moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Hybrydowy pojazd dla wojska

Ma podwozie gąsienicowe, waży niecałe pięć ton i potrafi poruszać się nawet w bagnistym terenie. Dzięki hybrydowemu silnikowi robi to cicho i niepostrzeżenie. Polscy inżynierowie opracowują dla wojska „wszędołaza” – pojazd inżynieryjny, który ma ułatwić żołnierzom działania w trudnym terenie. Prototyp można było obejrzeć na targach obronnych w Kielcach.


Opracowanie pojazdu inżynieryjnego dla wojska, policji, służb ratunkowych i zarządzania kryzysowego zleciło trzy lata temu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Maszyna miała być niewielka – do pięciu ton – i tak skonstruowana, by można nią było szybko i sprawnie poruszać się nawet w najtrudniejszym terenie.

Ogłoszony przez NCBiR konkurs wygrało konsorcjum, którego liderem jest Politechnika Śląska. Poza uczelnią tworzą je Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP oraz Ośrodek Badawczo – Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o. o.

Za niecałe pięć milionów złotych inżynierowie stworzyli prototyp hybrydowego pojazdu. „Wszędołaz” został wyposażony w elektryczno-spalinowy napęd, który pozwala mu na osiąganie sporych prędkości. – Może poruszać się nawet 70 kilometrów na godzinę – mówi Tomasz Czapla z Politechniki Śląskiej. Zaletą hybrydowego silnika jest jego cicha praca. Podczas jazdy to silniki elektryczne pełnią rolę trakcyjnych. Motor diesla jest używany tylko do uruchomienia wozu.



Projektanci „wszędołaza” podkreślają, że konstrukcja została dostosowana do potrzeb wojska. – Można nim sterować w trzech trybach. Klasycznym, gdy operator siedzi w kabinie. Zdalnym, gdy kierowanie odbywa się przy użyciu przenośnej konsoli. A także w pełnym automacie, gdy wytyczamy trasę komputerowo i wóz jedzie sam, korzystając z danych z kamer i radarów – opowiada Tomasz Czapla.

Cicha praca i szeroki wachlarz sposobów sterowania pojazdem to nie wszystko. „Wszędołaz” ma też bardzo dobre możliwości poruszania się. Konstruktorzy zdecydowali się, w przeciwieństwie do wielu innych konkurencyjnych rozwiązań, zbudować wóz na gąsienicach. – Dzięki temu potrafi on poradzić sobie o wiele lepiej niż pojazdy kołowe z trudnym, na przykład bagnistym terenem – mówi jeden z inżynierów zaangażowanych w projekt.

Niemal gotowego „wszędołaza” można było oglądać podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Niewykluczone, że konstrukcja będzie wykorzystana np. w projekcie nowego bojowego wozu piechoty dla polskiej armii.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1447444920
Jak zwykle pieniądze wyrzucone w błoto. Projekt jak każdy inny trafi do szuflady albo muzeum.
58-A6-B5-25
~Asadasa
1447424160
~Katol - Inkwizytor ale z bagna można niespodziewanie zaatakować
1C-DC-D4-AB
~lujkas
1447410360
drogo im to wyszło..
A7-E0-45-8B
~Katol - Inkwizytor
1447396200
O bagna się nie walczy.
FF-6C-B3-6A

„Brilliant Jump 2024”: finał długiego marszu
 
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Ostrożnie! Czołgi na drodze
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Kleszcze dla wojska
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Nowy szef CWCR
„Nie” dla wojskowej misji w Ukrainie
Którą drogą do armii?
Eurofightery znowu w Polsce
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Tajna misja polskiej agentki
Lotnictwo i kobiety
Air Show ’25 – do zobaczenia
Żołnierze NATO nie pojadą do Ukrainy
W Jachrance o skokach spadochronowych
Walczyli o wolną Polskę, zginęli od kul UB
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Podoficer pies
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Leopardy jadą na poligon
Jastrzębie przyleciały znad Bałtyku
Ferie w mundurze
Przerwany lot „Orlika”
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Polska przystań brytyjskich jeńców
Zachód przeciwko „korsarzom”
Rusza morski „Dragon”
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Szwecja kolejnym członkiem NATO
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Palmiry – miejsce kaźni
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Nowoczesny system IBCS dla Wojska Polskiego
Priorytety dla armii
Nowoczesna łączność dla armii
Sztandar dla Dowództwa WOT
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Nowe mundury pod lupą 18 Dywizji
Miejsce kobiet jest (również) w lotnictwie
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Telefon zaufania dla żołnierzy
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
Andrzej Grzyb: Ws. obrony cywilnej liczę na porozumienie ponad podziałami
Tylko sprawny żołnierz może być skuteczny na polu walki
Zamiana po włosku
Pamiętamy o Niezłomnych
Będzie za co kupić koreańską broń
Wielki test w West Point coraz bliżej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO