moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następcy Herculesów

Firmy, które chciałyby dostarczyć wojsku nowe średnie samoloty transportowe, mogą zgłaszać się do MON do końca czerwca. Na razie Inspektorat Uzbrojenia rozpocznie z przedstawicielami biznesu rozmowy o technicznych warunkach nowych maszyn, którym nadano kryptonim „Drop”. Kiedy może zostać ogłoszony przetarg – jeszcze nie wiadomo.

Rozmowy z przedstawicielami przemysłu, które rozpoczną się w sierpniu i potrwają aż do kwietnia 2020 roku, będą dotyczyć zarówno parametrów technicznych oferowanych samolotów, jak i kwestii finansowych. Eksperci z Inspektoratu Uzbrojenia będą szczególnie zainteresowani zasięgiem, prędkością przelotową, systemami nawigacji, łączności, identyfikacji oraz ochrony biernej. Wojsku zależy także, aby nowe średnie samoloty transportowe o kryptonimie „Drop” miały odpowiednie możliwości przewozu i zrzut personelu oraz ładunków, były przystosowane do tankowania w powietrzu oraz działania w różnych warunkach pogodowych.

Podczas tej fazy postępowania przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia MON będą chcieli ustalić nie tylko cenę, ale także koszty eksploatacji maszyn i wycofania ich ze służby, serwisowania oraz szkolenia załóg i personelu naziemnego.

Na razie nie wiadomo, kiedy zostanie ogłoszony przetarg na zakup „Dropów”. – To informacja ujęta w Planie Modernizacji Technicznej, więc niestety niejawna – komentuje kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Polska armia ma obecnie dwa typy średnich samolotów transportowych: 16 hiszpańskich C-295M (pierwsze nowe Casy trafiły do Polski w 2003 roku) oraz pięć amerykańskich C-130. Herkulesy otrzymaliśmy ze Stanów Zjednoczonych 10 lat temu w ramach programu bezzwrotnej pomocy wojskowej FMF (Foreign Military Financing). Choć MON nie ujawnia, które z tych dwóch typów średnich samolotów transportowych zastąpią „Dropy”, można przypuszczać iż z racji wieku (ponad 40 lat) i zaawansowania zużycia technicznego, chodzi o C-130 Hercules.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1559844360
Dobry pomysł. Dla Nas Herkulesy są po prostu za duże. Mamy już odpowiedni model, trzeba tylko dokupić .
E7-FB-39-3A
~Ślązak
1559734020
C-130J naturalny następca ewentualnie KC390 tym bardziej interesujący że Czechy też mają go zamiar kupić więc może jakaś współpraca V4
0D-03-21-4E

Odstraszanie i obrona
 
Święto wojskowego sportu
Cena wolności
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ocalały z transportu do Katynia
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Ramię w ramię z aliantami
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Przygotowania czas zacząć
Optyka dla żołnierzy
Głos z katyńskich mogił
Prezydent Andrzej Duda w Forcie Stewart
Centrum szkolenia dla żołnierzy WOC-u
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
V Korpus z nowym dowódcą
Psiakrew, harmata!
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
NATO na północnym szlaku
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Stoltenberg: NATO cieszy się społecznym poparciem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część druga
Wojsko inwestuje w Limanowej
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Zbrodnia made in ZSRS
Wojna w świętym mieście, epilog
Jeśli nie Jastrząb, to…
Choć odeszli, trwają w naszych myślach
Ogień w podziemiu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Inwestycje w bezpieczeństwo granicy
Mjr rez. Arkadiusz Kups: walka to nie sport
Zmiany w dodatkach stażowych
Kurs z dzwonem
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Rakiety dla Jastrzębi
Zapomniana Legia Cudzoziemska
Byk i lew, czyli hiszpańsko-brytyjska światowa corrida
Sportowcy podsumowali 2023 rok. Teraz czas na igrzyska olimpijskie
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Animus Fortis, czyli mężny duch
Weterani i bokser „Master”
Mundury w linii... produkcyjnej
Prawda o zbrodni katyńskiej
W Ramstein o pomocy dla Ukrainy
25 lat w NATO – serwis specjalny
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Wojna w świętym mieście, część pierwsza
Jak wyszkolić pilota F-16?
Szpej na miarę potrzeb
Hiszpański palimpsest
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO