moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowiec do zadań specjalnych

Solo to największy bezzałogowy śmigłowiec w Europie. Maszyna została stworzona do wykonywania misji rozpoznawczych, poszukiwawczych i ratowniczych. – Solo jest wielofunkcyjny. Może bowiem latać jako statek załogowy lub bezzałogowiec – wyjaśnia pil. Grzegorz Lenart z PZL-Świdnik. Firma należąca do koncernu Leonardo zaprezentowała śmigłowiec podczas MSPO.

Najnowszy Śmigłowcowy Bezzałogowy System Powietrzny (Rotary Unmanned Air System – RUAS) to efekt pracy inżynierów PZL-Świdnik i Leonardo Helicopters. Konstrukcja maszyny opiera się na lekkim śmigłowcu SW-4, którego wojskowa wersja od lat służy w polskiej armii.

– Prace trwały kilka lat, ponieważ chodziło nie tylko o stworzenie bezzałogowca, lecz także zamontowanie na jego pokładzie różnego rodzaju sensorów, np. głowic obserwacyjnych i radarów. Musieliśmy też opracować sposoby przesyłania danych ze śmigłowca do stacji sterującej – mówi Grzegorz Lenart, pilot doświadczalny PZL-Świdnik. – SW-4 Solo składa się zatem z dwóch zasadniczych części. Pierwsza to nośnik, czyli śmigłowiec, druga to cały osprzęt elektroniczny, w który jest on wyposażony – dodaje pilot.

To co odróżnia SW-4 Solo od klasycznego śmigłowca SW-4, to przede wszystkim zdolność do wykonywania autonomicznych misji powietrznych. Nowym śmigłowcem może sterować znajdujący się na pokładzie pilot, ale w dowolnym momencie można zmienić ustawienia lotu i włączyć tryb autonomiczny. Wówczas maszyna będzie sterowana z ziemi przez operatora, który zdecyduje o trasie lotu i jego parametrach, np. wysokości i prędkości. Solo działa całkowicie samodzielnie: od uruchomienia silnika, poprzez start, lot, aż po lądowanie i wyłączenie silnika.


Film: Paweł Sobkowicz / portal polska-zbrojna.pl

Do jakich zadań może być wykorzystany? – Śmigłowiec z powodzeniem nadaje się do prowadzenia misji z zakresu nadzoru, obserwacji i interwencji, jak również zadań wywiadowczych czy przewozu ładunków – mówił Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters. Solo sprawdzi się również w misjach poszukiwawczo-ratowniczych, rozpoznawczych oraz do patrolowania, monitoringu infrastruktury krytycznej, zwalczania pożarów i niesienia pomocy podczas klęsk żywiołowych.

Wyposażenie zamontowane na pokładzie SW-4 Solo pozwala na przedstawienie i rejestrowanie obrazu oraz wykonywanie zdjęć w dzień i w nocy. – Bezzałogowiec sprawdzi się w misjach wysokiego ryzyka, kiedy do rozpoznania powietrznego wysyła się sam sprzęt, nie ryzykując przy tym zdrowia i życia pilotów – dodaje Grzegorz Lenart z PZL-Świdnik.

Solo jest największym bezzałogowym śmigłowcem w Europie. Waży 1800 kg, a w powietrzu może spędzić do 6 godzin, jego maksymalny zasięg zaś to 940 km. Może przewozić ładunek o wadze nieprzekraczającej 470 kg.

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego przedstawiciele firmy PZL-Świdnik poinformowali o możliwościach rozwoju śmigłowca SW-4 Solo. Jest on bowiem częścią programu OCEAN 2020, najważniejszego projektu związanego z inicjatywą Europejskiego Funduszu Obronnego (dotyczy on rozbudowy potencjału bezzałogowych platform powietrznych, nawodnych oraz podwodnych w prowadzeniu rozpoznania i nadzoru akwenów Unii Europejskiej) oraz projektu HELIMARIS, mającego na celu modyfikację opcjonalnie pilotowanego śmigłowca do wykonywania misji morskich. Ten drugi projekt jest prowadzony w PZL-Świdnik we współpracy z polskimi ośrodkami badawczo-rozwojowymi oraz wyższymi uczelniami.

 

 

Z okazji tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

 

 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Medale za biegówki i skeleton
 
Polska nie zawiesza współpracy z Koreą Południową
Szef Pentagonu: Polska wzorem dla innych
Walka w półcieniu
Wspólna misja – bezpieczeństwo
Zmiany w zadaniach korpusu czy kontynuacja?
Wojsko szkoli z zarządzania kryzysowego
Przez uchylone okno
Foch stawia warunki
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Pierwsza potyczka w wojnie polsko-bolszewickiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pamięci żołnierzy AK
Sprzęt US Army pod opieką Polaków
Cel: odbudować i być gotowym na zagrożenia
Szef Pentagonu w Europie
Fenomen podziemnej armii
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
„Brave Band ‘25” na półmetku
Nowelizacja prawa lotniczego – MON chce listy wysokich budynków
Posłowie o wojskach medycznych
Wojna w boksie
Parośla – laboratorium zbrodni
Opanować miasto wspólnymi siłami
Siedząc na krawędzi
Ostatnie szlify na „Wodniku”
Nie żyje Juliusz Kulesza „Julek”
Koniec zimowych zmagań Polaków na Invictus Games
Mikrodrony nad poligonem
Trzy tysiące Piorunów ze Skarżyska-Kamiennej
Jak działają sojusznicy
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Natychmiastowa reakcja polskich myśliwców
AI pod kontrolą
Polska oferta zbrojeniowa dla Ukrainy
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Na „nieludzką ziemię”
Rusza program „Szpital Przyjazny Wojsku”
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Śmierć zagończyka
Jałta. Symbol zdrady
Następca amunicji 5,56 mm
Najważniejsze dni od wielu miesięcy
Negocjacje czas zacząć
Pete Hegseth: Mamy podobny etos wojownika
Świeże siły w Jasionce
Zapomniana historia w Hohenfels
Bałtyk pod strażą
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Wojsko podsumowało 2024 rok
„Feniks” z pomocą dla… przedszkolaków
Dobre starty lekkoatletów CWZS-u w hali
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
11 lat walki o zdrowie. Pomóżmy Antosi rozwijać się lepiej
Marynarze i komandosi zwalczają dywersję na morzu
Konsorcjum robotyczne
Koreański koncern zaprzecza medialnym doniesieniom
Great Game of Interests
Początek zmagań na Invictus Games
Invictus Games. Zawody inne niż wszystkie
What Can Europe Do?
Niepokonani!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Invictus Games: Finał siatkówki bez Polaków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO