moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Modernizacja Sokołów

Sokoły zostaną wyposażone m.in. w cyfrową awionikę, system ostrzegania o przeszkodach terenowych (TAWS), nowoczesny system łączności, system monitorowania i diagnostyki śmigłowca (HUMS) czy nowe łopaty wirnika głównego. W zakładach WSK PZL-Świdnik został podpisany kontrakt na modernizację czterech śmigłowców W-3 Sokół. Umowa jest warta niemal 100 mln zł.

W Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik szef Inspektoratu Uzbrojenia MON gen. bryg. dr Dariusz Pluta oraz Beata Stelmach, prezes świdnickiej spółki, będącej częścią włoskiego koncernu Leonardo, podpisali umowę na modernizację czterech śmigłowców W-3 Sokół do standardu W-3A SAR/FEDEC. Zawarty 16 września kontrakt jest wart prawie 100 mln zł. W uroczystości wzięli udział m.in. sekretarz stanu w MON Marek Łapiński, prezes Leonardo Helicopters Gian Piero Cutillo oraz wiceprezesi Leonardo Helicopters: Alessandro Baricci i Stefano Villanti.

Co oznaczają nazwy SAR/FADEC? W ogromnym skrócie SAR to śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy, natomiast dodatek FADEC sygnalizuje, że maszyna została wyposażona w elektroniczny system sterowania układem paliwowym silników. Sokoły czeka więc bardzo głęboka modernizacja, bo obejmie wymianę wszystkich kluczowych systemów elektronicznych. Maszyny otrzymają nie tylko cyfrową awionikę, ale również system ostrzegania o przeszkodach terenowych (TAWS), nowy system łączności, system monitorowania i diagnostyki śmigłowca (HUMS), cyfrowego autopilota, a także nowe łopaty wirnika głównego.

REKLAMA

– Przewidziane umową terminy dostaw zostały określone do końca 2022 roku – mówi kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Modernizacja do standardu SAR/FADEC to nie koniec planów Ministerstwa Obrony Narodowej względem śmigłowców Sokół. W ubiegłym roku Inspektorat Uzbrojenia MON przeprowadził dialog techniczny z producentami zainteresowanymi unowocześnieniem tych maszyn do wersji W-3WA WPW (Wsparcia Pola Walki). Nieoficjalnie wiadomo, że chodzi o kilkanaście maszyn. Na razie nie wiadomo, kiedy może zostać ogłoszony przetarg w tej sprawie.

Obecnie polska armia ma na wyposażeniu 38 śmigłowców z rodziny W-3 Sokół. Część z nich przeszła już modernizację – siedem maszyn do standardu W-3PL Głuszec, a osiem do standardu W-3WA/WARM Anakonda (ratownictwo morskie).
Cztery Sokoły zmodernizowane do standardu W-3WA SAR/FADEC trafią na wyposażenie 3 Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej z Krakowa.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, MON

dodaj komentarz

komentarze

~Georealista
1568780700
Podstawa to remotoryzacja Sokoła. Np. w silniki Motor Sicz razem z przekładnią. Moc większa o 50% - więc zniknie chroniczny strukturalny niedomiar mocy. Dopiero wtedy Sokół uzyska rezerwę masy na modernizację, no i uzyska skokową poprawę osiągów. Bez remotoryzacji to wszelkie modernizacje mają charakter kosmetyczny. Masa użyteczna wzrosłaby jak dla wyższego segmentu śmigłowców, pułap umożliwiałby loty poza pułapem MANPADS - co jest istotne w razie groźby wojny hybrydowej i sabotażu na zapleczu.
62-36-92-3D

Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
 
Wabik z WAT-u
Wierny Polsce
Najważniejsze jest dla mnie Piedimonte
Warto czytać Matuszewskiego
68W znaczy ratownik
Wsparcie dla saperów
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Zmarł trzeci z rannych saperów
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Na strzelnicy w szczytnym celu
W drodze po zwycięstwo
Thin Blue Line
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Life After Service
Wojownicy na Kruczych Skałach
Amerykański żołnierz z … pilotem w ręku
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Zapomniany żołnierz Niepodległej
Niechciany traktat
Cienka niebieska linia
Gavia na Atlantyku
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
15 medali Polaków na wojskowych igrzyskach
Raki strzelały na Bałkanach
Aviation Detachment, czyli F-16 w akcji
Osa na patrole
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Wyjątkowa operacja minerów
„Operacja Wuhan”: Lekka atletyka
W Wuhan zapłonął olimpijski znicz
LITPOLUKRBRIG na Rapid Trident
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Nowe spojrzenie na 1939 rok – debata historyków
Dwa złote medale dla lekkoatletów
Włochy też chcą Tempesta
Polacy zdobyli już 35 medali, w tym cztery złote
Rapują zapraszając do WOT
Wojskowe szkolenie dla studentów
Elektroniczna szkoła jazdy
Rescue Like You Would in a War
68W Means Lifesaver
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Biało-czerwoni awansowali na piąte miejsce w klasyfikacji medalowej
Nowy wiceminister w MON
Ponad 520 miliardów zł na uzbrojenie Wojska Polskiego
Materiały wybuchowe trzeba „czuć”
Trening medyczny przed misją
Klasy wojskowe po nowemu
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Nowa misja i nowy sprzęt
Iranian Chess Game
Kolejne Raki dla wojska
Jani, Miraculously Saved
Wojskowe „M” dla żołnierzy
Rozpoczynamy nową erę
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Rozmowy z diabłem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO