Posiada zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wraz z karabinem maszynowym oraz systemy odstraszania i śledzenia. Tak wyposażony jest Perun – autonomiczny pojazd kołowy do zadań rozpoznawczych i bojowych. Prototyp pojazdu, którego współtwórcami są naukowcy Wojskowej Akademii Technicznej, przeszedł już pozytywne testy terenowe na poligonie wojskowym w Giżycku.
Pojazd powstał w ramach projektu realizowanego przez Zakłady Mechaniczne Tarnów (lider), białostocką spółkę STEKOP S.A. oraz Wojskową Akademię Techniczną. Ze strony WAT w projekcie uczestniczą naukowcy z Zespołu Radioelektroniki i Zespołu Mechatroniki Wydziału Mechatroniki i Lotnictwa. Opracowany przez konsorcjum uzbrojony bezzałogowiec przeznaczony jest do prowadzenia rozpoznania w bezpośredniej styczności wojsk, w tym penetrację miejsc niebezpiecznych i niedostępnych dla człowieka, a także do realizowania zadań wsparcia ogniowego piechoty i sił specjalnych. „Ma wykonywać misje trudne, żmudne, niebezpieczne i w każdych warunkach atmosferycznych. Znakomicie może wspierać ochronę wojsk i obiektów ważnych ze względu na bezpieczeństwo i obronność państwa” – podkreśla kpt mgr inż. Kamil Wacławik, kierujący pracami realizowanymi w Katedrze Mechatroniki Wydziału Mechatroniki i Lotnictwa WAT.
Perun został wyposażony w standardowo zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wraz z karabinem maszynowym kalibru 7,62 mm, ale opcjonalnie może to być nawet 12,7 mm. Platforma, na życzenie użytkownika, może posiadać pakiety wyposażenia specjalistycznego, m.in. systemy automatycznego wykrywania skażeń chemicznych, promieniotwórczych i biologicznych, akustyczny system wykrywania i lokalizacji broni strzeleckiej, reflektory diodowe (szperacze) oraz środki oddziaływania nieśmiercionośnego (takie jak granaty dymne, czy syreny dźwiękowe). Oprzyrządowanie sensoryczne platformy dobrano w taki sposób, aby zapewnić możliwość prowadzenia obserwacji dookólnej i realizacji sterowania w warunkach dziennych i nocnych, jak również w warunkach występowania znacznego zadymienia i zapylenia. System nawigacji satelitarnej, zdalnie sterowana głowica obserwacyjna i skaner 3D, pozwalają na autonomiczne działanie pojazdu na dużych odległościach oraz samoczynne pokonywanie przeszkód terenowych.
„WAT w projekcie odpowiedzialny jest za analizę niezbędnych wymaganych parametrów taktyczno-technicznych pojazdu, analizę kwestii bezpieczeństwa użytkowania pojazdów autonomicznych z uzbrojeniem oraz opracowanie założeń taktyczno-technicznych. Stworzyliśmy również koncepcję i wykonaliśmy stanowisko dowodzenia i kierowania pojazdem. Nasi naukowcy uczestniczą w konsultacjach technicznych na każdym etapie realizacji projektu, zarówno w Zakładach Mechanicznych Tarnów, jak i w siedzibie firmy STEKOP” – mówi kpt mgr inż. Kamil Wacławik.
Podczas realizacji prac badawczych, przy współudziale WAT została wykonana symulacja pracy prototypu w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, a także przeprowadzono wstępne badania po integracji pojazdu z modułem uzbrojenia. Ponadto zespół z Wojskowej Akademii Technicznej jest w trakcie opracowywania koncepcji i scenariuszy użycia projektowanego pojazdu w różnych rodzajach wojsk. W zbliżającym się etapie końcowym projektu, zespół WAT wraz z konsorcjantami przeprowadzi demonstracje prototypu w warunkach operacyjnych oraz końcowe badanie weryfikacyjne zgodności rezultatu projektu z przyjętymi założeniami techniczno-funkcjonalnymi. Po realizacji badań końcowych opracowana zostanie końcowa dokumentacja techniczna gotowego demonstratora technologii. Podczas testów terenowych, które odbyły się niedawno na poligonie wojskowym w Giżycku, sprawdzono już możliwość sterowania pojazdem przy wykorzystaniu stacjonarnego i mobilnego stanowiska operatora. Testy wypadły pozytywnie.
Projekt „Autonomiczny pojazd kołowy z modułem uzbrojenia do zadań rozpoznawczych i bojowych” (Umowa nr DOB-2P/02/03/2018 z dnia 05.10.2018) współfinansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Badań Naukowych na Rzecz Obronności i Bezpieczeństwa Państwa pod nazwą „Przyszłościowe Technologie dla Obronności – Konkurs Młodych Naukowców”. Całkowita wartość projektu to 7 178 768 zł, w tym finansowanie dla WAT wynosi 502 500,00 zł. Projekt rozpoczął się 5 października 2018 r. Termin zakończenia jego realizacji upływa 4 kwietnia 2021 r.
Tekst: Ewa Jankiewicz/ rzecznik prasowy WAT
autor zdjęć: Zakłady Mechaniczne Tarnów
komentarze