moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Perun – uzbrojony pojazd do zadań bojowych powstał we współpracy z WAT

Posiada zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wraz z karabinem maszynowym oraz systemy odstraszania i śledzenia. Tak wyposażony jest Perun – autonomiczny pojazd kołowy do zadań rozpoznawczych i bojowych. Prototyp pojazdu, którego współtwórcami są naukowcy Wojskowej Akademii Technicznej, przeszedł już pozytywne testy terenowe na poligonie wojskowym w Giżycku.

Pojazd powstał w ramach projektu realizowanego przez Zakłady Mechaniczne Tarnów (lider), białostocką spółkę STEKOP S.A. oraz Wojskową Akademię Techniczną. Ze strony WAT w projekcie uczestniczą naukowcy z Zespołu Radioelektroniki i Zespołu Mechatroniki Wydziału Mechatroniki i Lotnictwa. Opracowany przez konsorcjum uzbrojony bezzałogowiec przeznaczony jest do prowadzenia rozpoznania w bezpośredniej styczności wojsk, w tym penetrację miejsc niebezpiecznych i niedostępnych dla człowieka, a także do realizowania zadań wsparcia ogniowego piechoty i sił specjalnych. „Ma wykonywać misje trudne, żmudne, niebezpieczne i w każdych warunkach atmosferycznych. Znakomicie może wspierać ochronę wojsk i obiektów ważnych ze względu na bezpieczeństwo i obronność państwa” – podkreśla kpt mgr inż. Kamil Wacławik, kierujący pracami realizowanymi w Katedrze Mechatroniki Wydziału Mechatroniki i Lotnictwa WAT.

Perun został wyposażony w standardowo zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wraz z karabinem maszynowym kalibru 7,62 mm, ale opcjonalnie może to być nawet 12,7 mm. Platforma, na życzenie użytkownika, może posiadać pakiety wyposażenia specjalistycznego, m.in. systemy automatycznego wykrywania skażeń chemicznych, promieniotwórczych i biologicznych, akustyczny system wykrywania i lokalizacji broni strzeleckiej, reflektory diodowe (szperacze) oraz środki oddziaływania nieśmiercionośnego (takie jak granaty dymne, czy syreny dźwiękowe). Oprzyrządowanie sensoryczne platformy dobrano w taki sposób, aby zapewnić możliwość prowadzenia obserwacji dookólnej i realizacji sterowania w warunkach dziennych i nocnych, jak również w warunkach występowania znacznego zadymienia i zapylenia. System nawigacji satelitarnej, zdalnie sterowana głowica obserwacyjna i skaner 3D, pozwalają na autonomiczne działanie pojazdu na dużych odległościach oraz samoczynne pokonywanie przeszkód terenowych.

„WAT w projekcie odpowiedzialny jest za analizę niezbędnych wymaganych parametrów taktyczno-technicznych pojazdu, analizę kwestii bezpieczeństwa użytkowania pojazdów autonomicznych z uzbrojeniem oraz opracowanie założeń taktyczno-technicznych. Stworzyliśmy również koncepcję i wykonaliśmy stanowisko dowodzenia i kierowania pojazdem. Nasi naukowcy uczestniczą w konsultacjach technicznych na każdym etapie realizacji projektu, zarówno w Zakładach Mechanicznych Tarnów, jak i w siedzibie firmy STEKOP” – mówi kpt mgr inż. Kamil Wacławik.

Podczas realizacji prac badawczych, przy współudziale WAT została wykonana symulacja pracy prototypu w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, a także przeprowadzono wstępne badania po integracji pojazdu z modułem uzbrojenia. Ponadto zespół z Wojskowej Akademii Technicznej jest w trakcie opracowywania koncepcji i scenariuszy użycia projektowanego pojazdu w różnych rodzajach wojsk. W zbliżającym się etapie końcowym projektu, zespół WAT wraz z konsorcjantami przeprowadzi demonstracje prototypu w warunkach operacyjnych oraz końcowe badanie weryfikacyjne zgodności rezultatu projektu z przyjętymi założeniami techniczno-funkcjonalnymi. Po realizacji badań końcowych opracowana zostanie końcowa dokumentacja techniczna gotowego demonstratora technologii. Podczas testów terenowych, które odbyły się niedawno na poligonie wojskowym w Giżycku, sprawdzono już możliwość sterowania pojazdem przy wykorzystaniu stacjonarnego i mobilnego stanowiska operatora. Testy wypadły pozytywnie.

Projekt „Autonomiczny pojazd kołowy z modułem uzbrojenia do zadań rozpoznawczych i bojowych” (Umowa nr DOB-2P/02/03/2018 z dnia 05.10.2018) współfinansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Badań Naukowych na Rzecz Obronności i Bezpieczeństwa Państwa pod nazwą „Przyszłościowe Technologie dla Obronności – Konkurs Młodych Naukowców”. Całkowita wartość projektu to 7 178 768 zł, w tym finansowanie dla WAT wynosi 502 500,00 zł. Projekt rozpoczął się 5 października 2018 r. Termin zakończenia jego realizacji upływa 4 kwietnia 2021 r.

Tekst: Ewa Jankiewicz/ rzecznik prasowy WAT

red. PZ

autor zdjęć: Zakłady Mechaniczne Tarnów

dodaj komentarz

komentarze


Front przy biurku
 
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wojna w świętym mieście, epilog
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Charge of Dragon
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Barwy walki
Optyka dla żołnierzy
NATO on Northern Track
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
SOR w Legionowie
Przygotowania czas zacząć
Strażacy ruszają do akcji
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Rakiety dla Jastrzębi
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Zmiany w dodatkach stażowych
Głos z katyńskich mogił
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Sandhurst: końcowe odliczanie
V Korpus z nowym dowódcą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Szarża „Dragona”
Ocalały z transportu do Katynia
Zachować właściwą kolejność działań
Sprawa katyńska à la española
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Zbrodnia made in ZSRS
Święto stołecznego garnizonu
Wojna w świętym mieście, część trzecia
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ramię w ramię z aliantami
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Na straży wschodniej flanki NATO
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
NATO na północnym szlaku
Odstraszanie i obrona
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w świętym mieście, część druga
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Kadisz za bohaterów
Mundury w linii... produkcyjnej
25 lat w NATO – serwis specjalny
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Prawda o zbrodni katyńskiej
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Kolejne FlyEle dla wojska
Szpej na miarę potrzeb
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO