moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wozy techniczne dla Rosomaków

W razie potrzeby muszą odholować z pola walki uszkodzonego Rosomaka i przy użyciu specjalistycznego dźwigu pomóc w jego naprawie – na przykład podnieść uszkodzoną wieżę i wstawić nową. MON ogłosił przetarg na zakup dwudziestu siedmiu ciężkich kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego. Kontrakt wart jest kilkanaście milionów złotych.

Ciężki kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego „Mamut”

Kołowe transportery opancerzone Rosomak to podstawowe uzbrojenie dwóch brygad zmechanizowanych: 17 z Międzyrzecza oraz 12 ze Szczecina. Żołnierze używają transporterów także w Afganistanie.

Pododdziały Rosomaków potrzebują do nich specjalistycznych, kołowych pojazdów technicznych. Chodzi o wozy ewakuacji i ratownictwa technicznego, które będą w stanie nie tylko odholować uszkodzony transporter z pola walki, ale również pomóc w jego naprawie. Wyposażone są bowiem w części zamienne i niezbędne narzędzia, m.in. dźwig żuraw.

MON postanowił kupić takie pojazdy dla jednostek wyposażonych w KTO. Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg na dostawę dwudziestu siedmiu sztuk ciężkich kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego. Wojsko ma je otrzymać do 2018 roku.

Pojazdy muszą być czteroosiowe i mieć napęd na każde z ośmiu kół. Wozy mają być przystosowane do holowania w trudnym terenie pojazdów kołowych o masie do 26 ton i dysponować żurawiem o zasięgu przynajmniej siedmiu metrów i udźwigu minimum ośmiu ton. Armia oczekuje, że zarówno kabina wozów technicznych, jak i ich zbiornik paliwa, będą miały takie opancerzenie, które zapewni ochronę nie tylko przed granatami ręcznymi czy pociskami karabinowymi, ale również przed skutkami eksplozji sześciu kilogramów trotylu.

Część żołnierzy uważa jednak, że lepiej sprawdziłby się pojazd na podwoziu gąsienicowym. – Nasze dotychczasowe doświadczenia ze szkolenia pokazują, że zasadniczy wóz ewakuacji technicznej powinien być jednak pojazdem na podwoziu gąsienicowym – mówi gen. bryg. Rajmund T. Andrzejczak, dowódca 17 Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowane – W trudnych warunkach terenowych ponaddwudziestotonowy Rosomak musi być ewakuowany przez znacznie cięższy i mobilny wóz zabezpieczenia technicznego, pojazd kołowy ciężko radzi sobie z takim zadaniem. Generał podkreśla, że wozy na podwoziu Rosomaka doskonale poradziłyby sobie na przykład z rozpoznaniem technicznym, drobnymi naprawami, remontami. – Służba w Afganistanie czy dyżur bojowy Grupy Bojowej UE pokazują, że w tego typu operacjach kołowy wóz zabezpieczenia też jest potrzebny. Dlatego w brygadzie, w której Rosomaki stanowią podstawowe wyposażenie, czeka się na ich dostawę z niecierpliwością – dodaje gen. Andrzejczak.

Firmy zainteresowane dostarczeniem wojsku pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego mogą do 18 lutego zgłaszać chęć udziału w przetargu. Przedsiębiorstwa, których oferty spełnią postawione przez MON warunki, zostaną zaproszone do negocjacji handlowych, po których wybrana zostanie najlepsza propozycja. Oferty powinny dotyczyć nie tylko wozów, ale również pakietu logistycznego i szkoleniowego.

Kontrakt na dostawę 27 sztuk pojazdów wart jest około kilkunastu milionów złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: www.psszczesniak.pl

dodaj komentarz

komentarze

~Tom
1389947640
No właśnie. Wóz zabezpieczenia technicznego gąsienicowy dla Rosomaka, to na jakim obecnie miałby być podwoziu? Skoro opinia niekórych żołnierzy (praktyków) wskazuje na takie rozwiązanie, to znów wychodzi brak seryjnego obecnie perspektywicznego podwozia gąsienicowego.
00-00-34-A3

Jakie podwyżki dla żołnierzy
 
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Ferie w mundurze
Walczyli o wolną Polskę, zginęli od kul UB
Wielki test w West Point coraz bliżej
Przerwany lot „Orlika”
Podoficer pies
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Tajna misja polskiej agentki
Szwecja kolejnym członkiem NATO
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Andrzej Grzyb: Ws. obrony cywilnej liczę na porozumienie ponad podziałami
Air Show ’25 – do zobaczenia
Nowe mundury pod lupą 18 Dywizji
Miejsce kobiet jest (również) w lotnictwie
Palmiry – miejsce kaźni
Lotnictwo i kobiety
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Będzie za co kupić koreańską broń
„Brilliant Jump 2024”: finał długiego marszu
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Zamiana po włosku
Jastrzębie przyleciały znad Bałtyku
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Zachód przeciwko „korsarzom”
Eurofightery znowu w Polsce
Leopardy jadą na poligon
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Nowy szef CWCR
Nowoczesny system IBCS dla Wojska Polskiego
Rusza morski „Dragon”
Pamiętamy o Niezłomnych
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Ostrożnie! Czołgi na drodze
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Polska przystań brytyjskich jeńców
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Którą drogą do armii?
Nowoczesna łączność dla armii
Tylko sprawny żołnierz może być skuteczny na polu walki
Kleszcze dla wojska
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Sztandar dla Dowództwa WOT
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
„Nie” dla wojskowej misji w Ukrainie
Telefon zaufania dla żołnierzy
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Żołnierze NATO nie pojadą do Ukrainy
W Jachrance o skokach spadochronowych
Priorytety dla armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO