moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Przetarg czy z wolnej ręki? Posłowie dyskutowali o samolotach dla VIP

21 czerwca wyląduje w Polsce pierwszy „mały” samolot do przewozu najważniejszych osób w państwie – mówił dziś w Sejmie wiceminister Bartosz Kownacki. Maszyna Gulfstream G550 w swój pierwszy rejs z politykami na pokładzie wyruszy na jesieni. Do tego czasu wojskowi piloci muszą przejść szkolenie, tak by dokładnie poznać możliwości samolotu.

Wiceminister Bartosz Kownacki, który w MON odpowiada za zakupy uzbrojenia i sprzętu dla wojska, był gościem sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Chociaż Kownacki poinformował posłów o terminie dostawy „małego” samolotu dla VIP (Gulfstream G550), posiedzenie komisji dotyczyło kontraktu na dostawę trzech „średnich” maszyn typu Boeing B737-800NG/BBJ2. Umowę na kupno tych ostatnich MON podpisał 31 marca tego roku z The Boeing Company. Kontrakt o wartości ponad 2 mld zł został zawarty w trybie z wolnej ręki i to stało się głównym tematem dyskusji na posiedzeniu komisji.

Posłowie opozycji pytali przedstawicieli resortu obrony, dlaczego samoloty dla VIP nie zostały kupione w trybie otwartego przetargu. – Mieliśmy do czynienia z nieuzasadnionym faworyzowaniem jednego producenta, firmy Boeing – przekonywał Czesław Mroczek (PO), były wiceminister obrony, a obecnie wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Obrony. – Nawet Krajowa Izba Odwoławcza, która przyglądała się tej sprawie, uznała, iż „postępowanie było prowadzone z powziętym z góry zamiarem”, że kontrakt trafi do Boeinga – mówił poseł Mroczek.

Wiceminister Bartosz Kownacki zaprzeczał zarzutom. Przypomniał, że choć kwestia kupna samolotów dla najważniejszych osób w państwie była sprawą priorytetową, poprzedni rząd nie potrafił jej rozstrzygnąć. – Przez 6 lat rząd PO-PSL wydał na czarter samolotów dla VIP aż 300 milionów złotych. To kwota, za którą można było kupić mały, nowy samolot. Nie wiem czemu woleliście wynajmować niż kupić? – pytał Kownacki.

Wiceminister przypomniał także, że zanim doszło do wyboru dostawcy samolotów, był prowadzony przetarg, ale okazało się, że z żadną z dwóch firm, które się do niego zgłosiły, nie można podpisać umowy. Pośrednik, czeska firma Glomex oraz amerykański Boeing wprawdzie zaproponowały samolot Boeing B737, ale jego cena była zbyt wygórowana. Co więcej, złożone oferty miały błędy prawne i z tego powodu musiały być odrzucone. Dopiero po unieważnieniu przetargu Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął procedurę zakupu samolotów z wolnej ręki. Negocjacje rozpoczął bezpośrednio z producentem samolotów Boeing. – Gdybyśmy nie wybrali dostawcy z wolnej ręki, nie moglibyśmy kupić samolotów dla VIP przez najbliższe kilka lat – przekonywał Bartosz Kownacki. A to dlatego – jak mówił – że obecnie na rynku nie ma już samolotów o sprawdzonej konstrukcji, a koncerny lotnicze ruszają z produkcją nowych, a więc jeszcze nie sprawdzonych w praktyce modeli maszyn. – Baliśmy się choroby wieku dziecięcego, czyli tego, że nagle okaże się, iż nowa konstrukcja samolotu ma jakieś wady. Tymczasem Boeing miał w linii produkcyjnej dwie ostatnie maszyny starego typu, takie jakie nam odpowiadały. Musieliśmy się szybko decydować – tłumaczył wiceminister.

Dodał, że dzięki negocjacjom bezpośrednio z producentem i zakupowi z wolnej ręki, polskiemu rządowi udało się wynegocjować niższą aż o 800 mln zł cenę niż ta, którą zaproponowano w ramach przetargu. – Nie wiem, czemu Platforma nas krytykuje. Może chodzi wam o to, by dać zarobić pośrednikom? – pytał wiceminister Kownacki.

Poseł Marcin Kierwiński (PO) przypomniał, że 23 czerwca Sąd Okręgowy w Warszawie ma wydać wyrok ws. orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej o naruszeniu przez MON przepisów o uczciwej konkurencji. KIO uznała, że MON faworyzowało przy zamówieniu na dostawę samolotów firmę Boeing. Ministerstwo nie zgadza się z tą opinią i zaskarżyło orzeczenie. Zdaniem posła PO, jeśli MON przegra postępowanie sądowe, Polska będzie musiała wypłacić odszkodowanie. – Sąd rozpatrzy tę sprawę. Jesteśmy przekonani, że będzie to rozstrzygnięcie na naszą korzyść – podkreślił wiceminister Kownacki. Dodał jednocześnie, że dokumenty na temat zakupu samolotów dla VIP przedstawi na niejawnym posiedzeniu sejmowej Komisji ds. Służb Specjalnych. – Chcemy, by to postępowanie było w pełni transparentne, ale też by wszyscy, którzy są uprawnieni, mieli świadomość zagrożeń, które w tym postępowaniu były i które miały miejsce oraz których, mam nadzieję skutecznie, udało nam się uniknąć – mówił wiceszef MON.

Padły też pytania, czy wygrana Boeinga ma związek z tym, że jednym z pracowników tej firmy był przez 27 lat Wacław Berczyński, były przewodniczący komisji smoleńskiej. – W tym postępowaniu nie było ani Berczyńskiego, ani żadnych posłów. To absurdalne stawiać takie zarzuty – mówił wiceminister.

JT

autor zdjęć: MON

dodaj komentarz

komentarze


Miejsce kobiet jest (również) w lotnictwie
 
Nowoczesna łączność dla armii
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Leopardy jadą na poligon
Ferie w mundurze
Air Show ’25 – do zobaczenia
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Zachód przeciwko „korsarzom”
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Którą drogą do armii?
Nowy szef CWCR
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Nowe mundury pod lupą 18 Dywizji
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Rusza morski „Dragon”
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Priorytety dla armii
„Brilliant Jump 2024”: finał długiego marszu
Palmiry – miejsce kaźni
Zamiana po włosku
Szwecja kolejnym członkiem NATO
Tylko sprawny żołnierz może być skuteczny na polu walki
Polska przystań brytyjskich jeńców
Kleszcze dla wojska
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
„Nie” dla wojskowej misji w Ukrainie
Nowoczesny system IBCS dla Wojska Polskiego
Walczyli o wolną Polskę, zginęli od kul UB
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Nagroda dla reporterów „Polski Zbrojnej”
Telefon zaufania dla żołnierzy
Ostrożnie! Czołgi na drodze
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Lotnictwo i kobiety
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Wielki test w West Point coraz bliżej
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Będzie za co kupić koreańską broń
W Jachrance o skokach spadochronowych
Eurofightery znowu w Polsce
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Sztandar dla Dowództwa WOT
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Andrzej Grzyb: Ws. obrony cywilnej liczę na porozumienie ponad podziałami
Żołnierze NATO nie pojadą do Ukrainy
Przerwany lot „Orlika”
Pamiętamy o Niezłomnych
Tajna misja polskiej agentki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO