moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Symulator Cabri trafi do Dęblina

Szkoła Orląt chce kupić symulator do nauki pilotażu na śmigłowcach Cabri G2. Będzie to pierwsze takie urządzenie w Dęblinie. Podchorążowie i cywilni studenci będą mogli na nim trenować loty w dzień i w nocy, podczas mgły, turbulencji i silnego wiatru.


Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego ma pięć francuskich śmigłowców Cabri G2. Trwa przetarg na zakup szóstego. Jednocześnie Szkoła Orląt chce kupić symulator do nauki pilotażu na tych maszynach. Firmy mogą składać swoje oferty do 5 czerwca. Sprzęt ma trafić na uczelnię jesienią.

Loty we mgle

Symulator będzie się składać z kabiny pilotów śmigłowca Cabri G2 wraz z jej wyposażeniem. – Ma to być symulator lotu śmigłowca jednosilnikowego klasy FNTPII. Oznacza to, że musi spełniać minimalne wymagania w zakresie podstawowego szkolenia lotniczego, a także umożliwiać trening na przykład sytuacji awaryjnych – mówi Włodzimierz Bernat, instruktor z Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego.

Urządzenie będzie służyć podchorążym i cywilnym studentom. Będą na nim trenować przyszli piloci śmigłowców. Przećwiczą start, zawis, manewry w locie, loty radionawigacyjne, a także lądowanie np. na dachach. – Będzie można symulować wiatr wiejący z różną siłą i z dowolnych kierunków, opady i turbulencje, efekty oblodzenia – opowiada ppłk Maciej Wilczyński, kierownik ośrodka.

Podchorąży trenując na symulatorze odczuje tak, jak w prawdziwym śmigłowcu, zmiany położenia przestrzennego, moc silnika i wysokość lotu. W kabinie załogi oraz słuchawkach ćwiczącego będzie słychać dźwięki odzwierciedlające m.in. prace zespołu napędowego czy odgłosy burzy.

– Każdy trening będzie rejestrowany. Dlatego będziemy mogli odtworzyć przebieg lotu konkretnej osoby. Pozwoli to na analizę ewentualnych błędów, jakie mogą się zdarzyć w „powietrzu” – mówi ppłk Wilczyński.


W przypadku tzw. lotów z widocznością (Visual Flight Rules) ćwiczący będzie dysponował bazą danych na temat okolicznych lotnisk: w Dęblinie, Lublinie, Łodzi, Rzeszowie, Krakowie Balicach, Warszawie Okęciu i Radomiu. Rejony o promieniu 20 km wokół dęblińskiego lotniska i 5 km wokół pozostałych lotnisk będą odwzorowane trójwymiarowo i będą pokazywać charakterystyczne obiekty infrastruktury, np. linie wysokiego napięcia, maszty, kominy, wysokie budynki.

Test urządzenia

Symulator, przed oddaniem do użytku, sprawdzi specjalna komisja. Sprzęt będzie też musiał przejść certyfikację Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Zamówiony przez uczelnię symulator będzie w Dęblinie siedemnastym urządzeniem do nauki pilotażu. – Dziś bez symulatorów niemożliwe jest lotnicze szkolenie – podkreśla ppłk Wilczyński.

Ćwiczenia na symulatorach są też bardziej efektywne. – Jeśli pilot ma trenować jakieś elementy w strefie, to w przypadku prawdziwego śmigłowca za każdym razem musi wykonać start, lot do strefy, powrót i lądowanie. Z godzinnego lotu efektywny czas pracy wynosi 20 minut. Symulatory możemy uruchomić od razu w strefie i tym samym więcej ćwiczyć wybrane elementy pilotażu – mówi ppłk Wilczyński.

Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego prowadzi szkolenia kandydatów na żołnierzy zawodowych (studia I stopnia) i studentów cywilnych – kandydatów na pilotów. W skład ośrodka wchodzą zespoły: Symulatorów Lotu, Szkolenia Wysokościowo-Ratowniczego oraz Nawigatorskich Urządzeń Treningowych.

Ośrodek posiada 20 statków powietrznych (m.in. Diamondy, Zliny, Cabri G2) i szesnaście symulatorów (m.in. symulator „Selekcjoner” śmigłowca „Głuszec” i samolotu F-16, symulator lotu samolotu PZL-130 TC1 „Orlik” oraz symulator dezorientacji).

PG

autor zdjęć: arch. WSOSP

dodaj komentarz

komentarze


Zachować właściwą kolejność działań
 
Front przy biurku
NATO na północnym szlaku
W Italii, za wolność waszą i naszą
Kolejne FlyEle dla wojska
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
V Korpus z nowym dowódcą
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Święto stołecznego garnizonu
Prawda o zbrodni katyńskiej
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Mundury w linii... produkcyjnej
Przygotowania czas zacząć
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Zmiany w dodatkach stażowych
Sandhurst: końcowe odliczanie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Charge of Dragon
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sprawa katyńska à la española
Wojna w Ukrainie oczami medyków
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rakiety dla Jastrzębi
Na straży wschodniej flanki NATO
Ramię w ramię z aliantami
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
NATO on Northern Track
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
25 lat w NATO – serwis specjalny
SOR w Legionowie
Barwy walki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Odstraszanie i obrona
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Zbrodnia made in ZSRS
Kadisz za bohaterów
Głos z katyńskich mogił
Ocalały z transportu do Katynia
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Optyka dla żołnierzy
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Szarża „Dragona”
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Wojna w świętym mieście, epilog
Wojna w świętym mieście, część druga
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Szpej na miarę potrzeb
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Strażacy ruszają do akcji
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO