moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Najlepsi kierowcy Sił Zbrojnych w Poznaniu

Od 24 do 27 czerwca w Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych odbyły się zmagania o miano najlepszego kierowcy Sił Zbrojnych w 2014 roku oraz konkurs Mistrz Kierownicy, w którym rywalizowali zwycięzcy z lat 2006– 2013.


Zawody zorganizowane przez Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk przy współudziale Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu i 14 Wojskowego Oddziału Gospodarczego w Poznaniu miały za zadanie wyłonić najlepszych kierowców Sił Zbrojnych. Plac apelowy CSWL zmienił się w plac manewrowy.

Uroczystego otwarcia zawodów dokonał komendant Centrum pułkownik Piotr Kriese. W okolicznościowym przemówieniu pułkownik Kriese powitał bardzo serdecznie uczestników na gościnnej ziemi wielkopolskiej i życzył wszystkim sukcesów w sportowej rywalizacji, w której nie można jednak zapominać o zasadach bezpieczeństwa i duchu fair play. Sukcesów i owocnych zawodów życzył również kierowcom szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk pułkownik Zbigniew Mirowski.

Do zawodów stanęły reprezentacje wojsk lądowych, sił powietrznych, marynarki wojennej, Inspektoratu Wsparcia i Garnizonu Warszawa. W sumie ponad trzydziestu najlepszych kierowców ze wszystkich rodzajów jednostek w Siłach Zbrojnych. Organizatorzy przygotowali dla zawodników nie tylko wymagające konkurencje, ale także ciekawe zajęcia dodatkowe. Kierowcy mogli sprawdzić swoje umiejętności w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy Bednary, gdzie mogli przekonać się, jak zachowuje się samochód na płycie poślizgowej w czasie między innymi: hamowania awaryjnego z systemem ABS, reagowania na poślizg podsterowny, hamowanie i omijanie przeszkody na macie poślizgowej. Kierowcy choć bardzo doświadczeni mieli trudności z utrzymaniem pojazdu na śliskiej nawierzchni. Taka lekcja pokory na pewno przyda się nawet naszym mistrzom. Uświadamia, że umiejętności i pewności siebie to ważne elementy wyszkolenia, ale za brawurę i brak myślenia na drodze każdy nawet najbardziej doświadczony kierowca może zapłacić wysoką cenę.

W czasie konkurencji rozgrywanych na zawodach żołnierze musieli wykazać się wiedzą teoretyczną  na temat: znajomości przepisów ruchu drogowego, znajomości budowy i zasad eksploatacji pojazdów mechanicznych, znajomości udzielania pomocy ofiarom wypadków, wiedzy ogólnej w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W części praktycznej żołnierze udzielali pierwszej pomocy osobom wypadku. W tej konkurencji wiedza teoretyczna musiała być zaprezentowana w praktyce. Sędziowie oceniali wykonywanie czynności ratowniczych takich jak: ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku, uzupełnienie informacji potrzebnych do powiadomienia służb ratunkowych, powiadomieni służb ratunkowych, ewakuacja poszkodowanego z pojazdu, ułożenie w pozycji bezpiecznej, prowadzenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej, która była oceniana według wyników komputerowych na fantomie szkoleniowym.

Następną próbą praktyczną była konkurencja „zwrotności”. Zawodnicy pokonywali odcinek drogi na czas z zamontowaną przed maską samochodu terenowego Honker podstawką, na której umieszczona była na lince piłka tenisowa. Gdy podczas przejazdu piłka spadła z talerza, kierowca musiał się zatrzymać odpiąć pasy bezpieczeństwa, zaciągnąć hamulec ręczny, położyć piłkę na talerz i po powrocie do kabiny kontynuować jazdę, a czas uciekał. Trzecią konkurencją był „slalom” samochodem ciężarowo-terenowym Star 266 po wyznaczonej trasie. Sędziowie zwracali uwagę na przekroczenia linii podczas parkowania, dotknięcia lub przewrócenie tyczek wyznaczających bramki przejazdu. Błędy kosztowały żołnierzy sekundy karne doliczane do czasu przejazdu.

Kolejną konkurencją była próba terenowa, która polegała na pokonaniu pojazdem Star 266, do którego z przodu przymocowano naczynie z wodą, odcinka terenowego. Kierowca musiał walczyć z czasem, ale uważać, aby jak najmniej wody wylało się z pojemnika. Na zakończenie zmagań odbyła się konkurencja drużynowa, która polegała na pokonaniu wyznaczonego odcinka trasy przez cały zespół. Na trasie zawodnicy musieli radzić sobie między innymi z wymianą koła, załadunkiem pojazdu, użyciem wyciągarki do wyciągnięcia pojazdu, cięciem kłody drzewa. Suma punktów ze wszystkich konkurencji praktycznych i teoretycznych wyłoniła zwycięzcę.

– Poziom zawodów i wyszkolenia kierowców jest bardzo dobry. Cieszę się, że tego typu zawody dają szansę do weryfikacji umiejętności przez żołnierzy – powiedział sędzia główny zawodów podpułkownik Ryszard Ociesa.

Po twardej i wyrównanej walce prowadzonej jednak w atmosferze fair play tytuł Najlepszego Kierowcy Sił Zbrojnych w 2014 roku wywalczył starszy szeregowy Sławomir Błaś z reprezentacji wojsk lądowych, drugie miejsce zajął kapral Kamil Figiński z reprezentacji Dowództwa Generalnego Warszawa, trzecie miejsce zdobył szeregowy Krzysztof Rosik z reprezentacji wojsk lądowych. W klasyfikacji zespołowej pierwsze miejsce przypadło dla reprezentacji wojsk lądowych, drugie miejsce wywalczyła reprezentacja sił powietrznych, a trzecie reprezentacja Dowództwa Garnizonu Warszawa.

W klasyfikacji indywidualnej o mino Mistrza Kierownicy pierwsze miejsce uzyskał starszy kapral Krzysztof Golmanowski z reprezentacji wojsk lądowych, drugie miejsce zajął sierżant Arkadiusz Nabzdyk z reprezentacji sił powietrznych, a trzecie miejsce wywalczył starszy marynarz Krystian Bielawa z reprezentacji marynarki wojennej.

Puchary i dyplomy dla zwycięzców wręczyli: zastępca szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – szef logistyki generał brygady Dariusz Łukowski, komendant Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych pułkownik Piotr Kriese, szef Zarządu Planowania Logistyki P4 SG WP pułkownik Karol Andrzejewski, przedstawiciel Zarządu Planowania Logistycznego pułkownik Artur Gruszka, szef Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk pułkownik Zbigniew Mirowski, zastępca komendanta 14 Wojskowego Oddziału Gospodarczego podpułkownik Grzegorz Pytlak.

Tekst: por. Piotr Wójcik

red. PZ

autor zdjęć: CSWL

dodaj komentarz

komentarze


Kolejne FlyEle dla wojska
 
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Kadisz za bohaterów
Mundury w linii... produkcyjnej
Przygotowania czas zacząć
Sandhurst: końcowe odliczanie
V Korpus z nowym dowódcą
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Szpej na miarę potrzeb
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szarża „Dragona”
Prawda o zbrodni katyńskiej
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Na straży wschodniej flanki NATO
Głos z katyńskich mogił
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Zachować właściwą kolejność działań
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
NATO on Northern Track
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wojna w świętym mieście, część druga
Optyka dla żołnierzy
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Strażacy ruszają do akcji
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Wojna w świętym mieście, epilog
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Rakiety dla Jastrzębi
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
25 lat w NATO – serwis specjalny
Zbrodnia made in ZSRS
Sprawa katyńska à la española
Front przy biurku
Święto stołecznego garnizonu
Ramię w ramię z aliantami
Ocalały z transportu do Katynia
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Charge of Dragon
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO na północnym szlaku
Barwy walki
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
SOR w Legionowie
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Odstraszanie i obrona
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zmiany w dodatkach stażowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO