moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pierwszy krok do „Mewy”

Ruszyła budowa ORP „Mewa”, trzeciego z serii niszczycieli min typu Kormoran II. Symbolicznym początkiem inwestycji było tzw. cięcie blach, które zostało przeprowadzone w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. W tym miejscu powstaje również drugi z Kormoranów – ORP „Albatros”. Natomiast pierwsza jednostka tego typu od dwóch lat służy w marynarce.


ORP Mewa będzie okrętem klasy Kormoran

Tym razem obyło się bez dziennikarzy, błysku fleszy i okolicznościowej uroczystości. W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. kilka dni temu zostało przeprowadzone cięcie blach pod nowy okręt dla marynarki wojennej – ORP „Mewa”. Oznacza to, że budowa trzeciego i (na razie) ostatniego niszczyciela min typu Kormoran II oficjalnie się rozpoczęła. – Będziemy pracowali przy dwóch Kormoranach jednocześnie – przypomina Grzegorz Landowski, rzecznik Remontowa Holding S.A., do którego należy gdańska stocznia. W grudniu ubiegłego roku została położona stępka pod bliźniaczą jednostkę ORP „Albatros”.

To dla stoczni spore wyzwanie. Kadłuby okrętów budowane są bowiem z amagnetycznej stali, a to wymaga zachowania specjalnych procedur. Z myślą o takich inwestycjach na terenie zakładu została urządzona specjalna hala odgrodzona od reszty pomieszczeń śluzą, gdzie między innymi filtrowane jest powietrze. Dostęp do tego miejsca mają jedynie odpowiednio przeszkoleni pracownicy.

Landowski zapewnia, że stocznia podoła zadaniu. – Harmonogram inwestycji został ustalony dużo wcześniej. Hala jest wystarczająco duża, by budować w niej dwie jednostki równolegle. Mamy też odpowiednią do tego liczbę pracowników – podkreśla rzecznik Holdingu. W myśl założeń budowa „Mewy” powinna się zakończyć w czwartym kwartale 2021 roku. „Albatros” ma być gotowy rok wcześniej. Tymczasem prototypowa jednostka serii – ORP „Kormoran” został przekazany marynarce w listopadzie 2017 roku.

Okręt został przeznaczony przede wszystkim do poszukiwania, klasyfikacji i niszczenia min morskich. Sam również może je stawiać, zarówno pojedynczo, jak i w zagrodach. W przyszłości będzie reprezentował Polskę podczas misji stałych zespołów NATO. ORP „Kormoran” ma 58,5 metra długości, 10,3 metra szerokości oraz wyporność 850 ton. Konstrukcja kadłuba i cichy napęd znacząco podnoszą bezpieczeństwo marynarzy podczas operacji bojowych. Współcześnie używane miny reagują bowiem najczęściej na odpowiednio wysokie pole magnetyczne albo natężenie dźwięków. Podczas ich poszukiwania załoga może korzystać z kilku sonarów. Pierwszy został umieszczony pod kilem, dwa kolejne zaś na pojazdach podwodnych Double Eagle Mk III oraz Hugin. Miny wykryte przez marynarzy mogą być likwidowane na kilka sposobów. Służą do tego kolejne dwa typy podwodnych pojazdów. Zdalnie sterowany Morświn podkłada pod niebezpieczne znaleziska ładunki wybuchowe zwane toczkami. Głuptak w wersji bojowej sam detonuje się w pobliżu miny.

Na pokładzie ORP „Kormoran” jest także miejsce dla wyspecjalizowanych nurków minerów, którzy do dyspozycji mają na przykład komorę dekompresyjną. Niszczyciel min posiada trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm oraz armatę Wróbel kalibru 23 mm.

Już dziś wiadomo, że dwa kolejne niszczyciele min będą się nieco różniły od prototypu. – Zamawiający zgłosił pewne pomysły na modernizację w trakcie budowy oraz rozszerzenie systemów okrętowych. Propozycje te są obecnie negocjowane – przyznaje Landowski. Na pewno „Albatros” i „Mewa” zamiast armaty Wróbel będą miały na pokładzie 35-mm armatę opartą na konstrukcji Tryton. Pewien czas temu urządzenie zostało zamontowane na korwecie ORP „Kaszub” i tam pomyślnie przeszło testy

Wszystkie Kormorany będą stacjonować w Gdyni. Trafią do 13 Dywizjonu Trałowców, który podlega 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Zastąpią tam starsze jednostki projektu 206FM.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze

~bcgv
1561837680
Co z systemem Tryton? Czy można na "kormoranach" do samoobrony zamontować Poprada?
CC-FD-13-79
~Ślązak
1561388460
Kończyć tą serie to błąd brak wyobraźni i szacunku dla pieniędzy podatników mamy jeszcze drugi dywizjon trałowców wybudujmy niszczyciele min także dla niego koszty jednostkowe pójdą wyraźnie w dół , ale to trzeba mieć odrobinę zdrowego rozsądku.
08-62-4F-44

Wojna w Ukrainie oczami medyków
 
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
V Korpus z nowym dowódcą
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Odstraszanie i obrona
Front przy biurku
Ramię w ramię z aliantami
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
NATO on Northern Track
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Charge of Dragon
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
SOR w Legionowie
Zbrodnia made in ZSRS
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Mundury w linii... produkcyjnej
Na straży wschodniej flanki NATO
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Wojna w świętym mieście, epilog
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Sprawa katyńska à la española
Wojna w świętym mieście, część druga
Zmiany w dodatkach stażowych
Przygotowania czas zacząć
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Prawda o zbrodni katyńskiej
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Optyka dla żołnierzy
Sandhurst: końcowe odliczanie
Kadisz za bohaterów
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
25 lat w NATO – serwis specjalny
NATO na północnym szlaku
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Szpej na miarę potrzeb
Zachować właściwą kolejność działań
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Święto stołecznego garnizonu
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Strażacy ruszają do akcji
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Szarża „Dragona”
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Głos z katyńskich mogił
Rakiety dla Jastrzębi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejne FlyEle dla wojska
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ocalały z transportu do Katynia
Barwy walki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO