moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Hardun w akcji

Zajmują miejsce na końcu ugrupowania, niosą pomoc w trudnych sytuacjach. Są zawsze na czas ze specjalistycznym sprzętem. Zespół ewakuacji technicznej jest niezbędnym elementem logistycznym na ówczesnym polu walki.

Logistyka wojskowa składa się ze specjalnych jednostek, które organizują oraz realizują zaopatrzenie ponadto świadczą usługi na rzecz wszystkich jednostek wojskowych. Jednym z wielu zadań, które można zaliczyć do działań logistycznych jest ewakuacja techniczna. Najprościej ujmując ewakuacja techniczna to przemieszczenie niezdatnego do użycia lub pozostawionego sprawnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego z obszaru zagrożenia oraz z położenia nienaturalnego.

17 Wielkopolska Brygada Zmechanizowana z Międzyrzecza, a dokładniej żołnierze z batalionu logistycznego dysponują najwyższej klasy sprzętem do ewakuacji technicznej. Ciężki Kołowy Pojazd Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego Hardun to pojazd z układem napędowym 8x8, jego masa własna to aż 36 ton, natomiast prędkość maksymalna którą osiąga to 90km/h. Przeznaczony jest do wykonywania zadań zabezpieczenia technicznego pododdziałów wyposażonych w pojazdy kołowe, a w szczególności transportery opancerzone Rosomak, które są zasadniczym sprzętem będącym na wyposażeniu brygady.

Czym charakteryzuje się ten specjalistyczny pojazd? Hardun posiada m.in. urządzenie podnosząco-holownicze, system centralnego pompowania kół, wyposażenie ratownicze do prowadzenia akcji przy zdarzeniach drogowych, ponadto wyposażony jest w lemiesz, wyciągarkę i wiele, wiele innych urządzeń.

W roku 2019 do batalionu logistycznego trafiło kilka sztuk tego typu pojazdów. Poprzez szkolenia, codzienną eksploatację obsługa Harduna poznaje cały wachlarz jego możliwości. Poczynając od przenoszenia ładunków i kontenerów po agregaty prądotwórcze. Jest stworzony do pracy w terenie, najlepiej sprawdza się na drogach utwardzonych. - Hardun posiada duże zdolności techniczno-ewakuacyjne. Posiada wielofunkcyjny warsztat, który jest bogato wyposażony, zdecydowanie mogę powiedzieć, że jest samowystarczalny – podkreśla kpr. Jacek Kiławiec z blog.

Kołowy pojazd ewakuacji i ratownictwa technicznego potocznie nazywany WZT dla Rosomaka przy odpowiednim i umiejętnym wykorzystaniu przez jego załogę posiada ogromny potencjał. Nie tylko wysokiej rangi sprzęt jest drogą do dobrze wykonanego zadania ale wyszkolona i zgrana załoga, która umiejętnie go wykorzysta.

Tekst: ppor. Anna Dominiak

red. PZ

autor zdjęć: st. szer. Kamil Śpiączka, kpr. Damian Dański

dodaj komentarz

komentarze


F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
 
Śnieg może być groźną bronią
Skromny początek wielkiej wojny
Offset dla „Wisły”
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
Cud w Trewirze
Rusza kwalifikacja wojskowa
Miliardy dla Ukrainy w nowym budżecie UE
Liban uznany za strefę działań wojennych
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Nowoczesna łączność dla armii
Szef MON-u w Brukseli
Zmiany w dowództwie Żandarmerii Wojskowej
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Wojna o porządek świata
Nowy szef CWCR
Invictus w zimowym stylu
Zielone światło dla Barbary
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Dobrowolsi – czas start!
Misja Polaków dobiegła końca. Czas na Niemców
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Zamiana po włosku
Którą drogą do armii?
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
Bruksela przed szczytem
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Walka w bliskim kontakcie to poważne wyzwanie
Eurofightery znowu w Polsce
Abramsy pod dobrą opieką
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Tajna misja polskiej agentki
Podwójny Półmaraton Komandosa
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Pierwsze Homary-K w Wojsku Polskim
Lekcje z frontu
Rozmowy w Pałacu Prezydenckim o bezpieczeństwie
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Polska przystań brytyjskich jeńców
Rakietowy szach
Pies, który skoczył z aparatem tlenowym
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Szczury Pustyni dotarły do Polski
Nagroda dla reporterów „Polski Zbrojnej”
Operacja „Gryf” i „Rengaw” na Podlasiu
Pierwszy skok
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Mocny sygnał od NATO
Air Show ’25 – do zobaczenia
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Zimowy sprawdzian podchorążych
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Wojenny bohater na szubienicy
Zachód przeciwko „korsarzom”
Lista trupich główek
„Avenger” na Monte Cassino
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
Roszady personalne w PGZ-ecie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO