moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Telefon zaufania dla weteranów działa już dwa lata

Agresja, uzależnienia, wypalenie zawodowe, bezrobocie, przemoc domowa – z takimi problemami po powrocie z misji dzwonią weterani szukający pomocy pod specjalnym numerem. Telefon zaufania uruchomiono w Wojskowym Instytucie Medycznym dwa lata temu. Od tamtej pory zadzwonił ponad 70 razy. Z konsultacji ze specjalistą lub z hospitalizacji skorzystało ponad 20 osób.


– Jesteśmy po to, aby wysłuchać problemów weteranów i im pomóc. Czasem też jesteśmy pierwszymi osobami, którym mówią o swoich doświadczeniach – opowiada Anna Nycz, koordynatorka projektu „Telefon zaufania dla weteranów misji zagranicznych”.

Dyżury telefoniczne pod numerem 261 817 233 zorganizowano przy Klinice Psychiatrii i Stresu Bojowego Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie. Przeznaczone są dla byłych uczestników misji potrzebujących pomocy psychologicznej i psychiatrycznej. Z porad specjalistów korzystają także bliscy weteranów.

Wsparcie na linii

Pierwszy dyżur był pełniony 20 stycznia 2014 roku. – Od tamtej pory odebraliśmy 70 telefonów, czyli średnio jeden na 10 dni – mówi Nycz. Dodaje, że nie wydaje się to duża liczba, lecz takiej frekwencji się spodziewano.

Najczęstsze problemy, z którymi dzwonią szukający pomocy, to wypalenie zawodowe, bezrobocie po odejściu z armii, agresja, uzależnienia od alkoholu, leków i narkotyków, przemoc domowa. – O konkretnych historiach, niestety, nie mogę opowiedzieć, obowiązuje mnie tajemnica zawodowa – zaznacza Nycz.

Zadanie konsultanta to wysłuchać dzwoniącego, przedstawić mu propozycję rozwiązania problemu i udzielić wsparcia psychologicznego. Może on też szybko skontaktować się z Kliniką Psychiatrii i Stresu Bojowego, która służy pomocą merytoryczną i konsultacyjną.

– Nie jesteśmy jednak poradnią psychologiczno-psychiatryczną na odległość i nie prowadzimy terapii przez telefon – podkreśla Nycz. Jeśli zajdzie taka potrzeba, dzwoniącego można umówić na konsultację z psychologiem lub psychiatrą, a także zaproponować mu hospitalizację w klinice. Dotychczas z konsultacji specjalisty skorzystało 10 osób, a z hospitalizacji – 12.

Nietrzeźwa noc

Przy telefonie dyżuruje na zmianę 11 konsultantów – wolontariuszy. Są to absolwenci i studenci ostatnich lat psychologii, należący do Koła Naukowego Psychiatrii Klinicznej przy KPiSB. Wszyscy mają doświadczenie wyniesione z udziału w podobnych przedsięwzięciach, np. w „Niebieskiej linii”.

Czas dyżurów – od poniedziałku do piątku w godzinach 17.00 – 20.00 – został ustalony na podstawie doświadczeń podobnych linii interwencyjnych. – Szukający pomocy głównie po południu mają czas i możliwości, aby do nas zadzwonić – tłumaczą w WIM.

Ważne każde zgłoszenie

Według statystyk WIM połowa osób, które dotychczas dzwoniły z prośbą o pomoc, to weterani, z czego około 80 procent uczestniczyło w misji w Afganistanie. Średnia wieku to 42 lata, 65 procent dzwoniących żołnierzy jest żonatych.

– Mamy telefony z całej Polski, najwięcej z województwa lubuskiego i mazowieckiego. Nie ma natomiast reguły co do stopni wojskowych. Dzwonią zarówno szeregowi, jak i oficerowie – mówią dyżurni.

Z telefonu korzystają także żony weteranów i inne osoby bliskie tym żołnierzom, głównie ich rodzice. – Bardzo często pierwszą osobą, która zauważy niepokojący stan męża-żołnierza, jest właśnie żona – przyznają psychologowie.

Jedna trzecia zgłoszeń to sprawy, w których konsultanci mogą interweniować. – Pozostałe dotyczyły kwestii, w których nie możemy pomóc, na przykład problemów prawnych lub socjalnych albo prób uzyskania porad na temat leczenia wojennych kontuzji – dodaje Anna Nycz.

Telefon zaufania działa od ponad dwóch lat. WIM zapewnia, że projekt będzie kontynuowany. – Dla nas ważne jest każde zgłoszenie, bo jedna osoba, której uda się pomóc, może uratować życie, rodzinę czy relację małżeńską – podkreśla Nycz.

AD

autor zdjęć: st. chor. sztab. Robert Suchy / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
 
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Latamy, kochamy to i jeszcze nam za to płacą!
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
Trenuj jak żołnierz
Generacje obok siebie
To nie mogło się udać, ale…
Nie walczymy z powietrzem
Hub w Rzeszowie pod parasolem ochronnym
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Kluczowy partner
Symulator w nowej odsłonie
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
„Feniks” rozwija skrzydła w Stroniu Śląskim
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Rozgryźć Czarną Panterę
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Z misją wracają do Rumunii
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Wojsko gra z WOŚP-em
Kwalifikacja po raz szesnasty
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Turecki most nad Białą Lądecką
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Premier: bezpieczeństwo przede wszystkim!
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Ratownicy pod presją czasu
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Dziki zachód na wschodzie II RP
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Zawiszacy na ratunek
Zmiany w prawie 2025
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Granice są po to, by je pokonywać
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Wojsko potrzebuje lotnisk
Atak na cyberpoligonie
Morze ruin, na których wyrosło życie
Czworonożny żandarm w Paryżu
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Siedząc na krawędzi
„Popcorny” niemile widziane
Dzieci ze Stronia Śląskiego mają nowe przedszkole
Bezpieczeństwo na Bałtyku
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Na zawsze w naszej pamięci
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Polska w gotowości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO