Żołnierze i pracownicy wojska Dowództwa Generalnego RSZ oraz jednostek bezpośrednio podległych doskonale wywiązali się z zadań związanych z organizacyjnym zabezpieczeniem szczytu NATO w Warszawie. Dzięki zaangażowaniu i dobrej koordynacji działań udało się zrealizować wszystkie zadania w obszarze transportu (lądowego i lotniczego), wzmocnienia obrony powietrznej, reagowania kryzysowego oraz przygotowania i zabezpieczenia Ogólnopolskich Dni NATO.
Praca nad przygotowaniem, organizacją, a następnie zabezpieczeniem tak potężnego przedsięwzięcia, jakim był szczyt NATO, wymagała dużego zaangażowania i właściwej koordynacji podjętych działań. W sumie w pracach poszczególnych grup, zespołów i zgrupowań wzięło udział kilka tysięcy żołnierzy i pracowników wojska Dowództwa Generalnego i podległych jednostek wojskowych.
Po otrzymaniu zadania od ministra obrony narodowej, dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych generał broni dr Mirosław Różański rozkazem powołał Grupę Koordynacyjną DG RSZ ds. organizacyjnego zabezpieczenia szczytu, która rozpoczęła działania już na kilka tygodni przed spotkaniem przywódców Sojuszu Północnoatlantyckiego. Pracą Grupy kierował zastępca dowódcy generalnego generał dywizji pilot Jan Śliwka, który również z upoważnienia dowódcy generalnego, uchwałą Międzyresortowego Zespołu ds. Przygotowania Szczytu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, został wskazany jako osoba odpowiedzialna za obszar przygotowań „Transport – plan i organizacja”.
Oficerowie Grupy Koordynacyjnej nadzorowali cztery zasadnicze obszary: transportu (lotniczego i lądowego), wzmocnienia obrony powietrznej, reagowania kryzysowego oraz zabezpieczenia Ogólnopolskich Dni NATO w 16 miastach wojewódzkich.
W obszarze transportu lądowego, w ramach prowadzonych prac przygotowano i zrealizowano m.in. zakup usługi wynajmu ponad 400 pojazdów, ponadto do zabezpieczenia transportu wydzielono ponad 170 pojazdów z Dowództwa i podległych jednostek. W Centrum Szkolenia Łączności i Informatyki w Zegrzu utworzono również Wojskowe Zgrupowanie Zadaniowe ds. Transportu. Łącznie wykonano ponad 2600 różnego rodzaju konwojów.
W obszarze transportu lotniczego powołano do działania Centrum Wsparcia, odpowiedzialne za koordynację ruchu naziemnego samolotów, zarządzanie ruchem kolumn samochodowych oraz kierowanie pasażerów i bagażu w czasie przylotów oraz odlotów. W ramach realizacji operacji przylotów oraz odlotów samolotów delegatów biorących udział w szczycie, w Warszawie zrealizowano w sumie 250 operacji lotniczych, na lotniskach Warszawa-Okęcie, Modlin i Powidz. Bardzo ważna była współpraca z Przedsiębiorstwem Państwowych Portów Lotniczych, w ramach której m.in. uzgodniono i wdrożono zasady odpraw granicznych oraz celnych, podczas realizacji przylotów/odlotów delegacji uczestniczących w szczycie NATO.
W obszarze wzmocnienia obrony powietrznej przede wszystkim wydzielono dodatkowe siły do wzmocnienia systemu obrony przeciwlotniczej: samoloty MiG-29, F-16, śmigłowce W-3PL, W-3W oraz SW-4. Udzielono również wsparcia logistycznego dla Sił Zbrojnych Norwegii, związanego z włączeniem zestawu rakietowego ziemia-powietrze NASAMS do systemu obrony powietrznej RP. Zrealizowano także zadania w zakresie wsparcia pracy bezzałogowego systemu powietrznego Hermes 900.
W obszarze reagowania kryzysowego: do zabezpieczenia antyterrorystycznego wydzielono siły i środki, w tym pojazdy i śmigłowce z jednostek Wojsk Specjalnych, 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego oraz 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. W zabezpieczeniu inżynieryjnym uczestniczyli żołnierze z 2 Pułku Saperów i 2 Pułku Inżynieryjnego. Udzielono też wsparcia Żandarmerii Wojskowej i dla Biura Ochrony Rządu w zakresie zabezpieczenia inżynieryjnego i obrony przed bronią masowego rażenia.
Nie mniej ważnym aspektem działań była organizacja oraz koordynacja udziału żołnierzy i sprzętu w imprezach pod nazwą Ogólnopolskie Dni NATO, które 8 i 9 lipca odbyły się w 16 miastach na terenie 15 województw. Łącznie do zabezpieczenia pokazów wydzielono ponad 1000 żołnierzy oraz blisko 350 sztuk sprzętu z kilkudziesięciu jednostek wojskowych, m.in. okręty ORP Grom i ORP Sęp, czołgi Leopard 2A5 i PT-91, transportery Rosomak, pojazdy HMMWV, śmigłowce Mi-24 i Mi-17 oraz samoloty Bryza. Do przewozu sprzętu ciężkiego użyto 31 zestawów niskopodwoziowych. Zapewniono również prezentację dodatkowego sprzętu specjalistycznego m.in. łączności i informatyki, OPL, radiotechnicznego, rozpoznania, zabezpieczenia medycznego, rakietowego, artyleryjskiego, saperskiego i obrony przed bronią masowego rażenia. Na wysokości zadania stanęli również wojskowi kucharze: przygotowano i wydano blisko 39000 porcji tradycyjnej wojskowej grochówki.
Obok miast wojewódzkich, przygotowano również pokaz sprzętu na Błoniach Stadionu PGE Narodowy, tuż obok miejsca w którym zapadały kluczowe decyzje uczestników szczytu. Zorganizowano także defiladę lotniczą państw NATO, z udziałem samolotów z Czech, Hiszpanii, Niemiec, Polski, Rumunii, Słowacji, Turcji, Węgier i Włoch oraz natowskiego samolotu rozpoznawczego Awacs.
Żołnierze i pracownicy wojska z Dowództwa Generalnego RSZ i jednostek wojskowych wzięli udział w zabezpieczeniu wystawy systemu AGS (przy PGE Stadionie Narodowym), w pracy Międzynarodowego Centrum Medialnego szczytu NATO, przy zabezpieczeniu pobytu zagranicznych delegacji oraz przy zabezpieczeniu medycznym. W celu zapewnienia właściwej ochrony sanitarnohigienicznej oraz osłony przeciwepidemicznej wydzielono grupę zadaniową z Centrum Reagowania Epidemiologicznego SZ RP oraz przekazano ją
w podporządkowanie dyrektora Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia. Wydzielono również żołnierzy do realizacji zadań w zakresie ochrony informacji niejawnych i grupę oficerów do Resortowego Zespołu Koordynacyjnego. W dniach od 6 do 10 lipca, na potrzeby koordynacji działań podczas szczytu wzmocniono Dyżurną Służbę Operacyjną - Połączone Centrum Operacyjne Dowództwa Generalnego RSZ, gdzie wyznaczeni oficerowie pełnili całodobową służbę w systemie dyżurowym.
Tekst: ppłk Krzysztof Komorowski, mjr Michał Romańczuk
autor zdjęć: DGRSZ
komentarze