moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Po serce przez pół Polski

Kraków, Warszawa, Wrocław – załoga samolotu Bryza z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego pokonała w sobotę  setki kilometrów, by przewieźć lekarzy i serce do przeszczepu dla pacjenta ze stolicy. To już trzecie w tym roku serce przewiezione przez lotników z Sił Powietrznych.

– W naszej bazie zawsze w pogotowiu jest jeden samolot. Bywa, że członkowie załogi czekają na sygnał w domach. Ale kiedy on przychodzi, najdalej w dwie godziny są gotowi do startu – wyjaśnia kpt. Maciej Nojek, oficer prasowy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie.

Dziś taki sygnał przyszedł wczesnym rankiem. Brzmiał on: „jest dawca we Wrocławiu. Pacjent czeka na przeszczep w Warszawie”. Wojskowa Bryza u numerze bocznym 0223 wzbiła się w powietrze dokładnie dwie minuty przed siódmą. Za jej sterami siedzieli dowódca załogi kpt. Maciej Bobak i drugi pilot por. Renata Dąbrowska. Towarzyszył im technik pokładowy chor. Piotr Buszko.

REKLAMA

Samolot najpierw poleciał do Warszawy, gdzie czekała na niego ekipa transplantologów z Warszawskiego Instytutu Kardiologii. Następnym przystankiem był Wrocław. Tam trzeba było pobrać serce od dawcy – ofiary wypadku. Potem znów do Warszawy, gdzie na przeszczep czekał pacjent. I wreszcie przystanek ostatni: macierzysta baza w Krakowie.

– W tym roku żołnierze Sił Powietrznych po organy do transplantacji polecieli po raz trzeci. Zwykle rocznie biorą udział w kilkunastu podobnych akcjach – informuje kpt. Nojek.

Pomoc lotników jest w takich przypadkach nieoceniona. Aby transplantacja się powiodła, organ od dawcy musi trafić do pacjenta niemal natychmiast. – Im szybciej się to stanie, tym lepiej. Dobrze, jeśli zmieścimy się w czterech godzinach – wyjaśniał niedawno w rozmowie z portalem polska-zbrojna.pl Sebastian Batkiewicz, lekarz z Kliniki Kardiochirurgii Uniwersytetu Medycznego w Gdańsku.

Wojskowi piloci po raz pierwszy pomogli dostarczyć serce do transplantacji jeszcze w połowie lat 80. Od tamtej pory przy okazji tego typu akcji spędzili w powietrzu przeszło siedem tysięcy godzin. Od dwóch lat ich udział w transporcie organów odbywa się w ramach „Akcji Serce”. Reguluje go umowa pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a resortem zdrowia. Maszyny Sił Powietrznych, ale też Marynarki Wojennej wykonują loty nieodpłatnie. Dla pilotów jest to element szkolenia.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Inspektorat Uzbrojenia

dodaj komentarz

komentarze


Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
 
Military Doctor 2020 – z kliniki na pole walki
Skok na głęboką wodę
Druga kadencja prezydenta Dudy
Więcej celowników z PCO dla wojska
Rusza praktyczny etap Legii Akademickiej
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Chwała powstańcom
Innowacyjne rozwiązania dla wojska
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Not Contaminated With Routine
Polsko-amerykańska współpraca
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
Czarne berety biorą odwet za Warszawę
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Amerykanie znów w Drawsku
Na misjach święta inne niż zwykle
Międzynarodowy Trybunał Wojskowy – przełom w światowym sądownictwie
F-16 kończą misję w Estonii
Cud Piłsudskiego
Szarża „Hallerczyka”
Amerykanie odmładzają F-16
Ukraiński kurs na Zachód
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Zanurkować i wymknąć się śmierci…
Strzelnice dla terytorialsów
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Łączność: fundament operacji specjalnej
Tak się zostaje prymusem
Uroczystości na Westerplatte przygotuje wojsko
Wojsko przeciw wirusowi
Nowoczesny trał konstruktorów z Gdyni
Nowi generałowie na Święto Wojska Polskiego
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Ruszyła budowa muzeum w Ossowie
Polskie porty bardziej otwarte
Laserowa artyleria US Army
Trwała odporność terytorialsów
Komuniści przeciwko legendzie Generała
Służba przygotowawcza, czyli krok bliżej armii
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Kierunek: misja
Chłopiec, który przyniósł śmierć
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Dla odważnych i walecznych
Mobility: specjaliści od pojazdów bojowych
Dawny „Sokół” dostanie drugie życie
Online z mistrzami sportu
Przeciwlotnicy w drodze do USA
Chemicy do zadań specjalnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO