moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Po serce przez pół Polski

Kraków, Warszawa, Wrocław – załoga samolotu Bryza z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego pokonała w sobotę  setki kilometrów, by przewieźć lekarzy i serce do przeszczepu dla pacjenta ze stolicy. To już trzecie w tym roku serce przewiezione przez lotników z Sił Powietrznych.

– W naszej bazie zawsze w pogotowiu jest jeden samolot. Bywa, że członkowie załogi czekają na sygnał w domach. Ale kiedy on przychodzi, najdalej w dwie godziny są gotowi do startu – wyjaśnia kpt. Maciej Nojek, oficer prasowy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie.

Dziś taki sygnał przyszedł wczesnym rankiem. Brzmiał on: „jest dawca we Wrocławiu. Pacjent czeka na przeszczep w Warszawie”. Wojskowa Bryza u numerze bocznym 0223 wzbiła się w powietrze dokładnie dwie minuty przed siódmą. Za jej sterami siedzieli dowódca załogi kpt. Maciej Bobak i drugi pilot por. Renata Dąbrowska. Towarzyszył im technik pokładowy chor. Piotr Buszko.

Samolot najpierw poleciał do Warszawy, gdzie czekała na niego ekipa transplantologów z Warszawskiego Instytutu Kardiologii. Następnym przystankiem był Wrocław. Tam trzeba było pobrać serce od dawcy – ofiary wypadku. Potem znów do Warszawy, gdzie na przeszczep czekał pacjent. I wreszcie przystanek ostatni: macierzysta baza w Krakowie.

– W tym roku żołnierze Sił Powietrznych po organy do transplantacji polecieli po raz trzeci. Zwykle rocznie biorą udział w kilkunastu podobnych akcjach – informuje kpt. Nojek.

Pomoc lotników jest w takich przypadkach nieoceniona. Aby transplantacja się powiodła, organ od dawcy musi trafić do pacjenta niemal natychmiast. – Im szybciej się to stanie, tym lepiej. Dobrze, jeśli zmieścimy się w czterech godzinach – wyjaśniał niedawno w rozmowie z portalem polska-zbrojna.pl Sebastian Batkiewicz, lekarz z Kliniki Kardiochirurgii Uniwersytetu Medycznego w Gdańsku.

Wojskowi piloci po raz pierwszy pomogli dostarczyć serce do transplantacji jeszcze w połowie lat 80. Od tamtej pory przy okazji tego typu akcji spędzili w powietrzu przeszło siedem tysięcy godzin. Od dwóch lat ich udział w transporcie organów odbywa się w ramach „Akcji Serce”. Reguluje go umowa pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej a resortem zdrowia. Maszyny Sił Powietrznych, ale też Marynarki Wojennej wykonują loty nieodpłatnie. Dla pilotów jest to element szkolenia.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Inspektorat Uzbrojenia

dodaj komentarz

komentarze


Jani, Miraculously Saved
 
GROM na kursie działań specjalnych
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Tyraliera terytorialsów
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Awanse generalskie dla dziewięciu oficerów
Awanse na 11 listopada
Klasy wojskowe po nowemu
Najwyższy skok w tandemie
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Nowa spółka lotnicza PGZ
Polscy lekkoatleci pokazali moc
Plan modernizacji marynarki wojennej
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
O służbach specjalnych na ASzWoj
Razem się szkolą, razem walczą
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Ministrowie obrony NATO o sytuacji w Syrii
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Polacy świętowali niepodległość
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Wielonarodowy Korpus ćwiczył dowodzenie
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Wołyńskie lwie serca
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Black Jack ściąga do Polski
Mroczne serce okupowanej Europy
Cybersec’19
Wierny Polsce
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
ORP „Ślązak” gotowy do służby
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Korpus podoficerów – tu zajdą zmiany
Nowy wiceminister w MON
Plan modernizacji technicznej – lotnictwo
Jak Polacy wyzwalali Bredę
Symbol zaklęty w dacie
Thin Blue Line
68W Means Lifesaver
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Plany modernizacji wojsk lądowych, część III
Wojny wygrywa rezerwa
Sierż. Artur Pelo po raz czwarty zwycięzcą Ćwierćmaratonu Komandosa
Niechciany traktat
LITPOLUKRBRIG na Rapid Trident
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
Codziennie składamy legunom raport
Wojsko na Biegu Niepodległości
Złoto i srebro maratończyków na zakończenie igrzysk
Spotkajmy się na piknikach „Służymy Niepodległej”
Logistycy w akcji
101 lat Niepodległej!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO