moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bryza dostała nowe silniki

Patrolowo-rozpoznawcza Bryza An-28B1R zyskała nowy zespół napędowy i system nawigacyjny, który ułatwia podejście do lądowania, a także centralny system tankowania. Maszyna wróciła po modernizacji do 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach.

Po remoncie Bryza ma nowe silniki PZL-10S z pięciopłatowym śmigłem. – Zastąpiły one używane dotychczas silniki TWD-10B, które miały śmigło trójpłatowe – mówi kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas, pilot z Bazy w Siemirowicach. – Po modernizacji samolot stał się płynniejszy w pilotażu. Mniej odczuwalne są teraz wstrząsy związane ze zmianą mocy silnika czy kierunku lotu.

Bryza wzbogaciła się także o system nawigacyjny TACAN. – Przede wszystkim ułatwia on lądowanie, kiedy widoczność jest słaba. System informuje, czy maszyna znalazła się na kursie. Pilot musi dbać tylko o odpowiednią wysokość – tłumaczy kmdr ppor. pil. Gołas. – System działa na podobnej zasadzie jak ILS. Tyle że to właśnie TACAN jest wykorzystywany przez NATO.

W trakcie modernizacji samolot o numerze 1022 został przemalowany. Był biało-niebieski, teraz jest szary. To „malowanie” charakterystyczne dla wszystkich maszyn służących w lotnictwie morskim.

Ostatnia zmiana wiąże się z zamontowaniem centralnego punktu tankowania. – Teraz, aby uzupełnić paliwo, nie trzeba już wchodzić na skrzydło. Dzięki temu tankowanie stało się szybsze i wygodniejsze – zaznacza kmdr ppor. pil. Gołas.

W Siemirowicach stacjonuje łącznie dziesięć Bryz. Po ich modernizacji zostanie ujednolicone wyposażenie samolotów. – W ten sposób łatwiej będzie szkolić załogi, a także pozyskiwać części zamienne czy przeprowadzać naprawy – podkreśla pilot.

W ubiegłym roku nowe silniki z pięciopłatowym śmigłem zyskały dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E. – W tej chwili na modernizację czeka w Mielcu Bryza o numerze 1017, a w lipcu zostanie tam przebazowana maszyna numer 1008 – zapowiada kmdr ppor. pil. Gołas.

Kolejne cztery Bryzy w wersji transportowej stacjonują na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach. – Dwie mają silniki z trójpłatowym śmigłem oraz stare biało-niebieskie malowanie. W ich przypadku również jest planowana podobna modernizacja – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Bryza, która właśnie wróciła z Mielca, w lotnictwie morskim służy od jesieni 1994 roku. W powietrzu spędziła 2,5 tysiąca godzin. Samoloty w wersji patrolowo-rozpoznawczej są wyposażone między innymi w radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-400 i system transmisji danych ŁS-10. Mają system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON oraz tratwę ratowniczą. – Dzięki temu mogą uczestniczyć w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. Maszyny zostały też przystosowane do przenoszenia dwóch bomb oświetlających SAB-100 MN, które po zrzucie rozpadają się na siedem części i wolno opadają na spadochronach. Bomby pełnią również rolę imitatora celów powietrznych dla ćwiczących wojsk przeciwlotniczych oraz załóg okrętów.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas

dodaj komentarz

komentarze

~Katol - JnwK
1425376080
~ja - krytykujesz jedną z najlepszych i najbardziej przemyślanych konstrukcji w Polsce. Dodatkowa jest bardzo ładny.
4B-26-E9-39
~ja
1425300360
~~Katol ty możesz latać nawet na drzwiach od stodoły. Ja wolę porządnie zrobiony samolot.
F6-08-D9-3F
~Katol - JnwK
1425117900
~ja - są modele z płótna . I jeszcze latają. Poczytaj.
4B-26-E9-39
~ja
1425059280
Cieniutla blacha BRYZY. Czy aby nie rozleci się w powietrzu przy duzej prędkości?
A3-67-49-2A

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Norwegowie na straży polskiego nieba
Medycyna w wersji specjalnej
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Jaka przyszłość artylerii?
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Ostre słowa, mocne ciosy
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Jesień przeciwlotników
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Wybiła godzina zemsty
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
„Husarz” wystartował
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Olympus in Paris
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Right Equipment for Right Time
Transformacja wymogiem XXI wieku
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Od legionisty do oficera wywiadu
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
Zmiana warty w PKW Liban
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Setki cystern dla armii
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Jak Polacy szkolą Ukraińców
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Karta dla rodzin wojskowych
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
O amunicji w Bratysławie
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Zyskać przewagę w powietrzu
Co słychać pod wodą?
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Transformacja dla zwycięstwa
Wzmacnianie granicy w toku
Czworonożny żandarm w Paryżu
„Szczury Tobruku” atakują
Święto podchorążych
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Pożegnanie z Żaganiem
Olimp w Paryżu
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie „JAG” już działa
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Terytorialsi zobaczą więcej
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Bój o cyberbezpieczeństwo

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO