlenie podczas ćwiczeń polowych. Czy wiesz jak się przygotować?
Pierwsze międzynarodowe ćwiczenia „Ślązaka”
Sukces polskich wioślarzy na mistrzostwach Europy
Będą zmiany w opiniowaniu zawodowców
31 medali marynarzy i rezerwistów na torze kolarskim
„Brilliant Jump 2020” – skok na miarę szpicy
„Iron Wolf '20” – siłą szpicy jest współdziałanie
Ukraiński kurs na Zachód
NATO o przyszłości misji w Iraku i Afganistanie
Nowe zasady wynagradzania za służbę przygotowawczą
Laserowa artyleria US Army
Obrady ministrów obrony NATO
Tak się ćwiczy na rumuńskich poligonach
Admirał Bauer nowym szefem Komitetu Wojskowego NATO
Żołnierze pomagają w walce z pandemią
Debata nad wyzwaniami przyszłości
Deflagracja Tallboya – wnioski z saperskiej operacji
Świąteczne prezenty od AMW
Piekło „Pługa”
„Tumak ’20”, czyli test 16 Dywizji Zmechanizowanej
Komisje sejmowe o umowie z USA
Kolejny dzień walki z koronawirusem
Start w nieznane
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Żołnierze spieszą z pomocą
Kolejny sukces wojownika z Błękitnej Brygady
Stał prosto, o łaskę nie prosił
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Attention, Controlled Flight
Jakie zmiany w mundurówce?
Zmiany w dodatkowym wynagrodzeniu
Dominatorzy biegów na orientację
Lotnicy z pomocą humanitarną dla Libanu
PGZ pomaga walczyć z pandemią
Poprady w lubelskiej „Dziewiętnastce”
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Armia donatorów krwi
Dwanaście Bielików jest już w Dęblinie
Prezydent Duda: współpraca wojskowa z USA ponad polityką
Proobronni wspierają potrzebujących
Amerykanie odmładzają F-16
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Nowe samoloty w „Szkole Orląt”
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Lwów otrzymuje Virtuti Militari
Podchorążowie – studenci medycyny szykują się do pracy w szpitalach
13 medali żołnierzy na ringu
Będzie kodyfikacja wojskowych przepisów
Zakłady z Zegrza w łańcuchu dostawców Wisły

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO