moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nauta zbuduje okręt dla Svenska Marinen

Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni zbuduje na potrzeby Szwedzkiej Królewskiej Marynarki Wojennej okręt rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT). Firma, która jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, będzie odpowiedzialna za budowę platformy okrętu. Nowa jednostka ma wejść do służby w Svenska Marinen do końca 2020 roku.

Jednostka, która powstanie przy współpracy z Nautą zastąpi w szwedzkiej marynarce wojennej okręt rozpoznawczy HMS „Orion”.

Gdyńska Nauta będzie podwykonawcą kontraktu, jaki na dostawę okrętu dla szwedzkiej marynarki wojennej zawarł koncern Saab. Zgodnie z umową pomiędzy Saabem a szwedzką agencją zamówień obronnych FMV, nowy okręt typu SIGINT ma trafić do Svenska Marinen najpóźniej do końca 2020 roku, a za jego zaprojektowanie, zbudowanie i dostawę, szwedzki koncern zbrojeniowy zainkasuje 730 milionów koron szwedzkich (około 320 mln zł).

Polska firma odpowiedzialna będzie za zbudowanie, zwodowanie i wstępne próby morskie platformy okrętu. Umowę w tej sprawie podpisali dziś Sławomir Latos, prezes Stoczni Remontowej Nauta oraz Håkan Buskhe, prezes Saaba i Gunnar Wieslander, dyrektor obszaru biznesowego Saab Kockums. Ani Nauta, ani Saab nie ujawniły wartości podpisanej umowy. Nie jest znany także termin, w jakim ma zostać wykonana „polska” część kontraktu.

Po zakończeniu budowy i testów w Polsce okręt trafi do stoczni w Karlskronie, gdzie zainstalowane zostanie na nim specjalistyczne wyposażenie rozpoznania elektronicznego – czyli m.in. różnego typu radary. Po doposażeniu jednostki przeprowadzone zostaną próby morskie, po których pozytywnym zaliczeniu okręt zostanie przekazany szwedzkiej armii.

Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab odpowiedzialny za Polskę i kraje bałtyckie podkreśla, że szwedzki koncern ma pełne zaufanie, iż polska stocznia podoła trudnemu wyzwaniu, jakim jest budowa okrętu rozpoznawczego. – Okręty wywiadowcze muszą wyróżniać się niezawodnością. Stocznia Remontowa Nauta jest doświadczonym partnerem, z wysokimi kwalifikacjami – komentował.

W to, że współpraca z Saabem jest ogromną szansą dla Nauty mocno wierzy jej prezes, Sławomir Latos. – Jesteśmy firmą, która bardzo szybko się rozwija, stawia na innowacyjność, odważnie i z powodzeniem wchodzi na nowe obszary techniczne. Udział w tym przedsięwzięciu będzie dla stoczni szansą na dalszy, dynamiczny rozwój i możliwość zwiększenia portfela zamówień na statki, nie tylko na arenie krajowej – podkreślał.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Swedish Defence Forces, PGZ

dodaj komentarz

komentarze


Ostatnie szlify na „Wodniku”
 
Pierwsza potyczka w wojnie polsko-bolszewickiej
Wojsko szkoli z zarządzania kryzysowego
Invictus Games. Zawody inne niż wszystkie
Foch stawia warunki
Następca amunicji 5,56 mm
Natychmiastowa reakcja polskich myśliwców
Wojsko podsumowało 2024 rok
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Posłowie o wojskach medycznych
Fenomen podziemnej armii
Dobre starty lekkoatletów CWZS-u w hali
Konsorcjum robotyczne
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Negocjacje czas zacząć
Opanować miasto wspólnymi siłami
Invictus Games: Finał siatkówki bez Polaków
Pamięci żołnierzy AK
What Can Europe Do?
Wojna w boksie
Niepokonani!
Przez uchylone okno
Great Game of Interests
Walka w półcieniu
Koniec zimowych zmagań Polaków na Invictus Games
Początek zmagań na Invictus Games
„Feniks” z pomocą dla… przedszkolaków
Polska nie zawiesza współpracy z Koreą Południową
Marynarze i komandosi zwalczają dywersję na morzu
Rusza program „Szpital Przyjazny Wojsku”
Nowelizacja prawa lotniczego – MON chce listy wysokich budynków
Najważniejsze dni od wielu miesięcy
Sprzęt US Army pod opieką Polaków
Bałtyk pod strażą
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Szef Pentagonu: Polska wzorem dla innych
Nie żyje Juliusz Kulesza „Julek”
Wspólna misja – bezpieczeństwo
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Brave Band ‘25” na półmetku
Parośla – laboratorium zbrodni
Medale za biegówki i skeleton
Śmierć zagończyka
Pete Hegseth: Mamy podobny etos wojownika
Mikrodrony nad poligonem
Trzy tysiące Piorunów ze Skarżyska-Kamiennej
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Jak działają sojusznicy
Koreański koncern zaprzecza medialnym doniesieniom
Zapomniana historia w Hohenfels
Siedząc na krawędzi
Świeże siły w Jasionce
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
AI pod kontrolą
Cel: odbudować i być gotowym na zagrożenia
Na „nieludzką ziemię”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
11 lat walki o zdrowie. Pomóżmy Antosi rozwijać się lepiej
Szef Pentagonu w Europie
Jałta. Symbol zdrady
Zmiany w zadaniach korpusu czy kontynuacja?
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Polska oferta zbrojeniowa dla Ukrainy
Bezpieczeństwo jest najważniejsze

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO