moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wabik z WAT-u

Osiąga prędkość do 120 km/h, wznosi się na wysokość trzech kilometrów i – choć sam waży nieco ponad 20 kg – może zabrać około 14 kg ładunku. Specjaliści z Wojskowej Akademii Technicznej skonstruowali niewielki, bezzałogowy śmigłowiec o kryptonimie Wabik. Potrafi on samodzielnie (bez sterowania) patrolować np. wojskowe obiekty albo lasy, wyszukując potencjalne źródła pożarów.

Twórcy Wabika podkreślają, że nie bez przyczyny zdecydowali się zbudować klasyczny (choć dużo mniejszy) śmigłowiec. – Taką konstrukcją trudniej się steruje, bo obowiązują nas reguły pilotażu takie same jak przy dużych śmigłowcach, ale pozwala ona latać szybciej, dalej i w dużo trudniejszych warunkach pogodowych niż przy porównywalnej wielkości quadrocopterach – wyjaśnia mjr Łukasz Kiszkowiak z Wydziału Mechatroniki i Lotnictwa WAT.

 

REKLAMA

Ważący zaledwie 20 kg dron jest w stanie zabrać około 14 kg ładunku, może to być np. zaawansowana głowica optoelektroniczna lub system czujników do wykrywania skażeń chemicznych i biologicznych. W powietrzu bezzałogowy śmigłowiec może spędzić nawet dwie godziny, w czasie których pokona trasę o długości 200 kilometrów, osiągając prędkość maksymalną 120 km/h i wysokość aż trzech kilometrów.

Do czego może służyć Wabik? Do różnego rodzaju zadań zwiadowczych prowadzonych przez formacje mundurowe. – W ramach autonomicznych lotów może on samodzielnie (zaprogramowany nie potrzebuje sterowania – przyp. red.) patrolować wojskowe obiekty i lasy, wyszukując potencjalne źródła pożarów, tereny dotknięte powodzią lub podtopieniami, czy poszkodowane osoby – wyjaśnia mjr Kiszkowiak.

Specjaliści z WAT-u zaprezentowali Wabika podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego. Rok wcześniej goście kieleckich targów mogli obejrzeć demonstrator bezzałogowca, teraz pokazano prototyp, który najpóźniej za dwa lata, powinien być gotowy do produkcji seryjnej. O ile oczywiście znajdzie się partner przemysłowy, z którym wojskowa uczelnia podpisze porozumienie w tej sprawie.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: WAT

dodaj komentarz

komentarze

~aaa
1571403600
Jest informacja ile to kosztuje? I czy jest na sprzedaż?
DA-64-20-8A
~kubek
1571229480
Czy na tyle jest dobry aby strzec np. naszego Gazoportu ,pomni zachowań dywersyjnych na Ukrajanie ze składami amunicji bo chyba nikt nie przypuszcza że to był przypadek ?
42-7D-D7-A0

Komitet Wojskowy NATO o pandemii
 
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Przeciwlotnicy w drodze do USA
Online z mistrzami sportu
Na misjach święta inne niż zwykle
Wojsko przeciw wirusowi
Chłopiec, który przyniósł śmierć
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
W tym roku wojskowe święto bez defilady
Military Doctor 2020 – z kliniki na pole walki
Łączność: fundament operacji specjalnej
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Powstańcy – bohaterowie naszych czasów
Skok na głęboką wodę
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Laserowa artyleria US Army
Ukraiński kurs na Zachód
Lato z czerwonym terrorem
Amerykanie odmładzają F-16
Chwała powstańcom
Innowacyjne rozwiązania dla wojska
Międzynarodowy Trybunał Wojskowy – przełom w światowym sądownictwie
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Pamięci ofiar niemieckiej zbrodni
Mobility: specjaliści od pojazdów bojowych
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Polskie porty bardziej otwarte
Cud Piłsudskiego
Czarne berety biorą odwet za Warszawę
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Więcej celowników z PCO dla wojska
Polsko-amerykańska współpraca
Wysunięte dowództwo V Korpusu w Polsce
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Zanurkować i wymknąć się śmierci…
Wojskowy Hot450Challenge
F-16 kończą misję w Estonii
Rusza praktyczny etap Legii Akademickiej
Galicyjskie przesilenie
Największa bitwa kawaleryjska XX wieku
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Strzelnice dla terytorialsów
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Hekatomba na Woli
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Not Contaminated With Routine
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Ruszyła budowa muzeum w Ossowie
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
Kurs dla saperskich ekspertów
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Kierunek: misja
Nowoczesny trał konstruktorów z Gdyni
Godzina „W”. Aby ojczyźnie przywrócić wolność
Druga kadencja prezydenta Dudy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO