moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zmodernizowana Bryza wróciła do bazy

Transportowa Bryza o numerze bocznym 1003 została wyposażona w nowy silnik, podwozie i centralny punkt tankowania. Samolot należy do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej i jest jednym z siedmiu, które w ostatnim czasie przeszły podobną modernizację. Zmiany ułatwią szkolenie pilotów i użytkowanie maszyn.

Bryza o numerze 1003 na co dzień stacjonuje w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego na gdyńskich Babich Dołach. Ostatnie miesiące spędziła w Mielcu, gdzie specjaliści z tamtejszych zakładów lotniczych zajmowali się jej modernizacją. Na macierzyste lotnisko wróciła kilka dni temu. – Samolot został wyposażony w nowy zespół napędowy. Silniki TWD-10B z trójpłatowym śmigłem zastąpiono napędem PZL-10S ze śmigłem Hartzell o pięciu płatach – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Zmiana była konieczna, ponieważ stare silniki przestały być produkowane i powoli zaczynało brakować do nich części zamiennych – dodaje.

Poza tym lotnikom morskim zależało na tym, aby we wszystkich Bryzach, z których na co dzień korzystają, zespoły napędowe były takie same. Ułatwia to zarówno szkolenie załóg, jak i codzienną eksploatację maszyn. – Po modernizacji samolot jest płynniejszy w pilotażu. Mniej są odczuwalne wstrząsy związane ze zmianą mocy silnika czy kierunku lotu – mówi kmdr ppor. Grzegorz Gołas, pilot Bryzy. Ale zmian jest więcej. – Bryza zyskała nowe podwozie oraz centralny punkt tankowania – informuje kmdr ppor. Cichy. Do tej pory, aby wypełnić zbiorniki paliwem, należało wejść po drabince na wysokość każdego ze skrzydeł i podłączyć przewód. – Zajmowało to trochę czasu – przyznaje rzecznik brygady. – Teraz wlew paliwa znajduje się na niewielkiej wysokości, na lewej burcie maszyny, paliwo zaś jest tankowane pod ciśnieniem – dodaje.

Podobnej modernizacji zostało poddanych siedem z czternastu Bryz, którymi dysponuje Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej. Jako pierwsze w mieleckich zakładach znalazły się dwie maszyny monitoringu ekologicznego, a potem trzy Bryzy patrolowe stacjonujące w Siemirowicach. Do tego doszły dwa samoloty transportowe z Gdyni-Babich Dołów. – Pozostałe maszyny nie wymagają takich prac, bo już wcześniej miały silniki PZL-10S – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy.

Jednak gdyńskie Bryzy wróciły z Mielca odmienione również pod innym względem. Zostały pomalowane na kolor szary, charakterystyczny dla lotnictwa morskiego. – Nie miały takiego wcześniej, ponieważ nie służyły u nas od początku. W 2012 roku przejęliśmy je z jednostek sił powietrznych – wspomina kmdr ppor. Cichy. W tej chwili takie barwy ma 13 z 14 Bryz. Ostatnia jest biała. Jej kolor nawiązuje do Wellingtonów, które podczas II wojny światowej służyły w 304 Dywizjonie Bombowym „Ziemi Śląskiej” im. Księcia Józefa Poniatowskiego. Tradycje tej formacji dziedziczy Kaszubska Grupa Lotnicza.

Lotnictwo morskie dysponuje Bryzami w czterech wersjach. Maszyny służą między innymi do rozpoznania jednostek nawodnych, wskazywania celów okrętom, samolotom uderzeniowym oraz Morskiej Jednostce Rakietowej, biorą też udział w misjach poszukiwawczo-ratowniczych i poszukiwaniu okrętów podwodnych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~Hamer
1479285060
Oddano amerykanom Mielec w cenie złomu i natychmiast zamówiono Bryzy w cenie 3x wyższej niż była przed oddaniem zakładu amerykanom (!) Bryzy,które jak określono są zbędne i nie potrzebne WP (...) Teraz przeprowadza się modernizację wymieniając kluczowe zespoły latawca. Najlepsze w tym wszystkim jest to,iż nigdzie nie podano ile ta modernizacja kosztowała i co w zamian jako offset dostajemy...!!!
69-AD-99-EB

Zbrodnia made in ZSRS
 
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Ocalały z transportu do Katynia
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Szpej na miarę potrzeb
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Mundury w linii... produkcyjnej
Święto stołecznego garnizonu
Kadisz za bohaterów
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Głos z katyńskich mogił
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Na straży wschodniej flanki NATO
Ramię w ramię z aliantami
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Rakiety dla Jastrzębi
Szarża „Dragona”
NATO na północnym szlaku
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Wojna w świętym mieście, część druga
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
V Korpus z nowym dowódcą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
SOR w Legionowie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Sprawa katyńska à la española
Przygotowania czas zacząć
Zmiany w dodatkach stażowych
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Prawda o zbrodni katyńskiej
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wojna w świętym mieście, epilog
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Zachować właściwą kolejność działań
Strażacy ruszają do akcji
Kolejne FlyEle dla wojska
Sandhurst: końcowe odliczanie
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
NATO on Northern Track
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Optyka dla żołnierzy
Barwy walki
Charge of Dragon
Odstraszanie i obrona
Front przy biurku
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO