moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Awaria samolotu. Służby ćwiczą procedury

Zastępy straży pożarnej, łodzie ratunkowe oraz śmigłowiec Mi-8 to tylko niektóre z pojazdów biorących udział w ćwiczeniach organizowanych przez Międzynarodowy Port Lotniczy w krakowskich Balicach. Scenariusz zakładał katastrofę samolotu podchodzącego do lądowania. Sprawna akcja to było wyzwanie dla służb, ale także sprawdzian procedur kluczowych dla bezpieczeństwa.

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II w Balicach po raz kolejny organizował ćwiczenia z ratownictwa lotniskowego. W tym roku tematem przewodnim zajęć była koordynacja i prowadzenie działań ratowniczych podczas wypadku lotniczego w akwenie wodnym.

Przygotowany na potrzeby ćwiczeń scenariusz zakładał awarię silników samolotu, który rozpoczął procedurę podejścia do lądowania. Mimo prób uruchomienia silników maszyna wpadła do zalewu w podkrakowskim Kryspinowie. W wyniku katastrofy ucierpiało ponad 50 osób, doszło również do skażenia terenu oraz rozległego pożaru.

Równocześnie z ogłoszeniem alarmu do akcji wyjechały dwie jednostki lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej, które na miejscu pojawiły się jako pierwsze. Ich zadaniem było opanowanie pożaru oraz ewakuacja poszkodowanych z wraku samolotu.

Lotniskowa Służba Ratowniczo-Gaśnicza Kraków Airport ma obowiązek działania nie tylko na terenie samego portu lotniczego, ale także w rejonie operacyjnym lotniska. Przepisy określają, że jest to teren w promieniu 9,3 kilometra. – Jeżeli dojdzie do wypadku lotniczego w tym rejonie, to nasi strażacy wyjeżdżają i taka była sytuacja założona w scenariuszu – wyjaśnia Urszula Podraza, rzecznik prasowy Kraków Airport. – Te ćwiczenia były największe wśród tych, jakie dotychczas organizowaliśmy, brało w nich udział ponad 150 osób z różnych służb – dodaje Podraza.

Ze względu na specyfikę miejsca zdarzenia oraz złożoność sytuacji w akcję ratunkową zaangażowane były służby wojskowe oraz cywilne działające na terenie całego województwa. Były to: 3 Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza, 8 Baza Lotnictwa Transportowego, Wojskowa Straż Pożarna, Państwowa Straż Pożarna, Krakowskie Pogotowie Ratunkowe, Straż Graniczna, Urząd Celny, PAŻP, Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Prokuratura Rejonowa oraz Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego.

Szczególna rola przypadła 3 Grupie Poszukiwawczo-Ratowniczej, która za zadanie miała podjęcie i ewakuację rozbitków z powierzchni wody. W tym celu ratownicy użyli śmigłowca Mi-8 oraz tratwy ratunkowej typu MEWA. Ostatecznie, ze względu na sprzyjające warunki atmosferyczne oraz stan poszkodowanych, zdecydowano się na podjęcie rozbitków na pokład za pomocą wyciągarki.

– Akcja była przeprowadzana zgodnie ze standardami, jakie panują w naszej grupie – zapewnia por. Sylwester Kanadys, rzecznik prasowy 3 Grupy. Jednocześnie podkreśla, że pod względem technicznym użycie śmigłowca w takich sytuacjach nie stanowi żadnego problemu. Jego załoga pełni 24-godzinne dyżury, podczas których jest gotowa do wylotu w ciągu 15 minut. Na pokładzie, oprócz pilotów, znajduje się również lekarz, ratownik oraz specjalistyczny sprzęt umożliwiający działanie nocą oraz w trudnych warunkach atmosferycznych. – Możemy latać przy widoczności 1,5 km i podstawie chmur 150 m, jednak za każdym razem indywidualnie analizujemy ryzyko – mówi por. Kanadys. Dodaje, że w razie problemów podczas samej akcji śmigłowce wyposażone są w urządzenia radionawigacyjne pozwalające wrócić w trudnych warunkach na miejsca bazowania.

To, jak powinny wyglądać ćwiczenia organizowane przez Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II, szczegółowo określa rozporządzenie ministra transportu. Służby lotniska przerabiają jednak różne scenariusze. – Staramy się, żeby jak najwięcej potencjalnych sytuacji mieć nie tylko rozpisane w procedurach, ale przećwiczone w rzeczywistych warunkach – podkreśla Urszula Podraza. – Czasami na papierze wszystko wygląda świetnie, a później jakiś drobiazg wywraca całość do góry nogami.

Michał Zieliński

autor zdjęć: Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


Kleszcze pod kontrolą
 
Byłe urzędniczki MON-u z zarzutami
Komisja bada nielegalne wpływy ze Wschodu
Ostrogi dla polskich żołnierzy
„Bezpieczne Podlasie” na półmetku
Polskie „JAG” już działa
Snipery dla polskich FA-50
Rozliczenie podkomisji Macierewicza
Ostre słowa, mocne ciosy
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Rosomaki na Litwie
Czworonożny żandarm w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Polski wkład w F-16
Czas „W”? Pora wytropić przeciwnika
Polska liderem pomocy Ukrainie
Centrum Robotów Mobilnych WAT już otwarte
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Karta dla rodzin wojskowych
Rosyjskie wpływy w Polsce? Jutro raport
Żołnierze, zdaliście egzamin celująco
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Ile GROM-u jest w „Diable”?
Święto marynarzy po nowemu
Polski producent chce zawalczyć o „Szpeja”
Ogień nad Bałtykiem
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Jak dowodzić plutonem szturmowym? Nowy kurs w 6 BPD
Breda w polskich rękach
Po pierwsze: bezpieczeństwo granic
Polsko-czeska współpraca na rzecz bezpieczeństwa
Wojskowi rekruterzy chcą być (jeszcze) skuteczniejsi
Rozkaz: rozpoznać przeprawę!
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Olimp w Paryżu
Żeby nie poddać się PTSD
Witos i spadochroniarze
Grób Nieznanego Żołnierza ma 99 lat
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Miliony sztuk amunicji szkolnej dla wojska
Rajd pamięci i braterstwa
The Power of Buzdygan Award
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Nominacje generalskie na 106. rocznicę odzyskania niepodległości
Zmiana warty w PKW Liban
Olympus in Paris
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Zagrożenie może być wszędzie
Szkolenie 1000 m pod ziemią
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Rumunia, czyli od ćwiczeń do ćwiczeń
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Namiastka selekcji
Złoty Medal Wojska Polskiego dla „Drago”
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Odznaczenia dla amerykańskich żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO