moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
„Nowe” silniki do MiG-ów-29

W ciągu trzech lat armia ma kupić dziewięć silników do samolotów MiG-29. Wyda na to kilkanaście milionów euro. Ale zakup będzie wyzwaniem nie tylko z powodów finansowych. Poszukiwany typ urządzenia, czyli RD-33 drugiej serii, nie jest już produkowany. Dlatego wojskowi liczą, że kupią albo wyremontowane, albo pochodzące z zapasów innych armii, nieużywane silniki.


Przetarg w sprawie kupna dziesięciu silników RD-33 drugiej serii używanych w MiG-ach-29 ogłosiła kilka dni temu 3 Regionalna Baza Logistyczna. Wojsko chce, by pierwsze trzy egzemplarze zostały dostarczone w 2016 roku, ostatnie w 2018 roku. – Każdego roku powinniśmy otrzymywać po 3 silniki – mówi ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Chociaż silniki RD-33 drugiej serii nie są już produkowane (obecnie robiona jest seria trzecia, znacząco różniąca się od poprzedniej), być może uda się kupić nowe egzemplarze. To dlatego, że niektóre armie mają tego rodzaju silniki nieużywane, w zapasach.

Wojsko nie wyklucza jednak kupna silników po generalnym remoncie, muszą mieć jednak resurs międzyremontowy pozwalający na 350 godzin nalotu oraz resurs techniczny na poziomie 700 godzin. Armia oczekuje również, iż ich dostawca zapewni gwarancję na bezawaryjną pracę napędu na poziomie 200 godzin nalotu lub na 24 miesiące.

Ci, którzy chcą wziąć udział w przetargu, mają czas do 15 stycznia 2016 roku na złożenie oferty. Wartość kontraktu to kilkanaście milionów euro. Cena wysoka, bo na rynku jest coraz mniej wyremontowanych silników, a chętnych na nie wciąż jest sporo. Polskie wojsko każdego roku zdobywa po kilka RD-33 v2. – W 2012 kupiliśmy 6 sztuk, w 2013 i 2014 po dwie sztuki, a w tym roku 4 sztuki – mówi ppłk Marek Chmiel.

Siły powietrzne mają ponad trzydzieści myśliwców MiG-29. Postsowieckie myśliwce dzięki opracowanemu przez inżynierów z Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy pakietowi ulepszeń, m.in. nowej awionice, spokojnie mogą stawać w szranki z dużo nowocześniejszymi konstrukcjami. To właśnie na myśliwcach MiG-29 polscy piloci pełnią misję NATO nad państwami nadbałtyckimi – Litwą, Łotwą i Estonią. MiG-i są także używane do szkolenia.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1450982220
dziewięć silników przez trzy lata. Nasze potężne siły powietrzne. SZAŁ
85-64-85-DE

Palmiry – miejsce kaźni
 
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Wielki test w West Point coraz bliżej
Tylko sprawny żołnierz może być skuteczny na polu walki
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Zachód przeciwko „korsarzom”
„Nie” dla wojskowej misji w Ukrainie
Ostrożnie! Czołgi na drodze
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Tajna misja polskiej agentki
W Jachrance o skokach spadochronowych
Telefon zaufania dla żołnierzy
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Nowy szef CWCR
Którą drogą do armii?
Leopardy jadą na poligon
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Nowoczesna łączność dla armii
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Polska przystań brytyjskich jeńców
Jastrzębie przyleciały znad Bałtyku
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Szwecja kolejnym członkiem NATO
Zamiana po włosku
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Walczyli o wolną Polskę, zginęli od kul UB
Rusza morski „Dragon”
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Sztandar dla Dowództwa WOT
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Andrzej Grzyb: Ws. obrony cywilnej liczę na porozumienie ponad podziałami
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Ferie w mundurze
Pamiętamy o Niezłomnych
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Żołnierze NATO nie pojadą do Ukrainy
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Podoficer pies
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Przerwany lot „Orlika”
Kleszcze dla wojska
Priorytety dla armii
Lotnictwo i kobiety
„Brilliant Jump 2024”: finał długiego marszu
Eurofightery znowu w Polsce
Nowoczesny system IBCS dla Wojska Polskiego
Będzie za co kupić koreańską broń
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Air Show ’25 – do zobaczenia
Miejsce kobiet jest (również) w lotnictwie
Nowe mundury pod lupą 18 Dywizji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO