Nie ma dobrego Wojska Polskiego bez dobrego szkolnictwa wojskowego. Wielki trud podejmowany przez kadrę i słuchaczy służy budowaniu bezpieczeństwa państwa – powiedział wicepremier, minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak podczas seminaryjnego posiedzenia senackiej Komisji Obrony Narodowej poświęconego działalności i przyszłości szkolnictwa wojskowego w Polsce.
Szef resortu obrony uczestniczył w posiedzeniu senackiej Komisji Obrony Narodowej z okazji 250-lecia szkolnictwa wojskowego w Polsce. – Jest to rocznica wspaniała, gdyż mało która instytucja może poszczycić się takim długim rodowodem. W tym 250-leciu odnajdujemy wiele momentów, w których kadra, słuchacze, podchorążowie i absolwenci w sposób znakomity działali dla obrony Rzeczypospolitej, poświęcając swoje życie i zdrowie – podkreślił wicepremier.
Od 10 lat uczelnie wojskowe funkcjonują w krajowym systemie szkolnictwa wyższego. Aktualnie prowadzą studia wyższe na 30 kierunkach, w tym na 17 kierunkach technicznych, i mają 80 uprawnień do prowadzenia studiów na poziomie I i II stopnia.
Informacje na temat historii, działalności i wyzwań stojących przed wyższymi szkołami wojskowymi przedstawił dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego MON oraz rektorzy-komendanci uczelni. Szczególną uwagę poświęcono Szkole Orląt w Dęblinie, która obchodzi 90. rocznicę powstania.
Wyższe szkoły wojskowe to miejsce pracy i służby prawie 4600 osób, w tym ok. 980 żołnierzy, to także miejsce nauki prawie 2200 podchorążych, ponad 23 tys. studentów cywilnych, ok. 850 doktorantów oraz ponad 9000 żołnierzy zawodowych rocznie na różnych formach doskonalenia zawodowego.
– 250-lecie, poza sięgnięciem do historii, jest także okazją do refleksji nad tym, co dalej, w jakim kierunku powinno nasze szkolnictwo wyższe ewoluować – powiedział minister Siemoniak. Szef MON przypomniał, że kierunki zmian w siłach zbrojnych i systemie edukacji dla bezpieczeństwa zostały nakreślone w Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej. Zasadniczym kierunkiem zmian wyższego szkolnictwa wojskowego jest jego konsolidacja poprzez utworzenie jakościowo nowej uczelni publicznej, kształcącej w zakresie zintegrowanego bezpieczeństwa narodowego.
***
Założona przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w 1765 r. Akademia Szlacheckiego Korpusu Kadetów Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej, zwana Szkołą Rycerską, była pierwszą polską uczelnią wojskową, która zapoczątkowała zasady szkolenia polskiego wojska.
Aktualnie szkolnictwo wojskowe to szkoły wyższe, szkoły podoficerskie, centra i ośrodki szkolenia.
W strukturze szkolnictwa wojskowego szczególne miejsce zajmują uczelnie wojskowe, będące miejscem przygotowania do służby kandydatów na oficerów. Spośród pięciu wyższych szkół wojskowych trzy mają status akademicki (Akademia Obrony Narodowej, Akademia Marynarki Wojennej i Wojskowa Akademia Techniczna), natomiast dwie wyższe szkoły oficerskie (Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych im. gen. Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu i Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie) to uczelnie zawodowe. Uzupełnieniem wyższego szkolnictwa wojskowego jest Uniwersytet Medyczny w Łodzi, w którym od 2010 roku kształceni są kandydaci na oficerów lekarzy.
oprac. Anita Omelczuk/DPI MON
autor zdjęć: chor. Artur Zakrzewski/DPI MON
komentarze