moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pylon dla śmigłowca Black Hawk

PZL Mielec podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentował lekkie i łatwe w montażu jednostanowiskowe skrzydełko, które może służyć do podwieszenia w maszynie uzbrojenia czy zbiorników z paliwem. Testy nowego rozwiązania mają rozpocząć się w 2020 roku. Po ich pozytywnym zakończeniu produkt pojawi się w ofercie firmy.

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego Lockheed Martin zaprezentował śmigłowiec S-70i Black Hawk. Cztery takie maszyny, mają wkrótce trafić do polskich wojsk specjalnych. Wszystkie zostaną wyprodukowane w PZL Mielec, największych zakładach Lockheeda poza Stanami Zjednoczonymi. Nic więc dziwnego, że polska firma przedstawiła rozwiązanie, które może być wdrożone w maszynie na przyszłe potrzeby klientów.

A chodzi o pylon, nazwany przez producenta jednostanowiskowym skrzydełkiem. Lekkie skrzydełko z pojedynczą stacją może przenosić zbiornik paliwa, karabin maszynowy, rakiety kierowane i niekierowane, pociski powietrze-ziemia. Jest to alternatywa dla stosowanych znacznie częściej dwustanowiskowych skrzydełek zewnętrznych. – To nasza odpowiedź na zapytania sił zbrojnych z Europy, Ameryki Łacińskiej i Azji o śmigłowiec wsparcia bojowego, który może być uzbrojony do różnych rodzajów misji, które nie zawsze wymagają czterech stanowisk ogniowych – mówi Janusz Zakręcki, prezes zarządu PZL Mielec. – W ten sposób pokazujemy także, że jesteśmy nie tylko producentem śmigłowców, ale także angażujemy się w ich rozwój – dodaje.

Prezentowane w Kielcach skrzydełko jest o wiele lżejsze niż jego dwustanowiskowy odpowiednik. Dzięki temu załoga śmigłowca będzie np. miała możliwość zabrania na pokład więcej ładunku. Sprawia o wiele mniejszy opór podczas lotu, a także umożliwia strzelcom pokładowym szersze pole rażenia. Jego zaletą jest też łatwość montażu – mogą to zrobić dwie osoby w zaledwie 15 minut. Atrakcyjna jest również cena, która ma wynosić jedną czwartą ceny skrzydełka dwustanowiskowego.


Film: Paweł Sobkowicz / polska-zbrojna.pl

Wkrótce PZL Mielec ma skonstruować prototyp prezentowanego rozwiązania. Zostanie on wyposażony w system paliwowy, a także w wiązki, które umożliwią sterowanie uzbrojeniem i odrzucenie podwieszonego zasobnika w sytuacji awaryjnej. Loty testowe śmigłowca ze skrzydełkiem mają się rozpocząć w 2020 roku, a w ofercie firmy produkt znajdzie się rok później.

Prezentowany na MSPO śmigłowiec miał dodatkowo złożone dwie łopaty wirnika głównego. W ten sposób producent chciał zwrócić uwagę na fakt, iż Black Hawk jest maszyną, którą można łatwo transportować. – Dzięki specjalnemu stelażowi istnieje możliwość złożenia wszystkich czterech łopat wirnika głównego, nie ma konieczności ich demontażu. Jeśli dodatkowo złożymy stabilizator poziomy i pylon, śmigłowiec będzie zajmował naprawdę bardzo mało miejsca – mówi Wojciech Szlęk, kierownik sekcji technicznej prac hangarowych PZL Mielec. – To zdecydowanie ułatwi jego załadunek, na przykład na pokład innych maszyn, takich jak C-130 Hercules. Samo przygotowanie śmigłowca do transportu, od jego lądowania do startu transportowca, trwa tylko cztery godziny – podkreśla Szlęk.

Black Hawk S-70i to średni, dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy. Maszyna może transportować, w zależności od wyposażenia oraz konfiguracji kabiny, od 11 do 14 żołnierzy. Jej zasięg, bez dodatkowych zbiorników paliwa to 600 km, a maksymalna prędkość przelotowa – 297 km/h.

Do tej pory śmigłowce Black Hawk znajdują się na wyposażeniu sił zbrojnych 32 państw. Na początku roku cztery takie maszyny kupiło Ministerstwo Obrony Narodowej. Wart 683,4 mln zł kontrakt obejmuje nie tylko dostawę śmigłowców, ale także części zapasowe, eksploatacyjne oraz sprzęt do naziemnej obsługi śmigłowców, a także szkolenia zarówno pilotów, jak i personelu technicznego. Zgodnie z zapowiedzią, maszyny powinny rozpocząć służbę w Wojsku Polskim jeszcze w tym roku.

Trzy maszyny Black Hawk S-70i służą już w polskiej policji.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
 
HIMARS-y dostarczone
Szef MON-u z wizytą u podhalańczyków
Szturmowanie okopów
Od legionisty do oficera wywiadu
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Medycyna w wersji specjalnej
Karta dla rodzin wojskowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Jesień przeciwlotników
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Wzlot, upadek i powrót
Dwa bataliony WOT-u przechodzą z brygady wielkopolskiej do lubuskiej
Ostre słowa, mocne ciosy
Lotnicza Akademia rozwija bazę sportową
Walczą o miejsce na kursie Jata
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Razem dla bezpieczeństwa Polski
Polskie „JAG” już działa
Miecznik na horyzoncie
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Marynarka Wojenna świętuje
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Święto podchorążych
Jutrzenka swobody
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Transformacja dla zwycięstwa
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Olympus in Paris
Uczą się tworzyć gry historyczne
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Czarna taktyka czerwonych skorpionów
Olimp w Paryżu
Zmiana warty w Korpusie NATO w Szczecinie
Czworonożny żandarm w Paryżu
Zmiana warty w PKW Liban
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Modernizacja Marynarki Wojennej
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Nowe uzbrojenie myśliwców
Mamy BohaterONa!
„Szczury Tobruku” atakują
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
„Projekt Wojownik” wrócił do Giżycka
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Wzmacnianie granicy w toku
O amunicji w Bratysławie
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Huge Help
Cyfrowy pomnik pamięci
Jak namierzyć drona?
A Network of Drones
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Wybiła godzina zemsty

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO