moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Abramsy i Bradleye na poligonie w Polsce

Do kraju dotarł już pierwszy transport z uzbrojeniem 1 Dywizji Kawalerii Pancernej z Teksasu. Amerykańscy pancerniacy zwożą swój sprzęt na ćwiczenia w Polsce. W okolice drawskiego poligonu przyjechało koleją 10 czołgów Abrams, osiem gąsienicowych transporterów opancerzonych Bradley oraz cztery gąsienicowe wozy zabezpieczenia technicznego. 

Około 200 czołgistów 1 Dywizji Kawalerii Pancernej w Teksasie będzie ćwiczyć w Polsce przez trzy miesiące. To kolejny etap rozpoczętej wiosną operacji „Atlantic Resolve”, która ma wzmocnić europejskich sojuszników wobec rosyjskiej agresji na Ukrainie. Żołnierze z 1 Brygadowej Grupy Bojowej z Fort Hood przylecieli do naszego kraju kilka dni temu. Na stację kolejową w Jankowie Pomorskim dotarł już także pierwszy transport amerykańskiego sprzętu.

Film: Bogusław Politowski/ portal polska-zbrojna.pl

Podróż zza oceanu

– Platformy zostały podstawione do rampy rozładunkowo-załadunkowej, a resztą zajęło się amerykańskie wojsko – mówi ustawiacz Waldemar Kleśta ze stacji kolejowej w Szczecinku. Sprzęt trafił do Polski z niemieckiego portu Bremerhaven, gdzie przypłynął z USA transportem morskim. Przed podróżą koleją każdy wóz i czołg musiał zostać zabezpieczony. W Bradeleyach na czas przejazdu usunięto lufy. W czołgach wieżyczki zostały odwrócone do tyłu „na pozycję transportową”, a lufy stalowymi linkami przymocowano do pancerza.

Z platform kolejowych wozy sprowadzała kilkudziesięcioosobowa ekipa. Tuż po zjechaniu z wagonu każdy czołg i transporter został zatankowany z samochodowej cysterny i ustawiony w kolumnę. – Nie musieliśmy włączać się w akcję, kawalerzyści z 1 Dywizji ze wszystkim poradzili sobie doskonale – mówi Sławomir Szymczyk z Wojskowej Komendy Transportu.

Ćwiczenia z polskimi żołnierzami

Na poligonie w Drawsku Pomorskim Amerykanie będą ćwiczyć według swojego programu, ale też wspólnie z żołnierzami 7 Brygady Obrony Wybrzeża. – Nie wykluczamy, że amerykańscy pancerniacy wezmą udział w szkoleniu z innymi naszymi jednostkami. Zamierzamy wykorzystać obecność sojuszników do doskonalenia współdziałania bojowego głównie jednostek ciężkich – podkreśla gen. broni pil. Lech Majewski, dowódca generalny Rodzajów Sił Zbrojnych.

Amerykańscy czołgiści pozostaną w Polsce do końca roku, zastępując stacjonujących w naszym kraju spadochroniarzy ze 173 Brygady Powietrznodesantowej Stanów Zjednoczonych. Z kolei po trzech miesiącach pancerniaków zmienią żołnierze 2 Pułku Kawalerii (2nd Cavalry Regiment) dysponującymi  kołowymi transporterami Stryker.

Poza Polską czołgiści z USA rozpoczynają jednocześnie ćwiczenia w Estonii, na Łotwie i Litwie. Wyjedzie tam kolejnych 400 żołnierzy 1 Dywizji. Ich transporty ze sprzętem wyruszą do krajów bałtyckich z Drawska Pomorskiego.

Abrams trafia z 3 kilometrów

Przygotowana do boju czołg Abrams waży prawie 60 ton. Jest zdolny do ostrzału wrogich jednostek z odległości ponad 3 km. Głównym uzbrojeniem wozów w wariancie M1A1 i M1A2 jest gładkolufowe działo 120 mm. Najnowsza amunicja podkalibrowa do tych dział pozwala skutecznie zwalczać np. rosyjskie czołgi z odległości ponad 2 kilometrów.

Turbowałowe silniki Abramsów mogą być napędzane olejem, paliwem lotniczym, niskooktanową benzyną, a nawet wysokoprocentowym alkoholem. Czołgi Abrams odegrały bardzo ważną rolę m.in. w operacji „Pustynna Burza”. Armia Stanów Zjednoczonych podkreśla, że żaden Abrams jeszcze nigdy nie został zniszczony w wyniku trafienia przez wrogi czołg.

Bradley, bojowy wóz piechoty

Transportery Bradley wojsko amerykańskie otrzymało w 1980 roku. Pierwszy batalion wyposażony w ten sprzęt uzyskał gotowość do działania w 1983 roku. W pięć lat po wprowadzeniu na wyposażenie transportery zostały poddane modyfikacji. Nowsze wersje otrzymały nowocześniejsze uzbrojenie, dodatkowe opancerzenie oraz zmodernizowano w nich elektronikę.

Bradley jest bojowym wozem piechoty, który doskonale sprawdził się w walce, m.in. podczas pierwszej wojny w Zatoce Perskiej. Bradleya obsługuje trzyosobowa załoga.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze

~Verto
1412109420
Mogą tak przywozić po 20 szt. "rotacyjnie", a w kurs powrotny mogą wracać "dmuchane balony" i tak z 10-15 razy...
FE-8F-9F-E7
~73pawel
1412085060
Czy wiadomo kiedy kolejny transport ?
90-66-1B-13

Wielka gra interesów
 
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Zmiany w prawie 2025
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Zmiana warty w PKW Liban
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Wiązką w przeciwnika
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Co może Europa?
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Polacy łamią tajemnice Enigmy
MON o przyszłości Kryla
Awanse dla medalistów
PGZ – kluczowy partner
Polska wizja europejskiego bezpieczeństwa
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Kluczowy partner
Atak na cyberpoligonie
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Rosomaki i Piranie
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Silna aktywna rezerwa celem na przyszłość
Przetrwać z Feniksem
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Zrobić formę przed Kanadą
Nie walczymy z powietrzem
Granice są po to, by je pokonywać
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rozgryźć Czarną Panterę
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Minister o dymisji szefa Inspektoratu Wsparcia
Okręty rakietowe po nowemu
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Turecki most dla Krosnowic
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Biegający żandarm
Wojsko wraca do Gorzowa
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
Śmierć szwoleżera
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Ostatnia prosta
Czworonożny żandarm w Paryżu
Czy europejskie państwa wspólnie zbudują niszczyciel?
Węgrzy w polskich mundurach
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Z Jastrzębi w Żmije
Siedząc na krawędzi
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Olympus in Paris
Less Foreign in a Foreign Country

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO