moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Darłowska Anakonda uratowała trzyosobową rodzinę żeglarzy z Niemiec

W trakcie nocnej akcji na Bałtyku załoga śmigłowca ratownictwa morskiego W-3WARM Anakonda z Grupy Lotniczej w Darłowie uratowała trzyosobową rodzinę z Niemiec, która dryfowała niesterowanym jachtem.

Wczoraj, o godzinie 22.43 załoga dyżurna darłowskiej grupy lotniczej 44 Bazy Lotnictwa Morskiego otrzymała zadanie startu do rejonu ok. 30 mil morskich na północ od Kołobrzegu. Na określonej pozycji znajdował się jacht LINA, z trzyosobową rodziną narodowości niemieckiej, który stracił sterowność i nabierał wody.

Śmigłowiec W-3WARM Anakonda, dowodzony przez kpt. Tomasza Gierczyńskiego wystartował z lotniska w Darłowie o godzinie 22.59 i po dwudziestu sześciu minutach lotu znalazł się w wyznaczonym rejonie działań. Natychmiast nawiązano łączność ze znajdującym się w rejonie frachtowcem ADRIATA, płynącym pod banderą portugalską, który asystował uszkodzonemu jachtowi.

Duże falowanie powierzchni morza, olinowanie jachtu i jego wysokie maszty oraz pogłębiający się przechył spowodowały, że podjęto decyzję o ewakuacji załogi jachtu, w asyście ratownika z załogi Anakondy, st. chor. szt. Tomasza Witkowskiego, z jachtu na frachtowiec, do burty którego zacumowano jacht. Dopiero z pokładu frachtowca żeglarze, kolejno, podjęci zostali na pokład śmigłowca.

Dziesięć minut po północy załoga Anakondy, wraz z uratowaną żeglarską rodziną rozpoczęła powrót na macierzyste lotnisko w Darłowie, gdzie lądowała o godzinie 0.43. Uratowanym żeglarzom zapewniono nocleg i posiłek. Uszkodzony, dryfujący jacht został odholowany przez służby duńskie na Bornhom.

***

Była to jedenasta akcja poszukiwawczo – ratownicza przeprowadzoną przez załogę samolotu lub śmigłowca BLMW w 2018 roku. Od momentu powstania Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, lotnicy morscy przeprowadzili 628 takich akcji, udzielając pomocy 334 osobom. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest obecnie jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymującą ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim". Strefa ta obejmuje obszar ponad 30 000 km2; powierzchni morza. W ramach Krajowego Systemu Ratownictwa Morskiego i Lotniczego w strefie odpowiedzialności BLMW znajduje się także 100 km pas lądu przyległy do wybrzeża morskiego. Całodobowy dyżur pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. System ratownictwa w polskiej strefie odpowiedzialności SAR na Bałtyku, wspiera także załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Tekst: kmdr ppor. Marcin Braszak

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Marcin Braszak

dodaj komentarz

komentarze


Polska przystań brytyjskich jeńców
 
Offset dla „Wisły”
Zimowy sprawdzian podchorążych
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Liban uznany za strefę działań wojennych
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
Miliardy dla Ukrainy w nowym budżecie UE
Lista trupich główek
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Którą drogą do armii?
Skromny początek wielkiej wojny
Rakietowy szach
Cud w Trewirze
Misja Polaków dobiegła końca. Czas na Niemców
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Rozmowy w Pałacu Prezydenckim o bezpieczeństwie
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Roszady personalne w PGZ-ecie
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Operacja „Gryf” i „Rengaw” na Podlasiu
Szef MON-u w Brukseli
Pies, który skoczył z aparatem tlenowym
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Nowoczesna łączność dla armii
Air Show ’25 – do zobaczenia
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Walka w bliskim kontakcie to poważne wyzwanie
Zmiany w dowództwie Żandarmerii Wojskowej
Eurofightery znowu w Polsce
Wojenny bohater na szubienicy
Nowy szef CWCR
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Rusza kwalifikacja wojskowa
Nagroda dla reporterów „Polski Zbrojnej”
Wojna o porządek świata
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Mocny sygnał od NATO
Zamiana po włosku
Bruksela przed szczytem
„Avenger” na Monte Cassino
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Śnieg może być groźną bronią
Abramsy pod dobrą opieką
Pierwszy skok
Zachód przeciwko „korsarzom”
Pierwsze Homary-K w Wojsku Polskim
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Zielone światło dla Barbary
Invictus w zimowym stylu
Szczury Pustyni dotarły do Polski
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Lekcje z frontu
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Podwójny Półmaraton Komandosa
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Tajna misja polskiej agentki
Dobrowolsi – czas start!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO