moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Armia chce modernizować Orliki

Mają być szybsze, łatwiejsze w pilotażu i lepiej wyposażone. Wojsko chce unowocześnić 12 samolotów szkolno-treningowych PZL-130 Orlik do wersji Glass Cockpit. Piloci wyszkoleni na nowych Orlikach usiądą następnie za sterami samolotów przeznaczonych do szkolenia zaawansowanego AJT oraz myśliwców F-16.


Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął analizę rynku dotyczącą modernizacji 12 szkolno-treningowych samolotów PZL-130 TC-I Orlik do wersji TC-II Glass Cockpit. Firmy, które są zainteresowane udziałem w badaniu rynku, swoje oferty mogą przysyłać do końca stycznia 2014 roku.

– W następnym etapie wybrane przez nas firmy zostaną zaproszone do dialogu technicznego – informuje ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia. Zgodnie z planem modernizacja maszyn zakończyć się ma do 2018 roku.

Jakie zmiany wprowadzone będą w samolotach? Przede wszystkim Orlik w wersji Glass Cocpit wyposażony będzie w taką samą kabinę, jaką mają myśliwce F-16 Block 52+. Rozwiązanie to ma ułatwić szkolenie pilotów, którzy z Orlika przesiądą się najpierw do samolotów do szkolenia zaawansowanego AJT (w grudniu został rozstrzygnięty przetarg na ich zakup, wysłużone Iskry ma zastąpić włoski M-346 Master), a później do wielozadaniowego F-16.

W zmodernizowanych samolotach znaleźć się mają także nowoczesne, wielofunkcyjne ekrany, na których piloci obserwować będą m.in. parametry lotu. Kabina wyposażona będzie w sterownice HOTAS (Hands On Throttle And Stic – przyciski na drążku sterowym i na dźwigni sterowania silnikiem). Ponadto samoloty będą miały autopilota lub stabilizator lotu, nowoczesną radiostację i specjalny śmigło-silnik, który zabezpieczy samolot przed skutkami oblodzenia.

Firma, która zmodernizuje Orliki, będzie musiała zapewnić armii także pakiet logistyczny na 20 lat eksploatacji samolotów i dostarczyć moduł do symulatora lotu PZL-130 Orlik TC-II Glass Cocpit.

O planach zakupu symulatora Inspektorat Uzbrojenia poinformował w grudniu ubiegłego roku. Wówczas ogłoszono też badanie rynku w sprawie zakupu symulatora lotów PZL-130 TC-II Garmin (z możliwością przystosowania do wersji Glass Cocpit). Przetarg na zakup urządzenia ma być ogłoszony najwcześniej pod koniec tego roku.

Samoloty szkolno-treningowe Orliksłużą do szkolenia podstawowego podchorążych Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Obecnie w polskich Siłach Powietrznych wykorzystuje się dwie wersje maszyny: PZL-130 TC-I (12 egzemplarzy) oraz TC-II Garmin (16 egzemplarzy). Wszystkie Orliki stacjonują w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

MKS

autor zdjęć: Mariusz Woźniak

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1390140540
Czy Bryza i Orlik mają ten sam silnik ?
DB-A6-73-01
~scooby
1390140360
~arek -czytaj codziennie portal Polska-Zbrojna i za 2-3 lata będziesz się znał .
DB-A6-73-01
~arek
1389796200
nie znam się na lotnictwie, ale ogólnie jest zasada "im ciężej tym lepiej". Warto pilotom ułatwiać sterowanie, zamiast przyzwyczajać ich do trudnych warunków lotu ?
67-7F-F9-8A

Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
 
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
Priorytety dla armii
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Leopardy jadą na poligon
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Rusza morski „Dragon”
Lotnictwo i kobiety
Pamiętamy o Niezłomnych
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Tajna misja polskiej agentki
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Tylko sprawny żołnierz może być skuteczny na polu walki
Zachód przeciwko „korsarzom”
Nowoczesna łączność dla armii
Którą drogą do armii?
„Nie” dla wojskowej misji w Ukrainie
Miejsce kobiet jest (również) w lotnictwie
Eurofightery znowu w Polsce
Nowe mundury pod lupą 18 Dywizji
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Air Show ’25 – do zobaczenia
Polska przystań brytyjskich jeńców
Jastrzębie przyleciały znad Bałtyku
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Ferie w mundurze
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Zamiana po włosku
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Kleszcze dla wojska
Ostrożnie! Czołgi na drodze
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Telefon zaufania dla żołnierzy
Palmiry – miejsce kaźni
Nowy szef CWCR
W Jachrance o skokach spadochronowych
Sztandar dla Dowództwa WOT
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Walczyli o wolną Polskę, zginęli od kul UB
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Nowoczesny system IBCS dla Wojska Polskiego
Wielki test w West Point coraz bliżej
Szwecja kolejnym członkiem NATO
Andrzej Grzyb: Ws. obrony cywilnej liczę na porozumienie ponad podziałami
Będzie za co kupić koreańską broń
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Przerwany lot „Orlika”
Żołnierze NATO nie pojadą do Ukrainy
Podoficer pies
„Brilliant Jump 2024”: finał długiego marszu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO