moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Belgijscy lotnicy wracają do domu

W powietrzu spędzili ponad 600 godzin i wykonali prawie pół tysiąca operacji powietrznych. Pięćdziesięciu lotników z Belgii oraz cztery ich myśliwce F-16 kończą dziś służbę w Polsce. Komponent belgijskich sił powietrznych stacjonował w Malborku w ramach NATO-wskiej misji Baltic Air Policing.


– Belgowie wylądowali w bazie na początku stycznia 2015 roku. Po siedmiu miesiącach służby wracają do domu. Najpierw do Belgii wrócą cztery samoloty F-16 i ich piloci, następnie pozostały personel – mówi mjr Dariusz Mazurkiewicz, oficer prasowy 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku.

Na straży nieba

Obecność belgijskich pilotów w Polsce była związana z NATO-wską misją Baltic Air Policing, czyli ochroną przestrzeni powietrznej państw bałtyckich: Litwy, Łotwy i Estonii, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Sojusz Północnoatlantycki w ubiegłym roku zdecydował o jej zwiększeniu w związku z napiętą sytuacją na Ukrainie. W wyniku tych decyzji wzmocniono kontyngent lotniczy stacjonujący na Litwie, a dodatkowe samoloty skierowano do bazy Amarii w Estonii oraz do Malborka.

Belgijski komponent sił powietrznych liczył w różnych miesiącach od 50 do 70 osób. Służbę w Polsce pełnili m.in. piloci, technicy oraz pododdziały zabezpieczające. To wojskowi z bazy Kleine Brogel znajdującej się przy granicy z Holandią oraz z położonego przy granicy z Francją Florennes. Piloci zmieniali się co miesiąc, a pozostały personel co osiem tygodni. Do Malborka Lotnicy przylecieli czterema samolotami F-16.

– O ich zadaniach podczas pełnienia dyżuru decydowało Centrum Operacji Powietrznych NATO – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego RSZ.

Każdego dnia piloci byli w powietrzu. Dyżury pełnili w systemie całodobowym przez dziesięć dni, a później mieli czas na odpoczynek i szkolenie. Lotnicy wykonywali loty szkoleniowe indywidualnie oraz wspólnie z naszymi pilotami, latającymi samolotami MiG-29. Trenowali loty w ugrupowaniach, przechwytywanie oraz walki powietrzne w różnych konfiguracjach.


Belgowie spędzili w powietrzu ponad 600 godzin, podczas których wykonali około 480 operacji powietrznych. Samoloty podrywali podczas misji ćwiczebnej „Tango Scramble” i bojowej „Alfra Scramble”. W przypadku tej ostatniej myśliwce startują w trybie alarmowym. Piloci muszą wówczas rozpoznać i przechwycić nieznany statek powietrzny. Para dyżurna podrywa się wówczas, gdy jakiś samolot naruszy przestrzeń powietrzną NATO. Myśliwce startują także wtedy, kiedy nieznany samolot przemieszcza się zbyt blisko tej strefy, a nie był zgłoszony do planu lotów.

Remont pasa

Na początku lipca 22 Bazę Lotnictwa Taktycznego w Malborku odwiedził minister obrony narodowej Belgii Steven Vandeput. Polityk podziękował Polakom za gościnność i przyznał, że belgijscy lotnicy chwalą pobyt w Malborku i współpracę z polskimi lotnikami. Nieoficjalnie mówi się, że samoloty belgijskie ponownie wylądują w 22 Bazie w przyszłym roku.

F-16 z Belgii miały stacjonować w Polsce w 22 Bazie do końca sierpnia. Ich pobyt został jednak skrócony, bo w sierpniu rozpocznie się w Malborku remont drogi startowej. – To duże i planowane wcześniej przedsięwzięcie. Wypełniane będą szczeliny dylatacyjne i ubytki w betonie – mówi mjr Mazurkiewicz. Remont pasa zakończy się w połowie września. Do tego czasu piloci, technicy i samoloty zostaną przebazowane do 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

MKS

autor zdjęć: Patrick Brion, Jürgen Braekevelt / Luchtcomponent

dodaj komentarz

komentarze

~kaga
1438584060
Kto pisze te informacje ? Jak można napisać " 50 lotników ..." Cały komponent belgijski liczy 50 osób .! Lotników może 8 lu 10.
96-6C-E1-D6

Głos z katyńskich mogił
 
Na straży wschodniej flanki NATO
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Sandhurst: końcowe odliczanie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przygotowania czas zacząć
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Kadisz za bohaterów
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Barwy walki
Strażacy ruszają do akcji
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Optyka dla żołnierzy
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
NATO na północnym szlaku
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Front przy biurku
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Mundury w linii... produkcyjnej
Zbrodnia made in ZSRS
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wojna w świętym mieście, epilog
Szarża „Dragona”
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Sprawa katyńska à la española
V Korpus z nowym dowódcą
Szpej na miarę potrzeb
Zmiany w dodatkach stażowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO on Northern Track
SOR w Legionowie
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Charge of Dragon
Rakiety dla Jastrzębi
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Ramię w ramię z aliantami
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
25 lat w NATO – serwis specjalny
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Święto stołecznego garnizonu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ocalały z transportu do Katynia
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Zachować właściwą kolejność działań
Wojna w świętym mieście, część druga
Odstraszanie i obrona
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Kolejne FlyEle dla wojska
Prawda o zbrodni katyńskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO