moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pylon dla śmigłowca Black Hawk

PZL Mielec podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentował lekkie i łatwe w montażu jednostanowiskowe skrzydełko, które może służyć do podwieszenia w maszynie uzbrojenia czy zbiorników z paliwem. Testy nowego rozwiązania mają rozpocząć się w 2020 roku. Po ich pozytywnym zakończeniu produkt pojawi się w ofercie firmy.

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego Lockheed Martin zaprezentował śmigłowiec S-70i Black Hawk. Cztery takie maszyny, mają wkrótce trafić do polskich wojsk specjalnych. Wszystkie zostaną wyprodukowane w PZL Mielec, największych zakładach Lockheeda poza Stanami Zjednoczonymi. Nic więc dziwnego, że polska firma przedstawiła rozwiązanie, które może być wdrożone w maszynie na przyszłe potrzeby klientów.

A chodzi o pylon, nazwany przez producenta jednostanowiskowym skrzydełkiem. Lekkie skrzydełko z pojedynczą stacją może przenosić zbiornik paliwa, karabin maszynowy, rakiety kierowane i niekierowane, pociski powietrze-ziemia. Jest to alternatywa dla stosowanych znacznie częściej dwustanowiskowych skrzydełek zewnętrznych. – To nasza odpowiedź na zapytania sił zbrojnych z Europy, Ameryki Łacińskiej i Azji o śmigłowiec wsparcia bojowego, który może być uzbrojony do różnych rodzajów misji, które nie zawsze wymagają czterech stanowisk ogniowych – mówi Janusz Zakręcki, prezes zarządu PZL Mielec. – W ten sposób pokazujemy także, że jesteśmy nie tylko producentem śmigłowców, ale także angażujemy się w ich rozwój – dodaje.

Prezentowane w Kielcach skrzydełko jest o wiele lżejsze niż jego dwustanowiskowy odpowiednik. Dzięki temu załoga śmigłowca będzie np. miała możliwość zabrania na pokład więcej ładunku. Sprawia o wiele mniejszy opór podczas lotu, a także umożliwia strzelcom pokładowym szersze pole rażenia. Jego zaletą jest też łatwość montażu – mogą to zrobić dwie osoby w zaledwie 15 minut. Atrakcyjna jest również cena, która ma wynosić jedną czwartą ceny skrzydełka dwustanowiskowego.


Film: Paweł Sobkowicz / polska-zbrojna.pl

Wkrótce PZL Mielec ma skonstruować prototyp prezentowanego rozwiązania. Zostanie on wyposażony w system paliwowy, a także w wiązki, które umożliwią sterowanie uzbrojeniem i odrzucenie podwieszonego zasobnika w sytuacji awaryjnej. Loty testowe śmigłowca ze skrzydełkiem mają się rozpocząć w 2020 roku, a w ofercie firmy produkt znajdzie się rok później.

Prezentowany na MSPO śmigłowiec miał dodatkowo złożone dwie łopaty wirnika głównego. W ten sposób producent chciał zwrócić uwagę na fakt, iż Black Hawk jest maszyną, którą można łatwo transportować. – Dzięki specjalnemu stelażowi istnieje możliwość złożenia wszystkich czterech łopat wirnika głównego, nie ma konieczności ich demontażu. Jeśli dodatkowo złożymy stabilizator poziomy i pylon, śmigłowiec będzie zajmował naprawdę bardzo mało miejsca – mówi Wojciech Szlęk, kierownik sekcji technicznej prac hangarowych PZL Mielec. – To zdecydowanie ułatwi jego załadunek, na przykład na pokład innych maszyn, takich jak C-130 Hercules. Samo przygotowanie śmigłowca do transportu, od jego lądowania do startu transportowca, trwa tylko cztery godziny – podkreśla Szlęk.

Black Hawk S-70i to średni, dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy. Maszyna może transportować, w zależności od wyposażenia oraz konfiguracji kabiny, od 11 do 14 żołnierzy. Jej zasięg, bez dodatkowych zbiorników paliwa to 600 km, a maksymalna prędkość przelotowa – 297 km/h.

Do tej pory śmigłowce Black Hawk znajdują się na wyposażeniu sił zbrojnych 32 państw. Na początku roku cztery takie maszyny kupiło Ministerstwo Obrony Narodowej. Wart 683,4 mln zł kontrakt obejmuje nie tylko dostawę śmigłowców, ale także części zapasowe, eksploatacyjne oraz sprzęt do naziemnej obsługi śmigłowców, a także szkolenia zarówno pilotów, jak i personelu technicznego. Zgodnie z zapowiedzią, maszyny powinny rozpocząć służbę w Wojsku Polskim jeszcze w tym roku.

Trzy maszyny Black Hawk S-70i służą już w polskiej policji.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
 
SOR w Legionowie
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Szpej na miarę potrzeb
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Na straży wschodniej flanki NATO
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Sprawa katyńska à la española
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Prawda o zbrodni katyńskiej
V Korpus z nowym dowódcą
Zachować właściwą kolejność działań
Zmiany w dodatkach stażowych
Kadisz za bohaterów
Barwy walki
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Ocalały z transportu do Katynia
Kolejne FlyEle dla wojska
Mundury w linii... produkcyjnej
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
25 lat w NATO – serwis specjalny
Rakiety dla Jastrzębi
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Sandhurst: końcowe odliczanie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Optyka dla żołnierzy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
NATO na północnym szlaku
Wojna w świętym mieście, epilog
Ramię w ramię z aliantami
Strażacy ruszają do akcji
NATO on Northern Track
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Szarża „Dragona”
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Front przy biurku
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Przygotowania czas zacząć
Święto stołecznego garnizonu
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Odstraszanie i obrona
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Charge of Dragon
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Zbrodnia made in ZSRS
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Głos z katyńskich mogił
Wojna w świętym mieście, część druga
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO