moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Specjalistyczne wsparcie

Ośrodek Szkolenia Leopard 10 Brygady Kawalerii Pancernej jest jedynym ośrodkiem szkoleniowym w Wojsku Polskim prowadzącym szkolenie dla specjalistów technicznych sprzętu rodziny Leopard.

Prowadzone są tu nie tylko kursy specjalistów załóg i kierowców czołgu Leopard 2, ale również specjalistów personelu technicznego.

W ostatnich dniach prowadzony jest kurs kierowców – operatorów ciągników ewakuacyjnych bergepanzer 2. Kurs ten jest prowadzony w dwóch etapach: pierwszy etap dotyczy nauki kierowania pojazdem, a drugi – obsługi żurawia ciągnika.

10 maja 2016 roku odbyły się zajęcia z nauki jazdy na temat Ewakuacja uszkodzonego wozu bojowego (Przygotowanie uszkodzonego pojazdu do ewakuacji i sposoby ewakuacji. Przygotowanie do samoewakuacji. Holowanie uszkodzonego pojazdu.) Jest to jedno z ciekawszych zajęć prowadzonych podczas pierwszego etapu szkolenia, a jednocześnie bardzo ważne, choćby ze względu bezpieczeństwa.

Przed przystąpieniem do ewakuacji uszkodzonego sprzętu z pola walki kursanci powinni wykonać wiele złożonych czynności, by osiągnąć cel. Do takich czynności należy choćby przygotowanie wyciągarki i lemiesza spychacza, lin holowniczych czy urządzenia holowniczego będącego w wyposażeniu ciągnika ewakuacyjnego. Nad zajęciami czuwa doświadczony instruktor starszy sierżant Tomasz Jamroziński. – Kursanci znajdują się tutaj w zaimprowizowanej sytuacji, w której czołg Leopard 2A4 stoi uszkodzony w leju. Ich zadaniem, jako załogi wozu bergepanzer 2, jest wyciągnięcie pojazdu z dołu przy pomocy wyciągarki. Następnie muszą podłączyć hol sztywny – zrelacjonował sierżant Jamroziński. – W międzyczasie nastąpiło dodatkowe utrudnienie - w czołgu spadła gąsienica i muszą to własnymi siłami naprawić.

Przy pracy z wyciągarką główną lemiesz spychacza używany jest jako podparcie i podwyższenie bezpieczeństwa stateczności pojazdu. Natomiast holowanie za pomocą lin w terenie może się odbywać w wyjątkowych wypadkach.

Po wykonaniu ewakuacji uszkodzonego pojazdu z trudnego terenu zmieniono sposób ewakuacji na urządzenie holownicze. Holowany wóz został przemieszczony w bezpieczne miejsce celem dokonania weryfikacji uszkodzeń.

– Zostałem wytypowany na kurs kierowców – operatorów ciągnika ewakuacyjnego bergepanzer 2 przez przełożonego, a jestem żołnierzem, który niedawno ukończył służbę przygotowawczą – powiedział szeregowy Mateusz Lewandowski z 34 BKPanc. – Cenię sobie zajęcia praktyczne, ponieważ wiedza praktyczna uzupełnia wiedzę teoretyczną. Wcześniej nie miałem styczności z ciężkim sprzętem wojskowym. Nie wiedziałem też, ile czynności należy wykonać, aby przetransportować uszkodzoną jednostkę sprzętową i jakiej trzeba wiedzy, aby zrobić to zachowując warunki bezpieczeństwa.

Tekst: kpt. Waldemar Smętek

red. PZ

autor zdjęć: Katarzyna Przepióra

dodaj komentarz

komentarze


Hiszpański palimpsest
 
Animus Fortis, czyli mężny duch
Wojsko inwestuje w Limanowej
Zmiany w dodatkach stażowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część pierwsza
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Zbrodnia made in ZSRS
Sportowcy podsumowali 2023 rok. Teraz czas na igrzyska olimpijskie
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Przygotowania czas zacząć
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Rakiety dla Jastrzębi
Optyka dla żołnierzy
Cena wolności
Stoltenberg: NATO cieszy się społecznym poparciem
Psiakrew, harmata!
Prawda o zbrodni katyńskiej
Jeśli nie Jastrząb, to…
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ogień w podziemiu
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Zapomniana Legia Cudzoziemska
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Byk i lew, czyli hiszpańsko-brytyjska światowa corrida
Odstraszanie i obrona
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Prezydent Andrzej Duda w Forcie Stewart
Mjr rez. Arkadiusz Kups: walka to nie sport
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
W Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Jak wyszkolić pilota F-16?
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Kurs z dzwonem
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Mundury w linii... produkcyjnej
Święto wojskowego sportu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
V Korpus z nowym dowódcą
Wojna w świętym mieście, część druga
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Weterani i bokser „Master”
Centrum szkolenia dla żołnierzy WOC-u
25 lat w NATO – serwis specjalny
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Inwestycje w bezpieczeństwo granicy
NATO na północnym szlaku
Wojna w świętym mieście, epilog
Choć odeszli, trwają w naszych myślach
Szpej na miarę potrzeb

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO