moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Specjalistyczne wsparcie

Ośrodek Szkolenia Leopard 10 Brygady Kawalerii Pancernej jest jedynym ośrodkiem szkoleniowym w Wojsku Polskim prowadzącym szkolenie dla specjalistów technicznych sprzętu rodziny Leopard.

Prowadzone są tu nie tylko kursy specjalistów załóg i kierowców czołgu Leopard 2, ale również specjalistów personelu technicznego.

W ostatnich dniach prowadzony jest kurs kierowców – operatorów ciągników ewakuacyjnych bergepanzer 2. Kurs ten jest prowadzony w dwóch etapach: pierwszy etap dotyczy nauki kierowania pojazdem, a drugi – obsługi żurawia ciągnika.

10 maja 2016 roku odbyły się zajęcia z nauki jazdy na temat Ewakuacja uszkodzonego wozu bojowego (Przygotowanie uszkodzonego pojazdu do ewakuacji i sposoby ewakuacji. Przygotowanie do samoewakuacji. Holowanie uszkodzonego pojazdu.) Jest to jedno z ciekawszych zajęć prowadzonych podczas pierwszego etapu szkolenia, a jednocześnie bardzo ważne, choćby ze względu bezpieczeństwa.

Przed przystąpieniem do ewakuacji uszkodzonego sprzętu z pola walki kursanci powinni wykonać wiele złożonych czynności, by osiągnąć cel. Do takich czynności należy choćby przygotowanie wyciągarki i lemiesza spychacza, lin holowniczych czy urządzenia holowniczego będącego w wyposażeniu ciągnika ewakuacyjnego. Nad zajęciami czuwa doświadczony instruktor starszy sierżant Tomasz Jamroziński. – Kursanci znajdują się tutaj w zaimprowizowanej sytuacji, w której czołg Leopard 2A4 stoi uszkodzony w leju. Ich zadaniem, jako załogi wozu bergepanzer 2, jest wyciągnięcie pojazdu z dołu przy pomocy wyciągarki. Następnie muszą podłączyć hol sztywny – zrelacjonował sierżant Jamroziński. – W międzyczasie nastąpiło dodatkowe utrudnienie - w czołgu spadła gąsienica i muszą to własnymi siłami naprawić.

Przy pracy z wyciągarką główną lemiesz spychacza używany jest jako podparcie i podwyższenie bezpieczeństwa stateczności pojazdu. Natomiast holowanie za pomocą lin w terenie może się odbywać w wyjątkowych wypadkach.

Po wykonaniu ewakuacji uszkodzonego pojazdu z trudnego terenu zmieniono sposób ewakuacji na urządzenie holownicze. Holowany wóz został przemieszczony w bezpieczne miejsce celem dokonania weryfikacji uszkodzeń.

– Zostałem wytypowany na kurs kierowców – operatorów ciągnika ewakuacyjnego bergepanzer 2 przez przełożonego, a jestem żołnierzem, który niedawno ukończył służbę przygotowawczą – powiedział szeregowy Mateusz Lewandowski z 34 BKPanc. – Cenię sobie zajęcia praktyczne, ponieważ wiedza praktyczna uzupełnia wiedzę teoretyczną. Wcześniej nie miałem styczności z ciężkim sprzętem wojskowym. Nie wiedziałem też, ile czynności należy wykonać, aby przetransportować uszkodzoną jednostkę sprzętową i jakiej trzeba wiedzy, aby zrobić to zachowując warunki bezpieczeństwa.

Tekst: kpt. Waldemar Smętek

red. PZ

autor zdjęć: Katarzyna Przepióra

dodaj komentarz

komentarze


Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
 
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Wzmacnianie granicy w toku
Setki cystern dla armii
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Marynarka Wojenna świętuje
Karta dla rodzin wojskowych
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
W MON-ie o modernizacji
Jaka przyszłość artylerii?
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Terytorialsi zobaczą więcej
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Wybiła godzina zemsty
O amunicji w Bratysławie
Święto podchorążych
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Medycyna w wersji specjalnej
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Olimp w Paryżu
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olympus in Paris
Czworonożny żandarm w Paryżu
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Huge Help
Right Equipment for Right Time
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
„Szczury Tobruku” atakują
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Jesień przeciwlotników
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Norwegowie na straży polskiego nieba
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Polskie „JAG” już działa
Nowe uzbrojenie myśliwców
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Transformacja dla zwycięstwa
Od legionisty do oficera wywiadu
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Zmiana warty w PKW Liban
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Ostre słowa, mocne ciosy
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
„Husarz” wystartował
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO