moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Pilot F-16 oślepiony laserem

W poniedziałek późnym wieczorem podczas podejścia do lądowania, około 7 km od lotniska w Łasku, ktoś próbował oślepić pilota laserem. Na szczęście nikomu nic się nie stało i pilot bezpiecznie wylądował w bazie. – Takie zachowanie sprawcy stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia. Sprawę zgłosiliśmy na policję – mówią lotnicy z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Za sterami wielozadaniowego F-16 siedział doświadczony pilot, który bezpiecznie wylądował w bazie. Lotnicy od razu sprawę zgłosili na policję. Funkcjonariusze próbują zidentyfikować sprawcę zdarzenia. Postępowanie wyjaśniające prowadzi Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie. – Kierowanie lasera w kierunku statków powietrznych jest skrajnie nieodpowiedzialne i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pilota – podkreśla kapitan Michał Kolad, oficer prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Incydent z 18 maja, niestety, nie jest wyjątkiem. Dowództwo 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, któremu podlegają bazy taktyczne wyposażone w F-16 w Krzesinach i w Łasku, przyznaje, że takie przypadki się zdarzają. Tylko w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku w ciągu ostatnich trzech lat odnotowano cztery takie sytuacje.

REKLAMA

– To jest naprawdę poważne zagrożenie i nie można go lekceważyć. W przypadku lotów wykonywanych na F-16 do takich zdarzeń najczęściej dochodzi w newralgicznych momentach, czyli podczas startu lub lądowania, kiedy pilot musi być maksymalnie skupiony na wykonywanym zadaniu – mówi specjalista do spraw bezpieczeństwa lotów z jednostki podległej 2 Skrzydłu. – Oczywiście przepisy mówią, aby w razie zauważenia wiązki laserowej nie patrzeć w jej stronę, lecz naprawdę nie jest to łatwe, zwłaszcza w nocy – zauważa.

O tym, jak niebezpieczne może być mierzenie laserem do statku powietrznego, świadczy zdarzenie, do którego doszło jesienią ubiegłego roku w Warszawie. Zieloną wiązką lasera został oślepiony lekarz, jeden z członków załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W efekcie doznał on poważnego uszkodzenia siatkówki oka.

W całej Polsce takich przypadków jest co roku ponad 100. Dwa lata temu Urząd Lotnictwa Cywilnego zainaugurował ogólnopolską kampanię społeczną „Laser to nie zabawka”. Jej celem jest uświadamianie społeczeństwa, jak niebezpieczne jest kierowanie wiązki lasera w stronę samolotów. Jest to także niezgodne z przepisami. Prawo lotnicze zabrania bowiem emitowania wiązki lasera w kierunku statku powietrznego.

Za oślepienie załogi i sprowadzenie zagrożenia w ruchu powietrznym grozi grzywna i kara więzienia od roku do 10 lat, a w szczególnych sytuacjach nawet do 12 lat pozbawienia wolności.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


NATO pozostaje w Iraku, Polska także
 
Akcja krwiodawstwa proobronnych
Woda z Odry zdatna do picia
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Na zakupy do sklepu AMW
W tym roku weterani stawiają na rehabilitację
Podchorążowie za sterami Bielików
Nowa strategia z podpisem prezydenta
Polskie porty bardziej otwarte
Rozbicie obozu NKWD w Rembertowie
Płk Górka zadba o piątą domenę operacyjną
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
NATO walczy z koronawirusem
Zwiadowcy trenują na Mazurach
Pilot F-16 oślepiony laserem
F-16 kończą misję w Estonii
Nowy wiceminister w MON
Patrioty z polskimi przyczepami
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Wojsko przeciw wirusowi
ORP „Orzeł”. Jak zaginął?
Kontrakty na Raki i nowe mundury
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Specjalsi świętują
Na misjach święta inne niż zwykle
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Wojsko wspiera pensjonariuszy placówek opiekuńczych
Pomnik gen. Andersa stanął w Międzyzdrojach
Pracowity tydzień flotylli
Odpowiedz na alarm
Terytorialsi nie stracą dodatku
Amerykanie odmładzają F-16
Hełm pomoże oddychać chorym na COVID-19
Partyzanci rozgromili ubeków
Witold Pilecki: twórca konspiracji w obozie Auschwitz
Obradowała Rada Gabinetowa
Army of Medics
Rubiny w walce z epidemią
Sztandar na gruzach, wśród chmur
MBDA w walce o „Narew”
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Armia medyków
Ostatnie prace przed „Defenderem”
Poszukiwania Magneto
Pancerniacy szykują się do misji w Afganistanie
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Online z mistrzami sportu
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Sukcesy sportowców w mundurach
Trening przed misją
Gotowi na „Defendera”
Nowy tor przeszkód zawiszaków
„Nagroda specjalna” dla płk. Tomasza Bartkowiaka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO