moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskową ciężarówką na górskich stokach

Kiedy korzystać z urządzeń wspomagających układ hamulcowy? Jak na śliskiej nawierzchni zachowuje się ciężarówka z przyczepą i co to są przekłamania noktowizji? Kierowcy z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej uczyli się prowadzić pojazdy terenowe w warunkach górskich. Szkolenie w Sudetach to część przygotowań do misji na Bałkanach.


Polscy żołnierze kontyngentu KFOR na misji w Kosowie

Do Ośrodka Szkolenia Piechoty Górskiej „Jodła” w Dusznikach-Zdroju przyjechało sześćdziesięciu kierowców z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. Część z nich wyjedzie w czerwcu przyszłego roku na XXXVIII zmianę Polskiego Kontyngentu Wojskowego KFOR (Kosovo Force). Przed misją czekało ich szkolenie z jazdy samochodami ciężarowo-terenowymi, osobowo-terenowymi oraz quadami w terenie górskim.

– Warunki w Kosowie są zbliżone do tych, jakie panują w naszych górach. W ciągu paru chwil wszystko potrafi zmienić się o sto osiemdziesiąt stopni. Na drodze panuje dobra widoczność, wjeżdżamy w kotlinę i nagle pojawia się mgła, do tego zaczyna padać śnieg z deszczem – mówi st. kpr. Marcin Chmielewski, dowódca drużyny transportowej z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. Jako kierowca wojskowy z 15-letnim stażem oraz doświadczeniem z misji w Iraku podkreśla, że żołnierzom wyjeżdżającym do Kosowa nie wystarczy szkolenie na poligonie. – Dopiero góry pokazują, jakim wyzwaniom musi sprostać kierowca.

W dzień w kolumnie, nocą z noktowizją

Kurs podzielono na dwie części. W ciągu dnia żołnierze uczyli się prowadzić pojazdy po drogach publicznych i leśnych duktach. Trasa wiodła przez wzniesienia o poziomie nachylenia sięgającym czternastu stopni oraz kilkukilometrowe serpentyny. – Głównym celem była nauka jazdy w kolumnie. Przed wyjazdem określiliśmy z jaką prędkością będą się przemieszczać prowadzone przez żołnierzy pojazdy oraz jakie odstępy muszą zachować – opowiada st. chor. sztab. Tomasz Majrowski z Centrum Szkolenia Logistyki. Instruktorzy z Centrum w Grudziądzu czuwali nad szkoleniem i bezpieczeństwem kierowców.

Podczas jazdy żołnierze poznawali także specyfikę działania pojazdów. Uczyli się oceniać ich nadsterowność i podsterowność, czyli zachowanie na zakrętach, a także podczas zjazdów oraz podjazdów pod wzniesienia. – Kierowcy zdobywali te umiejętności w ekstremalnych warunkach. Wszystko po to, aby na misji nie dać się zaskoczyć – dodaje st. chor. sztab. Majrowski.

Żołnierze przyznają, że nie było łatwo. – Przekonałem się, że siła, z jaką przyczepa pcha pojazd podczas zjazdu na śliskiej nawierzchni może zaskoczyć. Te pojazdy przeznaczone są do przewozu żołnierzy, dobrze więc, że nasi młodsi kierowcy mogli przekonać się o zagrożeniu – podkreśla st. kpr. Marcin Chmielewski.

Druga część szkolenia przeprowadzona została nocą. – Jazda w noktowizorze jest trudniejsza. Dochodzi do tak zwanego przekłamania, obiekty widziane przez kierowcę zdają się być o kilkadziesiąt centymetrów bliżej niż w rzeczywistości. Duże znaczenie mają także warunki atmosferyczne, czy panuje pełne zaciemnienie czy też akurat mamy pełnię – wyjaśnia instruktor. Dlatego żołnierze muszą nauczyć się uwzględniać te czynniki i właściwie koordynować tor jazdy. Zadanie wymaga wielu godzin treningu.

Pod okiem instruktora

Podczas szkolenia instruktorzy na bieżąco udzielali kierującym wskazówek. Podpowiadali na przykład kiedy wyłączyć retarder (system wspomagający układ hamulcowy – przyp. red.) i przystąpić do hamowania pulsacyjnego. – Zwracali także uwagę na to, czy poprawnie eksploatujemy sprzęt. Tego też należy się nauczyć – mówi kpt. Michał Gleba, dowódca kompanii logistycznej 7 Batalionu Kawalerii Powietrznej z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej.

Instruktorzy podkreślają, że kierowcy muszą zdobyć takie umiejętności, aby prowadząc pojazd byli w stanie zapewnić bezpieczeństwo przewożonym żołnierzom. – Uważam, że po tego rodzaju szkoleniu żołnierze są w pełni przygotowani, by poradzić sobie na misji – podsumowuje kpt. Gleba.

Na XXXVIII zmianę PKW KFOR wyjedzie ok. 150 żołnierzy z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. W operacji stabilizacyjnej w Kosowie Polacy uczestniczą od połowy 1999 roku. Do głównych zadań Polskiego Kontyngentu Wojskowego należy monitorowanie przestrzegania porozumień i traktatów międzynarodowych. Żołnierze wspierają lokalne władze i jednostki porządkowe w utrzymywaniu bezpieczeństwa, patrolują i nadzorują wyznaczoną strefę odpowiedzialności.

Michał Zieliński

autor zdjęć: KFOR

dodaj komentarz

komentarze


Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
 
Optyka dla żołnierzy
Rakiety dla Jastrzębi
Mjr rez. Arkadiusz Kups: walka to nie sport
Stoltenberg: NATO cieszy się społecznym poparciem
Ogień w podziemiu
Zbrodnia made in ZSRS
NATO na północnym szlaku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Sportowcy podsumowali 2023 rok. Teraz czas na igrzyska olimpijskie
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Jak wyszkolić pilota F-16?
Animus Fortis, czyli mężny duch
Mundury w linii... produkcyjnej
Cena wolności
Święto wojskowego sportu
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Centrum szkolenia dla żołnierzy WOC-u
Choć odeszli, trwają w naszych myślach
Byk i lew, czyli hiszpańsko-brytyjska światowa corrida
Wojna w świętym mieście, część pierwsza
Weterani i bokser „Master”
Prezydent Andrzej Duda w Forcie Stewart
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Przygotowania czas zacząć
W Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Ramię w ramię z aliantami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Psiakrew, harmata!
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Kurs z dzwonem
Wojna w świętym mieście, epilog
Wojna w świętym mieście, część druga
Prawda o zbrodni katyńskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
25 lat w NATO – serwis specjalny
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Wojsko inwestuje w Limanowej
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Ocalały z transportu do Katynia
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Zapomniana Legia Cudzoziemska
Szpej na miarę potrzeb
V Korpus z nowym dowódcą
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Odstraszanie i obrona
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Głos z katyńskich mogił
Sprawa katyńska à la española
Hiszpański palimpsest
Inwestycje w bezpieczeństwo granicy
Zmiany w dodatkach stażowych
Jeśli nie Jastrząb, to…

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO