moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Kajmany na gąsienicach

Powinny być przystosowane do naprawy czołgów i dział samobieżnych oraz ich ewakuacji. Wojsko planuje kupić nowe wozy zabezpieczenia technicznego o kryptonimie Kajman. Firmy, które chciałyby złożyć armii ofertę, mogą się zgłaszać do Inspektoratu Uzbrojenia MON do końca sierpnia. Nowe pojazdy trafią do jednostek posiadających czołgi Leopard 2 i armatohaubice Krab.


WZT-3, pojazdy obecnie wykorzystywane przez Wojsko Polskie.

Pod koniec czerwca Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił do składania ofert firmy, które chciałyby dostarczyć armii nowe wozy zabezpieczenia technicznego na podwoziu gąsienicowym. Siły zbrojne chcą kupić 29 takich pojazdów i ewentualnie zwiększyć zamówienie jeszcze o 37 sztuk. Firmy zainteresowane udziałem w procedurze wyboru mogą składać oferty do 31 sierpnia.

Nowy opancerzony wóz o kryptonimie Kajman ma służyć do naprawiania oraz ewakuacji pojazdów o masie co najmniej 63 tony, takich jak czołgi Leopard i samobieżne armatohaubice Krab. Dlatego poza dwiema wyciągarkami (główną i pomocniczą) musi mieć także lemiesz i obrotowe urządzenie dźwigowe, a oprócz tego m.in. zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, system obrony przed bronią masowego rażenia czy rozbudowany system łączności. Kajman ma być również tak wyposażony, aby można było z niego korzystać przy udzielaniu pierwszej pomocy rannym. Głównym kryterium wyboru dostawcy będzie cena.

REKLAMA

Obecnie na rynku istnieje kilka pojazdów, które mogą spełniać wymagania polskich wojsk lądowych. Dwa z nich pochodzą z Niemiec. To produkowany przez Rheinmetall Defence Bergepanzer 3 Büffel oraz Bergepanzer Wisent 2 firmy Flensburger Fahrzeugbaugesellschaft GmbH (FFG). Oba te wozy powstały na podwoziu czołgu Leopard 2. Z kolei OBRUM i Zakłady Mechaniczne „Bumar Łabędy S.A” już kilka lat temu przedstawiły WZT-5 na bazie ARV 3 Buffalo (to eksportowa nazwa Bergepanzera 3). Natomiast BAE Systems ma w swej ofercie M88 Hercules, wóz oparty na podwoziu czołgu Abrams. Z kolei południowokoreańska firma Hyundai Rotem opracowała pojazd K1 ARV na bazie czołgu K1.

Nowe pojazdy mają zastąpić przynajmniej część używanych przez wojsko WZT-2 i WZT-3 (skonstruowanych na platformie czołgów T-55 i T-72). Natomiast Bergepanzer 2, armia ma 28 tych wozów, będzie modernizowany przez konsorcjum, którego liderem jest Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.

Na realizację zamówienia zwycięzca będzie miał czas aż do 30 listopada 2035 roku.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
 
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
Szarża „Hallerczyka”
Amerykanie odmładzają F-16
Przeciwlotnicy w drodze do USA
Chłopiec, który przyniósł śmierć
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Super Warrior w GROM-ie
Kierunek: misja
Wojsko przeciw wirusowi
Nowi generałowie na Święto Wojska Polskiego
Chemicy do zadań specjalnych
Komuniści przeciwko legendzie Generała
Czarne berety biorą odwet za Warszawę
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Nowoczesny trał konstruktorów z Gdyni
Mobility: specjaliści od pojazdów bojowych
Trwała odporność terytorialsów
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Uroczystości na Westerplatte przygotuje wojsko
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Druga kadencja prezydenta Dudy
Sprawdzony sojusznik
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Ruszyła budowa muzeum w Ossowie
Międzynarodowy Trybunał Wojskowy – przełom w światowym sądownictwie
Służba przygotowawcza, czyli krok bliżej armii
F-16 kończą misję w Estonii
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Bon turystyczny także w wojsku
Skok na głęboką wodę
Rusza praktyczny etap Legii Akademickiej
Innowacyjne rozwiązania dla wojska
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Amerykanie znów w Drawsku
Świętuj z żołnierzami
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
Online z mistrzami sportu
Military Doctor 2020 – z kliniki na pole walki
Polsko-amerykańska współpraca
Dawny „Sokół” dostanie drugie życie
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Dla odważnych i walecznych
Polskie porty bardziej otwarte
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Laserowa artyleria US Army
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Ukraiński kurs na Zachód
Więcej celowników z PCO dla wojska
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Na misjach święta inne niż zwykle
Strzelnice dla terytorialsów
Zanurkować i wymknąć się śmierci…
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Tak się zostaje prymusem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO