moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Polskie Jastrzębie tankowały w powietrzu

Ponad 20 polskich F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach oraz z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku wraz z holenderską cysterną powietrzną McDonell Douglas KDC-10 z 334 Dywizjonu Transportowego ćwiczyły pełen zakres procedur tankowania w powietrzu. Manewry odbywały się nad Bełchatowem.


– W lotach uczestniczyło ponad 20 polskich F-16 w wersji bojowej oraz szkoleniowej. Jest to standardowe szkolenie, które obowiązuje każdego pilota i jest powtarzane co pół roku – mówi kapitan Marek Kwiatek, rzecznik prasowy 32 Bazy Lotnictwa taktycznego w Łasku. – Sam proces tankowania odbywał się nad Bełchatowem i obejmował uzupełnianie paliwa na przewodzie stałym, zarówno w dzień jak i w nocy.

- W przypadku tak dużej liczby maszyn najważniejsze jest, żeby całość przebiegała sprawnie. Nie wolno tańczyć pod "boomem” - mówi ppłk. pil. Marcin Modrzewski, dowódca 10 eskadry 32 BLT. Jednocześnie podkreśla , że sposób przeprowadzenia operacji zależy od zaplanowanej jeszcze na ziemi części logistycznej. W tym wypadku samoloty podzielono na formacje w skład których wchodziły po dwa F-16 - Aktualnie tankujące myśliwce podchodzą od lewej, reszta czeka na niższym pułapie, w odległości 3000 stóp. Jednej parze zajmuje to około 10 minut - wyjaśnia podpułkownik.

Tankowanie ze sztywnego przewodu (boomera) jest stosowane w większości państw europejskich będących członkami NATO. Rozwiązanie to umożliwia szybszy przepływ paliwa oraz większą stabilność procesu podczas złych warunków atmosferycznych. Dodatkową zaletą jest zdjęcie z barków pilota napełniającego bak odpowiedzialności za podpięcie pod przewód. To operator z pokładu latającej cysterny ma za zadanie wycelować sondą w wlew paliwa. Biorąc pod uwagę stopień trudności manewru, w przypadku wielogodzinnych lotów i obniżonej koncentracji (np. z powodu zmęczenia) ma to niebagatelne znaczenie.

- Niezależnie od tego, czy operacja odbywa się w ciągu dnia czy w nocy, najważniejsze jest, by pilot precyzyjnie kontrolował swoją pozycję - podkreśla ppłk. Marcin Modrzewski - W nocy oczywiście trudniej polegać na wzroku, więc w wykonaniu manewru pomaga system diod zamontowany w tankowcu. Trzeba przy tym pamiętać, by przyciemnić własne oświetlenie pozycyjne, które może razić operatora.

Sam proces tankowania monitorowany jest za pośrednictwem kamer. Pierwsze bojowe użycie systemu miało miejsce podczas wojny w Korei.

Samoloty cysterny mogą zostać także użyte jako transportowce. W takiej roli wystąpiły m.in. podczas misji stabilizacyjnych oraz humanitarnych w Afryce, Azji i Ameryce Środkowej. Za pomocą KDC-10 ewakuowano również obywateli Holandii w czasie przemian politycznych w Indonezji w 1998 roku i uchodźców z Kosowa. Holendrzy dysponują dwiema maszynami tego typu.

Michał Zieliński

autor zdjęć: www.defensie.nl

dodaj komentarz

komentarze

~kobuz
1437833940
Najwyszy czas zedy Polska posialala swoje dwa, trzy tankowce Sa takie przeslanki, zeby co najmniej trzy pastwa takie maszyny wspolnie posiadaly i uzywaly. Polska, Holandia i zdaje sie ze Belgia, chca korzystac z trzrch maszyn tankujacych. Jest to tansze i jednoczesnie spelnia wszystkie potrzeby lotnictwa. Podobnie ma sie z maszynami transportowymi duzej pojemnosci. Dwie z nich stacjonuja na Wegrzech i kilka NATO krajow moga je uzywac.
7B-E5-D4-D6
~Luke
1437502380
Najwyszy czas zedy Polska posialala swoje dwa, trzy tankowce
89-B5-6E-3D

Rakietowy szach
 
Zmiany w dowództwie Żandarmerii Wojskowej
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Śnieg może być groźną bronią
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Miliardy dla Ukrainy w nowym budżecie UE
Ślubowanie kadetów OPW
Eurofightery znowu w Polsce
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Offset dla „Wisły”
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Nagroda dla reporterów „Polski Zbrojnej”
Lekcje z frontu
Mocny sygnał od NATO
„Avenger” na Monte Cassino
Ustawa budżetowa przyjęta przez parlament
Pierwsze Homary-K w Wojsku Polskim
Nowy szef CWCR
Roszady personalne w PGZ-ecie
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Wojna o porządek świata
Zielone światło dla Barbary
Pies, który skoczył z aparatem tlenowym
Nowe śmigłowce kawalerii
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Będą kolejne „Daglezje-P”
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Pierwszy skok
Lotnisko skażone, czyli chemicy na ćwiczeniach
Zachód przeciwko „korsarzom”
Liban uznany za strefę działań wojennych
W rezerwie pasywnej będą oceny
Abramsy pod dobrą opieką
Cud w Trewirze
Operacja „Gryf” i „Rengaw” na Podlasiu
Dobrowolsi – czas start!
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Rusza kwalifikacja wojskowa
Skromny początek wielkiej wojny
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Zimowy sprawdzian podchorążych
Podwójny Półmaraton Komandosa
Bruksela przed szczytem
Walka w bliskim kontakcie to poważne wyzwanie
Szczury Pustyni dotarły do Polski
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Rozmowy w Pałacu Prezydenckim o bezpieczeństwie
Misja Polaków dobiegła końca. Czas na Niemców
Lista trupich główek
Spadochroniarze na Podlasiu
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Invictus w zimowym stylu
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Zamiana po włosku
Którą drogą do armii?
Szef MON-u w Brukseli

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO