moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie Jastrzębie tankowały w powietrzu

Ponad 20 polskich F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach oraz z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku wraz z holenderską cysterną powietrzną McDonell Douglas KDC-10 z 334 Dywizjonu Transportowego ćwiczyły pełen zakres procedur tankowania w powietrzu. Manewry odbywały się nad Bełchatowem.


– W lotach uczestniczyło ponad 20 polskich F-16 w wersji bojowej oraz szkoleniowej. Jest to standardowe szkolenie, które obowiązuje każdego pilota i jest powtarzane co pół roku – mówi kapitan Marek Kwiatek, rzecznik prasowy 32 Bazy Lotnictwa taktycznego w Łasku. – Sam proces tankowania odbywał się nad Bełchatowem i obejmował uzupełnianie paliwa na przewodzie stałym, zarówno w dzień jak i w nocy.

- W przypadku tak dużej liczby maszyn najważniejsze jest, żeby całość przebiegała sprawnie. Nie wolno tańczyć pod "boomem” - mówi ppłk. pil. Marcin Modrzewski, dowódca 10 eskadry 32 BLT. Jednocześnie podkreśla , że sposób przeprowadzenia operacji zależy od zaplanowanej jeszcze na ziemi części logistycznej. W tym wypadku samoloty podzielono na formacje w skład których wchodziły po dwa F-16 - Aktualnie tankujące myśliwce podchodzą od lewej, reszta czeka na niższym pułapie, w odległości 3000 stóp. Jednej parze zajmuje to około 10 minut - wyjaśnia podpułkownik.

Tankowanie ze sztywnego przewodu (boomera) jest stosowane w większości państw europejskich będących członkami NATO. Rozwiązanie to umożliwia szybszy przepływ paliwa oraz większą stabilność procesu podczas złych warunków atmosferycznych. Dodatkową zaletą jest zdjęcie z barków pilota napełniającego bak odpowiedzialności za podpięcie pod przewód. To operator z pokładu latającej cysterny ma za zadanie wycelować sondą w wlew paliwa. Biorąc pod uwagę stopień trudności manewru, w przypadku wielogodzinnych lotów i obniżonej koncentracji (np. z powodu zmęczenia) ma to niebagatelne znaczenie.

- Niezależnie od tego, czy operacja odbywa się w ciągu dnia czy w nocy, najważniejsze jest, by pilot precyzyjnie kontrolował swoją pozycję - podkreśla ppłk. Marcin Modrzewski - W nocy oczywiście trudniej polegać na wzroku, więc w wykonaniu manewru pomaga system diod zamontowany w tankowcu. Trzeba przy tym pamiętać, by przyciemnić własne oświetlenie pozycyjne, które może razić operatora.

Sam proces tankowania monitorowany jest za pośrednictwem kamer. Pierwsze bojowe użycie systemu miało miejsce podczas wojny w Korei.

Samoloty cysterny mogą zostać także użyte jako transportowce. W takiej roli wystąpiły m.in. podczas misji stabilizacyjnych oraz humanitarnych w Afryce, Azji i Ameryce Środkowej. Za pomocą KDC-10 ewakuowano również obywateli Holandii w czasie przemian politycznych w Indonezji w 1998 roku i uchodźców z Kosowa. Holendrzy dysponują dwiema maszynami tego typu.

Michał Zieliński

autor zdjęć: www.defensie.nl

dodaj komentarz

komentarze

~kobuz
1437833940
Najwyszy czas zedy Polska posialala swoje dwa, trzy tankowce Sa takie przeslanki, zeby co najmniej trzy pastwa takie maszyny wspolnie posiadaly i uzywaly. Polska, Holandia i zdaje sie ze Belgia, chca korzystac z trzrch maszyn tankujacych. Jest to tansze i jednoczesnie spelnia wszystkie potrzeby lotnictwa. Podobnie ma sie z maszynami transportowymi duzej pojemnosci. Dwie z nich stacjonuja na Wegrzech i kilka NATO krajow moga je uzywac.
7B-E5-D4-D6
~Luke
1437502380
Najwyszy czas zedy Polska posialala swoje dwa, trzy tankowce
89-B5-6E-3D

Sportowa rywalizacja weteranów misji
 
Jak usprawnić działania służb na granicy
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Za zdrowie utracone na służbie
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Olimp gotowy na igrzyska!
Roczny dyżur spadochroniarzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
RBN przed szczytem NATO
Walka – tak, ale tylko polityczna
Wsparcie MON-u dla studentów
Czujemy się tu jak w rodzinie
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Pancerniacy trenują cywilów
Szpital u „Troski”
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Szkolenie do walk w mieście
Serwis bliżej domu
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Prezydent Zełenski w Warszawie
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Lato pod wodą
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Mark Rutte pokieruje NATO
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Ostatnia niedziela…
Oczy na Kijów
Strzelnice dla specjalsów
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Polsko-litewskie konsultacje
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Szkolenie na miarę czasów
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Śmierć przyszła po wojnie
Pancerny sznyt
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Spędź wakacje z wojskiem!
Feniks – następca Mangusty?
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Spadochroniarze na warcie w UE
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO