moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Bizon. Lotniskowy nadzorca

Bezzałogowy pojazd wyposażony w radar oraz głowicę optoelektroniczną potrafi samodzielnie sprawdzić, czy teren wyznaczony na trawiaste lub gruntowe lotnisko nadaje się do lądowania samolotów i śmigłowców. Robota o nazwie Bizon zaprezentowało na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego konsorcjum Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych oraz firmy Dobrowolski sp. z o.o.

Każde wojsko musi być tak przygotowane, by w razie zniszczenia infrastruktury lotniskowej mogło utworzyć tzw. inne miejsce startów i lądowań, czyli po prostu lotnisko polowe (tymczasowe). Mogą do tego posłużyć nie tylko odcinki dróg, lecz także trawiaste bądź utwardzane pasy startowe aeroklubów lub nawet łąki czy pastwiska.

 

Cel: wylądować w polu

Aby korzystanie z takich obiektów było bezpieczne dla samolotów i śmigłowców, wojsko musi sprawdzać (właściwie stale), czy dana nawierzchnia jest w stanie unieść wielotonowe maszyny. Przypomnijmy, że np. transportowy Hercules C-130 waży ponad 34 t, podczas gdy popularna w cywilnym lotnictwie Cessna 172 zaledwie 700 kg.

Obecnie wojsko sprawdza naturalne nawierzchnie lotniskowe metodą punktową – obsługa techniczna porusza się po danym obszarze, mierząc grunt stożkową sondą dynamiczną (DCP – Dynamic Cone Penetrometer). Jak łatwo się domyślić, zajmuje to dużo czasu i aby nie wstrzymywać ruchu, odbywa się najczęściej w nocy.

Bizon sam ruszy na zwiad

Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych wspólnie z firmą Dobrowolski sp. z o.o. (producent pojazdów specjalistycznych) zaprezentował na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach urządzenie, które może zrewolucjonizować uciążliwy proces sprawdzania polowych lotnisk. Jest nim robot Bizon. To trzytonowy bezzałogowy pojazd, który może samodzielnie zbierać dane o wytrzymałości gruntu. Służy do tego sensor, którym jest koło pomiarowe (wraz z dwoma kołami odniesienia) wywierające na podłoże nacisk o takiej samej sile jak samolot wybrany przez badającego, np. CASA C295 lub Hercules C-130. Badanie gruntu robot wykonuje na całym wskazanym odcinku (nie punktowo), robiąc niewielką koleinę na trasie. Sam porusza się na kołach z nakładanymi gąsienicami, by zmniejszyć nacisk i nie uszkodzić badanej nawierzchni.

Dzięki zaawansowanemu autopilotowi – wyposażonemu w moduł do wykrywania przeszkód – który jest zasilany informacjami z czujników radarowych, ultradźwiękowych oraz zestawu kamer, Bizon może swoje zadania wykonywać samodzielnie. Zebrane dane przesyła do bazy oddalonej maksymalnie o 30 km.

Bezzałogowy pojazd napędzają trzy silniki elektryczne o mocy 10 kW i maksymalnym momencie obrotowym 120 Nm, zasilane przez zespół akumulatorów 96 V 400 Ah. Napęd umożliwia maszynie pracę przez około osiem godzin. A to jeszcze nie wszystkie zdolności Bizona. Robot został także wyposażony w drona klasy mikro, który dzięki dwusensorowej głowicy optoelektronicznej pomaga lądowemu zwiadowcy zebrać dane o stanie nawierzchni, ale może również służyć do patrolowania terenu lotniska.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Nowy szef CWCR
 
Ferie w mundurze
Brak perspektyw na szybką zmianę sytuacji w Ukrainie
Nowoczesna łączność dla armii
Polska przystań brytyjskich jeńców
F-16 z misją PKW Orlik w Estonii
Tajna misja polskiej agentki
Andrzej Grzyb: Ws. obrony cywilnej liczę na porozumienie ponad podziałami
Walczyli o wolną Polskę, zginęli od kul UB
Szwecja kolejnym członkiem NATO
Strzelczyni CWZS-u na pucharowym podium
Zamiana po włosku
Podoficer pies
Przerwany lot „Orlika”
Nowe mundury pod lupą 18 Dywizji
Jakie podwyżki dla żołnierzy
Złota taekwondzistka, srebrni hokeiści na trawie
Medale dla sportowców z „armii mistrzów”
Zmiany w zarządzie PGZ-etu
Jastrzębie przyleciały znad Bałtyku
BAP przenosi się z Estonii na Łotwę
Nowoczesny system IBCS dla Wojska Polskiego
Brąz razy sześć dla żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Jaką drogą po wojskowy indeks?
Sztandar dla Dowództwa WOT
Tylko sprawny żołnierz może być skuteczny na polu walki
Pamiętamy o Niezłomnych
Którą drogą do armii?
Gdzie są szczątki Tu-154M? Podkomisja Macierewicza pod lupą
Priorytety dla armii
„Brilliant Jump 2024”: finał długiego marszu
Co z podwyżkami dla żołnierzy?
Miejsce kobiet jest (również) w lotnictwie
Żołnierze NATO nie pojadą do Ukrainy
Air Show ’25 – do zobaczenia
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Lotnictwo i kobiety
Eurofightery znowu w Polsce
Komandosi szkolą psy bojowe w Iraku
W Jachrance o skokach spadochronowych
Leopardy jadą na poligon
Palmiry – miejsce kaźni
Szefowie obrony NATO o zakupach amunicji
Kleszcze dla wojska
Wielki test w West Point coraz bliżej
Więcej pieniędzy w portfelach żołnierzy
Sukcesy wojskowych w żeglarstwie i łyżwiarstwie szybkim
Telefon zaufania dla żołnierzy
Podwyżki dla zawodowców coraz bliżej
Będzie za co kupić koreańską broń
Ostrożnie! Czołgi na drodze
Wyposażenie indywidualne żołnierzy do wymiany
Zachód przeciwko „korsarzom”
Gwałty stały się bronią rosyjskiej armii
W Polsce będzie centrum NATO-Ukraina
„Nie” dla wojskowej misji w Ukrainie
Rusza morski „Dragon”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO