moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Baza w Dęblinie ma amerykański certyfikat

Szkolenie na samolotach M-346 Bielik może zastąpić to prowadzone w Stanach Zjednoczonych na T-38 – potwierdzają amerykańscy lotnicy. Na tej decyzji skorzystają przyszli polscy piloci samolotów F-16 i F-35, którzy nie będą musieli latać na szkolenie do USA. Dzięki certyfikatowi w przyszłości w Polsce być może będą się też szkolić piloci m.in. ze Słowacji czy Bułgarii.

41 Baza Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie otrzymała certyfikat amerykańskich sił powietrznych, który potwierdza, że polski system szkolenia pilotów F-16 na M-346 Bielik jest równoważny z amerykańskim szkoleniem na T-38 do poziomu IFF (Introduction for Fighter Fundamentals). Amerykanie uznali również, że spełnia wymagania pozwalające kierować pilotów na szkolenie na F-35. Certyfikacja odbyła się pod koniec ubiegłego roku w Dęblinie i trwała tydzień. – Przyjechał do nas kilkuosobowy zespół pilotów Sił Powietrznych USA reprezentujących zarówno lotnictwo bojowe, jak i szkolne i bardzo skrupulatnie sprawdzał to, jak szkolimy – mówi mjr pil. Mariusz Fischer, instruktor M-346 Bielik.

Amerykańscy piloci zaczęli sprawdzanie polskiego systemu szkolenia od zajęć teoretycznych, które przeprowadza się z przyszłymi pilotami F-16. Oceniali m.in. umiejętności dydaktyczne instruktorów odpowiedzialnych za tę część szkolenia. Następnie obserwowali treningi na symulatorze lotu M-346 oraz wszystkie etapy szkolenia w powietrzu – planowanie misji, briefing, zadanie w powietrzu i debriefing. – Amerykanie oceniali również naszą infrastrukturę pod kątem jej funkcjonalności, liczby dostępnych samolotów i symulatorów. Analizie również podlegały dokumentacja szkoleniowa oraz system bezpieczeństwa lotów – wyjaśnia mjr Fischer. – Każdy element był oceniany bardzo szczegółowo – dodaje instruktor.

Wnioski z analiz Amerykanów były pozytywne. – Spełniliśmy wymagania postawione przez Stany Zjednoczone w zakresie szkolenia pilotów samolotów czwartej i piątej generacji. To jest ogromny sukces naszej kadry – przyznaje instruktor M-346. Amerykanie bardzo wysoko ocenili także sam samolot M-346. – Nasi sojusznicy wystawili nam również wysokie noty za dokumentację szkoleniową oraz umiejętności instruktorów. Elementem wymagającym poprawy jest liczba symulatorów. Są to bardzo nowoczesne urządzenia, ale nieadekwatna ich liczba do pozyskanej w ramach umowy floty samolotów może mieć wpływ na utrzymanie planowanej rytmiki szkolenia. Pozyskanie dodatkowego symulatora wydaje się niezbędne w celu osiągnięcia wymaganej przepustowości systemu – dodaje mjr Fischer.

Certyfikacja systemu szkolenia na Bielikach to kamień milowy budowy systemu kształcenia pilotów samolotów bojowych, ponieważ przynajmniej część przyszłych lotników będzie mogła szkolić się w Polsce, a nie jak do tej pory – za oceanem. Jest to również szansa na to, by Dęblin – a więc 41 Baza Lotnictwa Szkolnego i Lotnicza Akademia Wojskowa – stały się ośrodkiem szkoleniowym dla pilotów z państw z naszej część Europy, takich jak Słowacja, Bułgaria, Rumunia, a być może i Ukraina. Dzięki certyfikatowi państwa, które nie planują rozbudowy własnej infrastruktury szkoleniowej, będą mogły w Polsce wyszkolić pilotów. – Mamy się czym chwalić. M-346 jest jednym z tych systemów szkolenia lotniczego, które cechują się wysokim współczynnikiem efektywności, niezawodności oraz bezpieczeństwa. Jesteśmy w stanie skutecznie i kompleksowo przygotować pilotów do wykonywania zadań na współczesnych platformach bojowych – mówi mjr Mariusz Fischer. – Oczywiście dla nas priorytetem jest rozwój i zabezpieczenie własnych potrzeb szkoleniowych. Ale jestem pewien, że w niedalekiej przyszłości będziemy wykorzystywać naszą infrastrukturę i umiejętności do szkolenia pilotów z innych krajów – dodaje instruktor.

KE

autor zdjęć: kpt. Przemysław Ćwiklak, por. Tomasz Doszczeczko 41 BLSz

dodaj komentarz

komentarze

~Bednarski
1654350300
Gratuluję. Życzę powodzenia.
9B-9E-FB-5A

Nie walczymy z powietrzem
 
Zrobić formę przed Kanadą
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Atak na cyberpoligonie
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Turecki most dla Krosnowic
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Symulator w nowej odsłonie
PGZ – kluczowy partner
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Biegający żandarm
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Less Foreign in a Foreign Country
Zmiany w prawie 2025
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Siedząc na krawędzi
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Wojsko wraca do Gorzowa
Rosomaki i Piranie
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Rozgryźć Czarną Panterę
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Polska w gotowości
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Turecki most nad Białą Lądecką
Okręty rakietowe po nowemu
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Morze ruin, na których wyrosło życie
Dziki zachód na wschodzie II RP
Czworonożny żandarm w Paryżu
„Popcorny” niemile widziane
Granice są po to, by je pokonywać
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Przetrwać z Feniksem
Olympus in Paris
Wielka gra interesów
Z Jastrzębi w Żmije
Kluczowy partner
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Co może Europa?
Zmiana warty w PKW Liban
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO