moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak się testuje F-35

Moim głównym zadaniem jest wskazanie maksymalnych możliwości maszyny. Dzięki temu pilot bojowy nie musi podczas misji zastanawiać się, gdzie jest limit, bo to zostało już sprawdzone – mówi Monessa „Siren” Balzhiser, pierwsza kobieta pilot testowy myśliwców F-35 i F-16. Zanim rozpoczęła pracę dla Lockheeda Martina, służyła na F-16 w US Air Force.

Monessa „Siren” Balzhiser, pilotka testująca F-35 i F-16.

Spotykamy się na MSPO, więc obserwowałam przez chwilę, z jakim zaangażowaniem opowiadasz na stoisku Lockheeda Martina o F-35. Mam wrażenie, że najchętniej zabrałabyś wszystkich na wspólny lot, by pokazać, jak wspaniałe są te maszyny.

Monessa „Siren” Balzhiser: Czyli od razu widać, że mam najlepszą pracę na świecie? (śmiech). Staram się przekonywać innych, jak świetne są to samoloty.

Opowiedz o tej najlepszej pracy, na czym polega praca pilota-testera samolotów bojowych?

Firma Lockheed Martin musi mieć pewność, że przekazuje klientowi w pełni sprawną maszynę. Odbieram więc samolot z fabryki i jestem pierwszą osobą, która nim leci. To bardzo przyjemne uczucie, bo maszyny są wtedy idealnie czyste (śmiech). Wznoszę się na wysokość ponad 40 tys. stóp i sprawdzam działanie np. silników. Przetestowany musi być każdy system samolotu.

Czym różni się sposób latania pilota testowego od pilota bojowego?

Dobre pytanie, na które znam odpowiedź, bo przez 12 lat byłam pilotem bojowym w US Air Force, a więc latałam zarówno w misjach bojowych, jak i testowych. W skrócie można powiedzieć, że piloci testowi wskazują limity samolotów. Sprawdzamy, gdzie są granice możliwości maszyny. Z naszej pracy korzystają piloci bojowi. Oni już nie muszą się zastanawiać, gdzie jest limit, bo sprawdziliśmy to dla nich.

Oczywiście każdy pilot testowy musi mieć umiejętność bardzo szybkiego reagowania na przeróżne sytuacje, które mogą się wydarzyć w powietrzu. Przyznam, że F-35 ma możliwości, które są dużym ułatwieniem dla pilota w tym zakresie. Choć i tak zawsze trzeba być maksymalnie skupionym. Na pewno też nie jest to zajęcie dla osób, które nie potrafią działać pod presją. Piloci testowi mają trudną i potencjalnie niebezpieczną pracę, więc trzeba bardzo lubić adrenalinę, by wykonywać ten zawód.

Kto może zostać pilotem testowym F-35?

Przede wszystkim ktoś, kto ma doświadczenie jako pilot samolotu bojowego. Ale trzeba także ukończyć szkołę dla pilotów testowych i parę kursów. Potem musisz zdać testy i wykonać kilka lotów, by udowodnić, że wiesz, co robisz w powietrzu.

Czy będziesz testować kupione przez Polskę F-35?

Mam nadzieję! To będzie bardzo ekscytujące, nie mogę się doczekać. Zwykle robimy uroczystą ceremonię przekazania odrzutowców, więc na pewno zobaczę się z przedstawicielami polskich sił powietrznych.

W Polsce toczy się dyskusja na temat realizowania się kobiet w zawodach stereotypowo postrzeganych jako męskie. Powiedz, jak to wygląda w USA, czy kobiecie pracującej w lotniczej branży jest trudniej niż mężczyźnie?

Zawsze wierzyłam, że choć jest to środowisko zdominowane przez mężczyzn, to jest w nim miejsce dla kobiet. Zresztą mam wiele koleżanek, które wykonują zawód pilota. Zapewniam, że kiedy zakładam hełm, moja płeć przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie. Samolot nie ma sensorów, które wyczuwają, czy w kokpicie siedzi kobieta, czy mężczyzna. To bez znaczenia, bo tu chodzi wyłącznie o umiejętności. Osobiście nigdy nie miałam wrażenia, że jest mi trudniej jako kobiecie pilotowi samolotu bojowego. Zawsze byłam w męsko-żeńskich grupach, w których liczyły się wyłącznie nasze umiejętności, nic innego.

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Ostatnie szlify na „Wodniku”
 
Fenomen podziemnej armii
Natychmiastowa reakcja polskich myśliwców
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Negocjacje czas zacząć
AI pod kontrolą
Polska oferta zbrojeniowa dla Ukrainy
„Feniks” z pomocą dla… przedszkolaków
Opanować miasto wspólnymi siłami
Nie żyje Juliusz Kulesza „Julek”
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
11 lat walki o zdrowie. Pomóżmy Antosi rozwijać się lepiej
„Brave Band ‘25” na półmetku
Wojna w boksie
Pete Hegseth: Mamy podobny etos wojownika
Great Game of Interests
Siedząc na krawędzi
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Przez uchylone okno
Zmiany w zadaniach korpusu czy kontynuacja?
Rusza program „Szpital Przyjazny Wojsku”
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Medale za biegówki i skeleton
Pierwsza potyczka w wojnie polsko-bolszewickiej
Bałtyk pod strażą
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Wojsko podsumowało 2024 rok
Zapomniana historia w Hohenfels
Oni już wygrali
Następca amunicji 5,56 mm
Mikrodrony nad poligonem
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Szef Pentagonu w Europie
Niepokonani!
Walka w półcieniu
Koreański koncern zaprzecza medialnym doniesieniom
Sprzęt US Army pod opieką Polaków
Świeże siły w Jasionce
Najważniejsze dni od wielu miesięcy
Polska nie zawiesza współpracy z Koreą Południową
Konsorcjum robotyczne
Trzy tysiące Piorunów ze Skarżyska-Kamiennej
Wojsko szkoli z zarządzania kryzysowego
Marynarze i komandosi zwalczają dywersję na morzu
What Can Europe Do?
Parośla – laboratorium zbrodni
Szef Pentagonu: Polska wzorem dla innych
Nowelizacja prawa lotniczego – MON chce listy wysokich budynków
Śmierć zagończyka
Posłowie o wojskach medycznych
Europa chce wydawać na obronność więcej i… racjonalniej
Początek zmagań na Invictus Games
Invictus Games. Zawody inne niż wszystkie
Jałta. Symbol zdrady
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Cel: odbudować i być gotowym na zagrożenia
Jak działają sojusznicy
Pamięci żołnierzy AK
Koniec zimowych zmagań Polaków na Invictus Games
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na „nieludzką ziemię”
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Dobre starty lekkoatletów CWZS-u w hali
Wspólna misja – bezpieczeństwo

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO