moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Podróż historyczna w PKW

Służba na misji to nie tylko obowiązki. Czasem trzeba znaleźć czas na poznanie kraju, w którym się służy. Z inicjatywy dowódcy V zmiany PKW EUFOR/MTT, na zaproszenie władz wojskowych część żołnierzy kontyngentu uczestniczyła w podróży historycznej do jednego z niewielu na świecie podziemnego lotniska.


Podróż zorganizował dowódca LOT Doboj, mjr Włodzimierz Erdmann. Oprócz 15 żołnierzy kontyngentu, uczestniczyło w niej również kilku policjantów z posterunku w Doboju, z którymi LOT utrzymuje bardzo dobre relacje.

Lotnisko Željava znajduje się w północno-zachodniej części Bośni i Hercegowiny. Właściwie leży na terenie dwóch państw: Chorwacji i Bośni i Hercegowiny w Górach Pljesevica, w pobliżu miasta Bihać. W czasach kiedy funkcjonowało, było to największe podziemne lotnisko i wojskowa baza lotnicza w byłej Jugosławii, i jedna z największych w Europie.

Budowa lotniska Željava o kryptonimie „Obiekt 505”, rozpoczęła się w 1948 r. i została zakończona w 1968 r. W ciągu tych dwóch dekad, Jugosławia przeznaczyła na jego budowę około 6 miliardów dolarów. Był to jeden z największych i najdroższych budowlanych projektów wojskowych w Europie.

REKLAMA

Kompleks został zaprojektowany i zbudowany tak, aby utrzymać bezpośrednie trafienie 20-kilotonowej bomby atomowej, co odpowiada sile bomby zrzuconej na Nagasaki. Podziemne tunele mają łączną długość ok. 3,5 km, a bunkier miał cztery wejścia chronione 100-tonowymi ciśnieniowymi drzwiami.

Kompleks przez pewien czas mógł być samowystarczalny. Miał podziemne źródła wody, agregaty prądotwórcze, pomieszczenia mieszkalne dla załogi. Ponadto były tam  kantyny, które mogły wyżywić 1000 ludzi jednocześnie. Ilość żywności, paliwa i broni wystarczała do 30 dni bez zaopatrzenia z zewnątrz. Paliwo było dostarczane 20 km rurociągiem biegnącym z magazynu z jednostki wojskowej w pobliżu Bihaća.

Baza lotnicza była intensywnie używana w 1991 r. podczas wojny w Jugosławii. W czasie jej trwania, w wyniku dynamicznej sytuacji i przejmowania obiektów wojskowych przez różne strony konfliktu, Jugosłowiańska Armia Ludowa zniszczyła pas startowy aby uniknąć ewentualnego dalszego korzystania z kompleksu przez przeciwstawne siły.

W 1992 r., w celu wyłączenia lotniska z eksploatacji i uniemożliwienia odbudowy infrastruktury, dokonano dodatkowych zniszczeń używając 56 ton materiałów wybuchowych. Wybuch był tak potężny, że odczuwano go w pobliskim Bihaću. Mieszkańcy okolicznych wsi twierdzili, że dym z tuneli unosił się jeszcze przez sześć miesięcy po wybuchu.

Aktualnie cała baza lotnicza, tunele i pasy startowe niszczeją. Teren wokół lotniska określa się jako niebezpieczny ze względu na miny. Pomimo, że pojawiają się plany, aby istniejące jeszcze pasy startowe wykorzystać jako lokalne lotnisko gminy Bihać,  to jednak brak funduszy nie pozwala na ich odbudowe lub choćby zapobieganie rozkradaniu przez złomiarzy.

Wyjazd stanowił ciekawą lekcję historii i możliwość poznania jednego z największych i najciekawszych militarnych obiektów inżynieryjnych w Europie.

Wypada żałować, że tylko kilkunastu żołnierzy mogło uczestniczyć w wyprawie. Pozostali musieli realizować zadania mandatowe.

Źródło: mjr Mirosław Zyber

PZ

autor zdjęć: ppłk Sławomir Cieślewicz

dodaj komentarz

komentarze


Ułańska szarża
 
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Zbiegowie z innego świata
Amerykanie zredukują swój kontyngent w Niemczech
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
16 sekund Liberatora
Prezydent Andrzej Duda w Białym Domu
Ogromne zainteresowanie Soną
Współzawodnictwo rozwija
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Szkolenie wodne podhalańczyków
Na WAT o cyberbezpieczeństwie
F-16 kończą misję w Estonii
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
„Karakal ’20”: wyzwanie w Nowej Dębie
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Przysięga podkarpackich terytorialsów
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Ofensywa Tuchaczewskiego
Żołnierze w sztafecie pomocy
Kolejne Groty dla wojska
MON dofinansuje mural o Bitwie Warszawskiej
Amerykanie odmładzają F-16
„Defender” – pracowity poligon saperów
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Oficer jak biała karta...
Krwawy Wołyń
Powstaje Szkoła Podoficerska Logistyki
Kawalerzyści na Jeziorze Solińskim
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Prezydent Duda jedzie do USA
Weterani znów staną na macie
Wojsko ma ofertę dla cywili
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Wojsko przeciw wirusowi
Ochotnicy na ratunek
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Brawurowe zagony motorowe
Rakiety z Mesko w F-35
Minister Błaszczak dziękuje medykom
Kawalerowie Orderu Krzyża Wojskowego, wystąp!
PGZ będzie obecna na MSPO
Baretki Orderu Krzyża Wojskowego
Kraby w Bolesławcu
Na misjach święta inne niż zwykle
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Powstaną kolejne strzelnice
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Szef MON w Żelaznej Dywizji
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Laserowa artyleria US Army
Online z mistrzami sportu
Polskie porty bardziej otwarte
Groty z granatnikiem
Czarna taktyka w kawalerii powietrznej
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Most do współpracy
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO