moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Uczniowie z całej Polski włączyli historię – efektem blisko 200 oryginalnych projektów

Pokoje zagadek, gry planszowe, rozmowy ze świadkami historii, filmy, sztuki teatralne i komiksy – w ramach II edycji akcji BohaterON – włącz historię! nauczyciele i uczniowie ze szkół z całej Polski zrealizowali prawie 200 autorskich miniprojektów związanych z Powstaniem Warszawskim i Polskim Państwem Podziemnym. Zespół kampanii wraz z Instytutem Pamięci Narodowej wyłonił trzy zwycięskie drużyny, które w nagrodę wybiorą się na wycieczkę po wojennej Warszawie i spotkają z uczestnikiem walk o stolicę. 

W realizowaną wspólnie z Instytutem Pamięci Narodowej i pod patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej część edukacyjną kampanii BohaterON – włącz historię! zaangażowało się 162 nauczycieli i edukatorów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski. Na początku pedagodzy wzięli udział w seminariach, podczas których poznali aktywne formy nauczania oraz dowiedzieli się, jak przeprowadzić rozmowę ze świadkiem historii i jak takie nagranie wykorzystać podczas zajęć z młodzieżą. Następnie nie tylko wykorzystywali wypraktykowane metody w pracy z uczniami, ale również realizowali autorskie inicjatywy promujące historię Polskiego Państwa Podziemnego i Powstania Warszawskiego. Pokłosiem ich działań jest prawie 200 miniprojektów.

– Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem kreatywności uczniów i nauczycieli. Projekty były różnorodne – od konkursów i wystaw przez szkolne akademie po gry miejskie i krótkometrażowe filmy. Młodzież zaangażowała w swoje działania nie tylko społeczność szkolną, ale także lokalne instytucje i osoby prywatne. Co dla nas szczególnie istotne, wiele grup projektowych nawiązało kontakt z miejscowymi organizacjami kombatanckimi i świadkami historii, przeprowadzając z nimi wywiady wykorzystywane później podczas lekcji. Bardzo trudno było nam wybrać trzy zwycięskie zespoły. – mówi Agnieszka Łesiuk-Krajewska, przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego kampanii BohaterON – włącz historię!

Podczas oceny projektów organizatorzy kampanii brali pod uwagę przede wszystkim mnogość i różnorodność działań podjętych przez uczniów, wyjście poza szkolne mury – zaangażowanie w akcję społeczności lokalnych, a także realizację spotkań ze świadkami historii. W rywalizacji placówek z całej Polski zwyciężyły:

– Szkoła Podstawowa nr 16 im. Tadeusza Kościuszki w Białymstoku (woj. podlaskie) – koordynator Beata Jatel;

– Szkoła Podstawowa nr 33 im. Funduszu Narodów Zjednoczonych w Olsztynie (woj. warmińsko-mazurskie) – koordynator Joanna Mieszczyńska;

– Szkoła Podstawowa nr 1 im. Wojciecha Bogusławskiego w Suchym Lesie (woj. wielkopolskie) – koordynator Ewa Groszewska.

Poza realizacją szeregu działań angażujących instytucje lokalne, wyjazdami edukacyjnymi i spotkaniami z żołnierzami Armii Krajowej, uczniowie Szkoły Podstawowej nr 33 w Olsztynie nawiązali kontakt z byłymi więźniami obozu Stutthof: łączniczkami i sanitariuszkami Powstania Warszawskiego – Marią Kowalską „Myszką" i Barbarą Braun "Basię Białą", a także Edwardem Andersem i Piotrem Łubieńskim, poznając ich indywidualne losy.

Uczestnicy projektu w Suchym Lesie zajęli się uporządkowaniem grobów bohaterów walk o stolicę spoczywających w Poznaniu, zorganizowali „Dzień gier historycznych” autorstwa uczniów, a także przedstawili Powstanie Warszawskie w komiksie; z kolei dzieci ze Szkoły Podstawowej w Białymstoku na podstawie wspomnień Powstańca harcerza Tymoteusza Duchowskiego przygotowały inscenizację „Mały Powstaniec”, koncert piosenek patriotycznych i szkolny quiz Kahoot! dotyczący Polskiego Państwa Podziemnego i Powstania Warszawskiego.

– Udział w kampanii umożliwił nam „wyjście” poza klasę, poza zwykłą lekcję i spotkanie z bezpośrednimi świadkami historii. Różne działania podejmowane w ramach akcji, a w szczególności osobisty kontakt z Powstańcami poprzez listy, według moich uczniów, był najlepszym sposobem obcowania z „żywą historią” – napisała w sprawozdaniu z przeprowadzonego projektu Beata Jatel, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 16 im. Tadeusza Kościuszki w Białymstoku.

Wysoki poziom realizowanych projektów, nieszablonowe podejście do tematu oraz kreatywność młodego pokolenia skłoniły organizatorów do przyznania nagród dodatkowych. Wyróżnionych zostało pięć szkół:

III Liceum Ogólnokształcące w Świdnicy (woj. dolnośląskie) – koordynator Joanna Szałek – za  projekt „Świdnicka Sztafeta Pokoleń” i kontakt z członkami organizacji kombatanckich i związków żołnierskich;

XIV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta w Lublinie (woj. lubelskie) – koordynatorzy Małgorzata Sidor i Bartosz Czajka – za film o trudach partyzanckiego życia;

XIII Liceum Ogólnokształcące im. Marii Piotrowiczowej w Łodzi (woj. łódzkie) – koordynator Ilona Fituch – za grę szkolną „Kurier PPP”, której uczestnicy wcielili się w kurierów Polskiego Państwa Podziemnego i – za pomocą oryginalnej scenografii – przenieśli się na chwilę w realia wojennej Warszawy;

Zespół Szkół Techniczno-Ekonomicznych w Skawinie (woj. małopolskie) – koordynator Piotr Kazana – za organizację przez zespół projektowy warsztatów dla innych szkół z regionu i wykorzystanie niestandardowych metod nauczania;

Zespół Szkół Specjalnych nr 105 im. Juliana Tuwima w Poznaniu (woj. wielkopolskie) – koordynator Łukasz Hampel – za przygotowanie Escape Room '44, w którym uczniowie mogli wcielić się w schwytany oddział powstańców warszawskich i przez 45 minut zaplanować i uskutecznić ucieczkę.

– Zaangażowanie uczniów i nauczycieli w realizację autorskich projektów okazało się strzałem w dziesiątkę. Tak naprawdę wszystkie zespoły zasłużyły na wyróżnienie. Młodzi ludzie po raz kolejny udowodnili, że mają głowy pełne wspaniałych pomysłów. Przeprowadzenie własnych inicjatyw od A do Z nie tylko pomogło im utrwalić wiedzę zdobytą podczas lekcji, ale również uwrażliwiło na losy ludzi żyjących w czasach II wojny światowej. W następnej edycji kampanii będziemy kontynuowali działania edukacyjne dla uczniów i nauczycieli. Niebawem ruszy rekrutacja. Już teraz zapraszamy wszystkich zainteresowanych – dodaje Agnieszka Łesiuk-Krajewska.

Laureaci akcji na początku czerwca wybiorą się na organizowaną dzięki wsparciu Instytutu Pamięci Narodowej wycieczkę po wojennej Warszawie. Oprócz zwiedzania Muzeum Powstania Warszawskiego i miejsc pamięci uczniowie będą mieli okazję porozmawiać z jednym z uczestników walk o stolicę. Wyróżnione placówki zostaną nagrodzone warsztatami przeprowadzonymi przez zespół kampanii BohaterON,a także pakietami materiałów dydaktycznych przekazanymi przez IPN.

BohaterON – włącz historię! to projekt mający na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego. Ma edukować społeczeństwo, pokazując nie tylko tło historyczne, ale także sukcesy, dramaty i emocje osób żyjących w czasach II wojny światowej. Kampania składa się z trzech głównych filarów: akcji wysyłania kartek do Powstańców Warszawskich, edukacji w szkołach oraz internetowego leksykonu Powstańców. Dotychczas odbyły się jej dwie edycje. Projekt jest realizowany przez Fundację Rosa i Fundację Sensoria.

Szersze informacje o kampanii są dostępne na stronie: www.bohateron.pl

red. PZ

autor zdjęć: materiały organizatora

dodaj komentarz

komentarze


Eurofightery znowu w Polsce
 
W szeregach największej podziemnej armii w Europie
Rozmowy w Pałacu Prezydenckim o bezpieczeństwie
Skromny początek wielkiej wojny
Pies, który skoczył z aparatem tlenowym
Lista trupich główek
Lekcje z frontu
Pierwszy skok
Którą drogą do armii?
Zamiana po włosku
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
„Avenger” na Monte Cassino
Cud w Trewirze
Spadochroniarze na Podlasiu
Invictus w zimowym stylu
Szef MON-u w Brukseli
Wojna o porządek świata
Nowe śmigłowce kawalerii
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Dobrowolsi – czas start!
Podwójny Półmaraton Komandosa
Śnieg może być groźną bronią
Walka w bliskim kontakcie to poważne wyzwanie
Miliardy dla Ukrainy w nowym budżecie UE
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Rusza kwalifikacja wojskowa
Ustawa budżetowa przyjęta przez parlament
Nagroda dla reporterów „Polski Zbrojnej”
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Pierwsze Homary-K w Wojsku Polskim
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Będą kolejne „Daglezje-P”
Bruksela przed szczytem
Zimowy sprawdzian podchorążych
W Poznaniu o cyberbezpieczeństwie
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Zmiany w dowództwie Żandarmerii Wojskowej
W rezerwie pasywnej będą oceny
Mistrzowie sportu w marynarce uhonorowani
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Zielone światło dla Barbary
Gwiazdy sportu dają lekcję
Lotnisko skażone, czyli chemicy na ćwiczeniach
Misja Polaków dobiegła końca. Czas na Niemców
Offset dla „Wisły”
Amerykański test czołgistów z 1 Brygady
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Szczury Pustyni dotarły do Polski
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Roszady personalne w PGZ-ecie
Operacja „Gryf” i „Rengaw” na Podlasiu
Liban uznany za strefę działań wojennych
Ślubowanie kadetów OPW
Abramsy pod dobrą opieką
Rakietowy szach
Zachód przeciwko „korsarzom”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO